4 صنعت بزرگ بورسی وضعیت مطلوبی ندارند

۱۳۹۳/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۵۷

مدیرعامل سرمایه‌گذاری‌ صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها با تشریح آخرین وضعیت 4 صنعت مهم بازار سهام (پتروشیمی، پالایشی، فولادی و بانکی) گفت: از نظر کلیت بازار، عزم جدی برای بازگرداندن وضعیت مطلوب وجود ندارد.

مهدی قلی‌پور بااشاره به اینکه ریزش‌های اخیر بازار سهام با وضعیت بنیادی شرکت‌ها گره خورده است، گفت: صنایع بزرگ در بورس ازجمله پتروشیمی‌ها به‌دلیل افزایش نرخ خوراک و روند نزولی قیمت‌های جهانی با کاهش حاشیه سود همراه بوده‌اند. وی گفت: پالایشگاه‌ها هم مشکلاتی با دولت درخصوص کیفیت بنزین دارند و مباحث آن تاکنون نهایی نشده و به همین دلیل نماد آنها در بورس همچنان متوقف است. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه صنعت فولاد هم به‌دلیل کم‌آبی و کاهش فروش محصولات در وضعیت نامناسبی قرار دارد، گفت: این صنعت به‌دلیل مشکلات به‌وجود آمده درخصوص تقاضای بازار در وضعیت نامطلوب و با کاهش حاشیه سود نسبت به سال گذشته همراه هستند.

قلی‌پور درخصوص وضعیت بانک‌ها نیز گفت: بانک‌ها هم به لحاظ عملیاتی وضعیت خوبی نداشتند و تنها در این میان صنعت دارو بود که چشم‌انداز خوبی در وضعیت سودآوری داشته و عملکرد بهتری نشان داده است. مدیرعامل سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها در پاسخ به این سوال که چشم‌انداز بازار در سال جاری را چطور می‌بینید، گفت: در سال جاری به‌نظر می‌رسد اتفاق خاصی رخ ندهد اما در صورت کاهش نرخ سود بانکی و تورم امکان افزایش P/E بازار رقم خواهد خورد. وی با بیان اینکه در سال 94 با توافقات ایجاد شده در مذاکرات 1+5 اتفاقات مثبتی خواهد افتاد، گفت: یکی از راهکارهای خروج از بحران در شرایط فعلی بورس ایران، تغییر در سیاست‌های دولت در نحوه تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه معادن است. قلی‌پور گفت: یکی دیگر از مشکلات بزرگ این است که عزم جدی برای بازگرداندن شرایط مطلوب به بازار وجود ندارد. این کارشناس بازار سرمایه یکی از راهکارهای خروج از وضعیت فعلی در بورس را حمایت دولت از بنگاه‌ها و صنایع بزرگ دانست و گفت: رشد اقتصادی ما طی سال‌های گذشته از محل نفت بوده در حالی که صنایع ما در داخل با مشکلات زیادی مواجه بوده است.

وی افزود: شاید درآمد دولت از محل تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه به 4هزار میلیارد تومان هم نرسد اما ارزش روز بازار چیزی حدود 170هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده که حدود یک پنجم کل مخارج کشور است. قلی‌پور بااشاره به اینکه علاوه بر وضعیت نامناسب در سیاستگذاری‌های دولت، هیچ عزمی برای کنترل و بازگرداندن شرایط فعلی ندارد، گفت: طی ماه‌های اخیر هیچ قانونی تغییر نکرده و معتقدم نگرش‌ها به بازار سرمایه باید تغییر کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر