3000میلیارد تومان هزینه سالانه سوخت توانیر

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۶۱۴

گروه انرژی

بعد از کشمکشی که در زمینه متولی صادرات برق کشور میان وزارت نفت و نیرو به وجود آمد، حالا این سوال بسیاری شده که آیا این دو وزارتخانه با وظایف بعضا در هم تنیده، دارای اختلاف‌نظر جدی هستند؟ علیرضا دایمی معاون وزیر نیرو روز گذشته درحالی که این اختلاف را انکار کرده است ناگهان از این مساله که هزینه سوخت پرداختی توانیر به وزارت نفت معادل 3000میلیارد تومان است، خبر داده است. علیرضا دایمی در نشست خبری صبح روز گذشته با ابراز گلایه از تعرفه‌های آب و برق گفت: در حال حاضر در صنعت برق 10هزار میلیارد تومان و در صنعت آب در بخش کشاورزی 6هزار و 600میلیارد تومان و در حوزه آب شرب 3500میلیارد تومان یارانه به مردم داده می‌شود. یعنی دولت علاوه بر ارائه یارانه نقدی به مردم، صنعت آب و برق نیز 20هزار میلیارد تومان یارانه غیرمستقیم به مردم می‌دهد که این مساله با اقتصاد مقاومتی سازگاری ندارد. وی ادامه داد: امیدواریم باتوجه به تمهیدات درنظر گرفته شده در برنامه ششم بتوانیم به مصرف معقول و بهره‌برداری در این دو صنعت بپردازیم.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی بااشاره به تعرفه‌های صنعت برق گفت: در حال حاضر بین هزینه تمام شده تولید و آن مبلغی که از مردم گرفته می‌شود، فاصله زیادی وجود دارد به‌طوری که در حال حاضر به‌طور میانگین حدود 50تومان از مصرف‌کنندگان‌ دریافت می‌شود.

به گفته دایمی این در شرایطی است که برای تولید برق بدون درنظر گرفتن هزینه سوخت 35تومان، در حوزه توزیع و انتقال هر کدام 30تومان برای هر کیلووات ساعت هزینه می‌شود.

به گزارش ایسنا دایمی درخصوص تصمیم دولت برای افزایش تعرفه آب اظهار کرد: هیچ چیز پنهانی برای اعلام تعرفه آب نداریم، اما آنچه در این زمینه مشخص است این است که هزینه تمام شده با آن مبلغی که از مردم گرفته می‌شود، تفاوت زیادی دارد. وی ادامه داد: بحث تعرفه آب و جریمه مشترکین پرمصرف از تابستان سال گذشته مطرح بود، اما متاسفانه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفت، اما امروز انتظار می‌رود تغییری در تعرفه‌های آب صورت بگیرد. معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با بیان اینکه تغییر تعرفه آب مربوط به تصمیم نهایی شورای اقتصاد و دولت می‌شود، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که طی چند روز آینده تصمیم نهایی اعلام شود. وی درخصوص پیشنهاد وزارت نیرو برای افزایش تعرفه آب گفت: پیشنهاد ما این بود که در الگوی پایین‌تر از مصرف میزان تعرفه پرداختی کمتر از نرخ تورم و بالاتر از الگوی مصرف قیمت تمام شده آب از مشترکین اخذ شود. دایمی ادامه داد: این به این معناست که برای مشترکینی که بین 20مترمکعب تا 40مترمکعب آب مصرف می‌کنند، به‌صورت پلکانی افزایش قیمت صورت بگیرد، اما برای مشترکینی که بیش از 40مترمکعب آب مصرف می‌کنند، قیمت تمام شده آب لحاظ شود. معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی بااشاره به تاکید اقتصاد مقاومتی به بهره‌وری صنعت برق و افزایش صادرات این حوزه اظهار کرد: با اصلاح اقتصادی صنعت برق می‌توانیم بهره‌وری را ارتقا و موجب افزایش صادرات در این صنعت شویم. وی با بیان اینکه در کشور ظرفیت گسترده‌یی در این زمینه وجود دارد، اظهار کرد: در این زمینه اختلاف‌نظر جدی با نفتی‌ها نداریم و براساس مذاکراتی که تاکنون انجام شده به دو مانع رسیده‌ایم.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی ادامه داد: یکی از این موانع تعیین قیمت سوخت و دیگری پرداخت 3000میلیارد تومان به نفتی‌ها ازسوی بودجه شرکت توانیر برای هزینه سوخت است. دایمی با بیان اینکه در حال حاضر به ازای هر کیلووات ساعت برق 102ریال پول سوخت به نفتی‌ها می‌دهیم، گفت: علاوه بر این دولت نیز 35تومان به وزارت نفت پرداخت می‌کند و به‌طور کلی می‌توان عملا به ازای هر مترمکعب گاز 105تومان به وزارت نفت پرداخت می‌کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر