تازه‌های پتروشیمی

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۶۲۴

واگذاری پتروشیمی دماوند در فرابورس

شانا پتروشیمی دماوند کماکان درفهرست واگذاری‌ها قرار دارد و سازمان خصوصی‌سازی تصمیمی برای خروج نام این شرکت از فهرست مورد اشاره ندارد. 100درصد سهام پتروشیمی دماوند از طریق مزایده قرار است واگذار شود و این سهام به قیمت پایه هر سهم ١٣٤٦میلیون و١٢٢هزارو٢٤٠ریال و ارزش کل پایه ١٦هزارو٨٢٦میلیارد و٥٢٨میلیون ریال واگذار می‌شود. پیگیری‌ها از سازمان خصوصی‌سازی حاکی از آن است که متولی اجرای اصل٤٤ قانون اساسی همچنان بر واگذاری پتروشیمی دماوند از طریق فرابورس تاکید دارد. یک مقام مسوول در سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر اینکه هفته گذشته دوبار آگهی واگذاری این مجتمع پتروشیمی منتشر شده است، گفت: پیشنهادهای مختلفی برای اداره این شرکت پتروشیمی ارائه شده است اما سازمان خصوصی‌سازی به دنبال واگذاری کامل این شرکت براساس قوانین و مقررات موجود درکشور است. وی تصریح کرد: این میزان سهام که ١٢هزارو٥٠٠ سهم شرکت پتروشیمی دماوند را شامل می‌شود، به صورت 10درصد نقد و بقیه اقساط ٨ساله براساس بیانیه فرابورس ایران عرضه می‌شود.


دومین بیانیه پلیمری‌ها در مورد ایران پلاست

اینپیا بعد از جلسه یک‌شنبه 22 شهریورماه 1394 نمایندگان تشکل‌های پلیمری در انجمن همگن پلاستیک تهران، اعضا اقدام به انتشار بیانیه‌یی در زمینه ایران پلاست کردند. متن بیانیه شماره 2 این انجمن به شرح زیر است: نظر به تلاش و پیگیری‌های بی‌وقفه و مکاتبات و مذاکرات متعدد و بسیار زیاد با مسوولان مربوطه اعم از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، معاونین مربوطه آنان و رایزنی‌های مختلف انجام شده در مدت نزدیک به دوماه اخیر درخصوص امکان‌سنجی تثبیت تاریخ نمایشگاه ایران پلاست در مهرماه به دلیل اعتبار بخشی بین‌المللی به آن یا دست‌کم تغییر زمان غیرکارشناسانه اعلام شده از فروردین‌ماه به هر زمان مناسب دیگر، متاسفانه هیچ‌یک از راهکارهای پیش گرفته شده، موثر نیفتاد و به نتیجه نرسید. اراده دارنده مجوز برگزاری نمایشگاه (شرکت ملی صنایع پتروشیمی) به دلایلی که تا امروز برای نمایندگان منتخب تشکل‌ها نامعلوم است، اصرار بر برگزاری نمایشگاه در فروردین‌ماه است که در آن اصولا نه تنها منافع قاطبه مشارکت‌کنندگان ایرانی دیده نشده، بلکه مغایر و در ضدیت با آن تعریف شده است. پس از مشاهده عدم صداقت و تناقض‌گویی فی‌مابین مدیران شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی و به بازی گرفتن تشکل‌های صنعت پلاستیک، متفقا تصمیم گرفته و اعلام می‌داریم که هیچ یک از تشکل‌های صنعت پلیمر و رسانه‌های تخصصی هم‌سو، در ایران پلاست دهم شرکت نخواهند کرد. بدیهی است متعاقب این بیانیه، تمامی ارکان این صنعت از همه ابزارهای قانونی ممکن، برای رساندن صدای واحد خود به تصمیم‌سازان ارشد کشور استفاده خواهند کرد. امیدواریم که واژه «ایران» در نام نمایشگاه هدف و اولویت نخست همگان باشد.


نگرانی مصرف‌کنندگان PVC

پتروتحلیل با توجه به افزایش قیمت پی‌وی‌سی در بازار آسیا و همچنین افزایش قیمت دلار تا مرز ۳هزارو۴۷۰تومان، احتمال می‌رود قیمت این کالا در نوبت بعدی اعلام قیمت‌ها توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی با افزایش روبه‌رو شود. این درحالی است که هفته گذشته عرضه‌کننده‌های پی‌وی‌سی حجم عرضه‌های خود را در بورس کالا کاهش دادند و به این ترتیب معاملاتی با رقابت را پس از دوره‌یی از رکود رقم زدند. جواد ایرانی، کارشناس بازار پی‌وی‌سی معتقد است؛ با توجه به افزایش قیمت جهانی پی‌وی‌سی و همچنین رشد قیمت دلار، احتمال دارد قیمت پی‌وی‌سی در نوبت بعدی اعلام قیمت‌ها که ۳۰ شهریور اعلام خواهد شد، با رشدی معادل ۶۰ تا ۸۰تومان روبه‌رو شود. این درحالی است که هفته گذشته بیشترین رقابت متعلق به پتروشیمی غدیر از ۵۵ تا ۱۴۰تومان در هر کیلو پی‌وی‌سی بود. همچنین گرید ۷۰ و ۵۷ آبادان نیز با سقف قیمت خریداری شد. به گفته کارشناسان بازار علاوه بر عرضه‌های اندک، تحویل گرید ۷۰ نیز بسیار کند انجام می‌شود، به‌طوری که درحال حاضر فروش‌های تیرماه درحال تحویل به خریداران است و از این‌رو مصرف‌کنندگان در این خصوص ابراز نگرانی می‌کنند.


پوشش ریسک معاملات پتروشیمی

بورس کالا معاملات محصولات پتروشیمی به شیوه اوراق مبتنی بر کالا می‌تواند ریسک معاملات را پوشش دهد، به این ترتیب خریداران با بررسی بازار و قیمت‌ها موقعیت‌های خریدوفروش خود را تغییر می‌دهند. جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم گفت: با تغییر شیوه معامله محصولات پتروشیمی از فیزیکی به آتی می‌توان سفته‌بازی در این بازار را متوقف کرد. وی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: درحال حاضر برخی از محموله‌های فروخته شده درخارج از بورس، توسط تاجران بازار پتروشیمی خریداری می‌شود و سپس دست به دست می‌شود و درمرحله نهایی به دست مصرف‌کننده می‌رسد، حال آنکه می‌توان این معاملات را در قالب اوراق به بورس وارد کرد و سفته‌بازی در معاملات فیزیکی جلوگیری کرد. مدیر کالایی کارگزاری اطمینان سهم با اشاره به اینکه معامله محصولات پتروشیمی به صورت آتی به نفع بازار پتروشیمی خواهد بود، خاطرنشان کرد: واسطه‌ها به جای ورود به بازار فیزیکی و ذخیره کردن محصولات و نوسان‌گیری از کالاها، به مرور جذب معاملات آتی محصولات پتروشیمی خواهند شد و این موضوع سبب می‌شود تا از احتکار محصولات جلوگیری شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر