تشکیل یگان حفاظت از اراضی ملی

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۶۲۶

گروه مسکن وشهرسازی|

با گرم شدن بازار زمین‌خواری، دریاخواری، جنگل‌خواری در سال‌های اخیر و پررنگ شدن پرونده زمین‌خواری‌های گردنه حیران و تشکیل پرونده این زمین‌خواری در سازمان بازرسی کل کشور، یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان یکی از حلقه‌های مفقوده حفاظت از اراضی دولت تشکیل شد و مراسم آغاز به کار یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن و معارفه نخستین فرمانده این یگان با حضور معاونان وزیر راه‌وشهرسازی برگزار شد.

در مراسم آغاز به کار یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن و معارفه نخستین فرمانده این یگان که با حضور معاونان وزیر راه‌وشهرسازی برگزار شد، محمدنادر محمدزاده، معاون امور حقوقی و املاک سازمان ملی زمین و مسکن با تاکید بر اولویت رعایت قانون، آموزش و فرهنگ‌سازی در این یگان و تقدم آنها برحفاظت فیزیکی ادامه داد: دست‌اندازی به اراضی تحت اختیار این سازمان آنقدر جدی است که به جای آنکه برای آن اراضی برنامه‌ریزی کنیم، تابع برنامه‌ریزی انجام شده توسط دیگران هستیم. نادر محمدزاده افزود: یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن دیرتر از دیگر نهادهای مشابه که متولی اراضی دولتی هستند، تشکیل شده است و سعی می‌شود تا با استفاده از تجربیات یگان‌های حفاظت دیگر سازمان‌ها، برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته و با قدرت بیشتری این کمبودها جبران شود.

حفظ بیت‌المال دغدغه یگان حفاظت اراضی

نخستین فرمانده یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن نیز در این مراسم با تاکید بر حفظ بیت‌المال به عنوان مهم‌ترین دغدغه این سازمان و یگان گفت: سازمان ملی زمین و مسکن از امروز دارای یگانی شد که ضابط خاص قضایی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، علی عباس‌نژاد ادامه داد: آنچه در این یگان مهم است، ابتدا پیشگیری و سپس تشکیل پرونده قضایی تصرفات اراضی خواهد بود. وی ادامه داد: این یگان از نیروهای آموزش دیده و دستگاه‌های الکترونیکی هوشمند حفاظتی در زمینه حفاظت از اراضی بهره می‌گیرد و این یگان ضابط قضایی نیز هست و می‌تواند از طرف دستگاه قضایی با متصرفان برخورد کند.


رایزنی برای حمایت از اموال دولتی

سیدمحمد پژمان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن دراین مراسم با بیان اینکه با شوراهای حفظ بیت‌المال در استان‌ها و دستگاه‌های قضایی برای حمایت از اموال دولت رایزنی کردیم، گفت: سازمان ملی زمین و مسکن تصمیم گرفت تا با تشکیل یگان حفاظت اراضی از دست‌اندازی سودجویان جلوگیری کند.

سیدمحمد پژمان، سازوکار اجرایی یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن را تشریح کرد و گفت: در ادارات کل راه‌وشهرسازی استان‌ها مانند سازمان ملی زمین و مسکن ستادهایی با حضور نیروهای ناجا تشکیل شده است و بازوی اجرایی این ستادها نیز شرکت‌های حفاظتی دارای مجوز از نیروی انتظامی هستند، همچنین درتلاشیم تا تمامی اراضی را به دستگاه‌های الکترونیکی حفاظتی هوشمند مجهز کنیم ضمن اینکه نیروهای حفاظت فیزیکی نیز به سیستم‌های رصد آنلاین ازسوی ستاد اصلی یگان مجهز شده‌اند. وی درخصوص آمار اراضی ملی و دولتی متصرف شده گفت: 3861هکتار از اراضی بدون اذن و نظر دراختیار دیگران است که به دو بخش متصرفات دولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شود، نزدیک به 50درصد این مقدار دراختیار ادارات و سازمان‌های دولتی است و مابقی درتصرف اشخاص حقیقی و حقوقی قرار دارد. مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: اهرم پیشگیری در جلوگیری از دست‌اندازی به املاک این سازمان به مراتب از تشکیل پرونده قضایی کم‌هزینه‌تر و پرفایده‌تر است ازجمله این اقدامات پیشگیرانه می‌توان به تسریع در دریافت اسناد رسمی املاک و اراضی دولتی و نیز تکمیل سامانه اطلاعات املاک سازمان ملی زمین و مسکن اشاره کرد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی افزود: سازمان ملی زمین و مسکن به حکم قانون باید هرچه سریع‌تر اراضی دراختیار خود را براساس طرح جامع شهرها تفکیک و به سازمان‌های مربوطه تحویل دهد و اگر در اجرای این برنامه‌های شهری تسریع شود، دیگر این تصور که این اراضی بی‌فایده است، از میان می‌رود. وی بر لزوم شناسایی به موقع تصرفات با ایجاد یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد و گفت: در گذشته فاصله زمانی تصرف و پیگیری قضایی سازمان بسیار زیاد بود به عنوان نمونه پرونده‌هایی در دستور کار قرار دارد که شخصی در ۲۰ یا حتی ۵۰سال گذشته زمینی را تصرف کرده و این سازمان به تازگی به این تصرف پی برده است. پژمان اظهار کرد: همچنین در مرحله بعد از شناسایی سریع تصرفات در تلاشیم تا با به‌ کارگیری وکلا و حقوقدانان مجرب از اموال سازمان دفاع کنیم ضمن اینکه سازمان ملی زمین و مسکن با شوراهای حفظ بیت‌المال در استان‌ها و دستگاه‌های قضایی برای حمایت از اموال دولت رایزنی کردیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر