آغاز رونق بازار سرمایه از سال 95

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۶۲۱


پیش‌بینی می‌شود که آثار عملی توافق بر اقتصاد در ۶ ماهه نخست سال آینده پدیدار شود بنابراین با توجه به ویژگی پیشرو بودن بازار سرمایه، انتظار معقولی است که از اواخر امسال یا از ماه‌های نخست سال آینده بازار سرمایه حرکت رو به جلو خود را آغاز کند. رکود اقتصادی که کشور را فراگرفته همه بازارها ازجمله بازار ملک و مسکن، سکه، طلا، ارز همچنین بازار سرمایه را درگیر خود کرده است.

بهروز خدارحمی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با بیان مطالب فوق درخصوص روند این روزهای بازار سرمایه با اشاره به اینکه بعد از توافق هسته‌یی بیشتر بازارها در وضعیت انتظاری به سر می‌برند، بیان کرد: برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی به زمان نیاز دارد بنابراین آثار رفع تحریم‌ها نیز پس از عملیاتی شدن توافق برجام در بازار سرمایه خود را نشان می‌دهد. وی معتقد است، رفع تحریم‌ها نیازمند زمان است اما آثار رفع تحریم‌ها به مرور زمان و با رفع کامل آنها در همه بازارها پدیدار می‌شود. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که بلافاصله پس از اعلام توافق هسته‌یی بازارهای کشور روند صعودی به خود بگیرند.

خدارحمی درخصوص اینکه با وجود چشم‌انداز مثبت اقتصادی و خبرهای خوش چرا بازار سهام همچنان در روند نزولی است، بیان کرد: بازار سرمایه این روزها با عرضه‌هایی مواجه می‌شود که ریشه در کمبود نقدینگی در اقتصاد دارد به این ترتیب که گروهی از سرمایه‌گذاران حقوقی این بازار به دلیل نیاز به نقدینگی به ناچار اقدام به فروش سهام می‌کنند و از آنجا که بازار از رونق پایداری برخوردار نیست گاهی مجبورند سهم‌های خود را زیر قیمت عرضه کنند و همین موضوع باعث خواهد شد که بازار سرمایه منفی شود. وی با اشاره به اینکه این وضعیت در همه بازارهای کشور حکمفرماست، بیان کرد: برای نمونه در بازار مسکن تقریبا در ۹۰درصد بنگاه‌های املاک، معامله چندانی انجام نمی‌شود و در رکود هستند اما در این میان افرادی وجود دارند که به خاطر نیاز به نقدینگی، مجبورند تا املاک خود را زیر قیمت بازار معامله کنند. دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ادامه داد: در شرایط امروز اقتصاد اگر متغیری با عنوان شاخص قیمت شبیه آنچه در بورس وجود دارد برای نمونه در بازار املاک و مستغلات نیز وجود داشت، این موضوع باعث می‌شد تا شاخص آنها هم منفی شود. اما چون شاخصی به عنوان دماسنج شبیه آنچه در بورس است در دیگر بازارها وجود ندارد، نمی‌توان رکود آن بازارها را به طور محسوس درک کرد. وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه باید در مسیر اقتصاد کشور حرکت کند، بیان کرد: در صورتی که اقتصاد کشور رکودی باشد، نمی‌توان انتظار داشت که بورس در میان‌مدت و بلندمدت برخلاف مسیر اقتصاد حرکت کند به عبارت دیگر اگر اقتصاد رکودی است و پررونق نیست و در نتیجه آن کل اقتصاد رشد چندانی ندارد، نمی‌توان رشدی را برای بازار در نظر گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر