سهم 73 درصدی شخص ثالث و درمان از خسارت‌های بیمه

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۶۰۹

نسبت خسارت صنعت بیمه در 4 ماهه اول 94 به 6/55 درصد رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل 9 درصد افزایش نشان می‌دهد

گروه بانک و بیمه محسن شمشیری

براساس گزارش‌های بیمه مرکزی، صنعت بیمه کشور در چهارماه اول سال 94 با 3520میلیارد تومان خسارت و 6320میلیارد تومان حق بیمه تولیدی، با نسبت خسارت 55.6درصدی مواجه شده است و رشته‌های اعتبار، بیمه درمان و بدنه اتومبیل با نسبت خسارتی بالاتر از متوسط کل صنعت بیمه، مواجه شده‌اند.

به گزارش «تعادل»، صنعت بیمه کشور در چهارماهه اول سال ۱۳۹۴ حدود 3520میلیارد تومان خسارت به بیمه‌‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با چهارماهه اول سال قبل 19.6درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین حجم حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه با 10.6درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود 6320میلیارد تومان رسید. سهم بخش غیردولتی از این مقدار به 63.5درصد رسید و 36.5درصد دیگر توسط بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی تولید شد. نسبت خسارت بازار بیمه 55.6درصد بوده اما تعدادی از رشته‌های بیمه ازجمله بیمه اعتبار، بیمه درمان و بیمه بدنه اتومبیل بالاتر از متوسط بازار بوده است. نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که با توجه به سهم حدود 73درصدی 2رشته مهم شخص ثالث و درمان از کل خسارت‌های صنعت بیمه و سهم 60 درصدی این 2رشته از حق بیمه‌های تولیدی، مسوولان بیمه مرکزی و دولت باید راهکارهایی برای کاهش فاصله 13درصدی خسارت‌های این 2رشته از حق بیمه‌های آنها ارائه دهند تا صنعت بیمه را از خطرات و نوسان‌ها و چالش‌های احتمالی دور کنند.

بیمه درمان با حدود 96درصد نسبت خسارت به حق بیمه تولیدشده در این رشته، وضعیتی نامناسب دارد و فشار بر شرکت‌های بیمه در این رشته به شکل فزآینده‌یی افزایش یافته و به خاطر پایین بودن حق بیمه درمان تکمیلی و همچنین بالا بودن تعرفه‌های درمان و جراحی و... تقریبا تمام حق بیمه تولیدشده تبدیل به خسارت و هزینه شده است. این نسبت در سال 93 بالاتر از 100درصد بوده و شرکت‌های بیمه مجبور بوده‌اند که از درآمد سایر رشته‌ها برای رشته بیمه درمان هزینه کنند.

در چهارماهه سال 94، سهم بیمه درمان از حق بیمه تولید شده تنها 20.8درصد بوده در حالی که سهم این رشته پرهزینه و پرخسارت، از کل خسارت‌ها 35.9درصد بوده است. در رشته شخص ثالث نیز با وجود سهم 39.4درصدی از حق بیمه‌های تولیدی، خسارت زیادی داشته و 36.9درصد کل خسارت‌ها نیز به بیمه شخص ثالث اختصاص داشته است.

اما در رشته بیمه اتومبیل نیز 12.2درصد کل حق بیمه‌ها و 7درصد کل خسارت‌ها را به خود اختصاص داده است. در رشته بیمه زندگی نیز با وجود سهم اندک 6درصدی این رشته مهم و عاقبت‌اندیش برای خانواده‌های ایرانی از کل حق بیمه‌ها، سهم 6.7درصدی از کل خسارت‌ها داشته است.

براین اساس رشته‌های بیمه شخص ثالث به عنوان بیمه اجباری رتبه اول را در صنعت بیمه داشته و تقریبا 40درصدی حق بیمه‌ها و خسارت‌ها به این رشته اجباری اختصاص دارد و نشان‌دهنده عدم گسترش فرهنگ بیمه در ایران است. در رتبه دوم بیمه درمان با سهم حدود 36درصدی از خسارت‌ها و سهم حدود 21درصدی از حق بیمه‌ها قرار دارد. با توجه به سهم حدود 73درصدی 2رشته مهم شخص ثالث و درمان از کل خسارت‌های صنعت بیمه و سهم 60درصدی این 2رشته از حق بیمه‌های تولیدی، مسوولان بیمه مرکزی و دولت باید راهکارهایی برای کاهش فاصله 13درصدی خسارت‌های این 2رشته از حق بیمه‌های آنها ارائه دهند تا صنعت بیمه را از خطرات و نوسان‌ها و چالش‌های احتمالی دور کنند. شرکت‌های بیمه ایران، آسیا، البرز، دانا، پارسیان، کوثر، پاسارگاد، کارآفرین و معلم (هر یک دارای سهم بالاتر از 3درصد) در مجموع بیش از ۸۳درصد از حق بیمه تولیدی را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس این گزارش، 39.4درصد حق‌ بیمه‌های تولیدی به رشته بیمه شخص‌ثالث و مازاد و 20.8درصد به بیمه درمان اختصاص دارد. سهم بیمه‌های زندگی و بدنه اتومبیل به ترتیب به میزان 12.2 و ۶درصد از پورتفوی حق بیمه تولیدی بازار رسید. تعداد بیمه‌نامه‌های صادره در این مدت نیز با 5.7درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 13.9میلیون فقره بود.

طبق گزارش اداره تحلیل‌های آماری بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه طی این مدت همچنین حدود 35.2هزار میلیارد ریال خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با چهارماهه اول سال قبل 19.6درصد رشد نشان می‌دهد. 36.9درصد از خسارت‌های بازار بیمه در رشته بیمه شخص ثالث و مازاد و 35.98درصد از خسارت‌های پرداختی در رشته بیمه درمان پرداخت شده است. بیمه‌های بدنه اتومبیل و زندگی به ترتیب حدود ۷ و 6.7درصد از خسارت‌های پرداختی بازار بیمه سهم دارند. همچنین 55.1درصد از خسارت‌های بازار بیمه توسط بخش غیردولتی جبران شده است.

همچنین شرکت‌های بیمه نزدیک به 7.6میلیون مورد خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت ‌کردند که در مقایسه با سال قبل حدود 26.3درصد رشد داشته است. طی این مدت، نسبت خسارت بازار بیمه معادل 55.6درصد بود و در مقایسه با سال قبل 4.2واحد افزایش نشان ‌داد. نسبت خسارت ۶ شرکت بیمه: سینا، ملت، نوین، دانا، ایران و میهن بالاتر از این میزان در بازار بیمه بوده و (به ترتیب با: 93.9، 76.5، 71.5، 71.1، 68.5 و 62.4 درصد است.)

3رشته‌ بیمه اعتبار، درمان و بدنه اتومبیل به ترتیب با حدود 327.9، 95.9 و ۶۶درصد، نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند. پس از این 3رشته، نسبت خسارت رشته‌های شخص ثالث و مازاد، مسوولیت و حوادث راننده (با 52.2، ۴۷ و 46.7 درصد) بالاتر از این نسبت در سایر رشته‌های بیمه بوده اما پایین‌تر از نسبت خسارت بازار بیمه قرار دارند.



مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر