حرکت موازی ارز‌وسکه

۱۳۹۳/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۲۵

دلار که در روز شنبه در ساعاتی توانسته بود از نرخ3200تومان بالاتر برود، در آخرین لحظات کم آورد و در سطح 3180 آرام گرفت. بسیاری عوامل مختلفی را موثر بر عملکرد این روز‌های بازار ارز کشور می‌دانند، مذاکرات ایران و طرف‌های غربی از یک سو و از سمت دیگر میزان عرضه و تقاضا با توجه به روز‌های پایانی تابستان ازجمله عوامل مهمی است که بازار ارز و سکه ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

دلار در ادامه افزایش نرخ خود در روزهای گذشته بار دیگر با افزایش نرخ همراه بود و در روز یک‌شنبه در آخرین نرخ خود به 3188تومان رسید. درگزارش‌های روز گذشته «تعادل» سخن از عوامل متعددی به میان آمد که رفتار بازار از آن نشات گرفته است.

سخنان مقامات عالی وزارت امور خارجه و برداشت‌های منفی بازار از آن سخنان از یک‌سو و از سمت دیگر کاهش شگرف قیمت نفت در بازار از بحث‌های مهمی است که این روز‌ها بین کارگزاران بازار منوچهری بیشتر از گذشته دیده می‌شود. انتظار وارد شدن بانک مرکزی به بازار و تزریق بیش از پیش ارز به سیستم ارزی کشور دور از ذهن نبود. بانک مرکزی در ادامه سیاست‌های مدیریت ارزی کشور این روزها کمترین واکنش را نشان می‌دهد و سوالات زیادی را در بین کارشناسان اقتصادی و صرافان به‌وجود آورده است. از ابتدای هفته تا لحظه نگارش این گزارش دلار طبق نرخ جداول موجود نوسان قیمتی 23تومانی را تجربه کرده است که در پایین‌ترین نرخ 3182تومان و در بالاترین نرخ به 3205 رسیده است. با شروع دور آخر مذاکرات ایران و امریکا در آن کشور برای رسیدن به توافق جامع باید دید بازار ارز کشور به کدام سمت می‌رود و به چه نحوی کنترل می‌شود.

همچنین، سکه که روز شنبه در نخستین واکنش به کاهش قیمت طلای جهانی در حدود هشت‌هزار تومان کاهش قیمت داشت در آخرین ساعات روز و در تلاش‌های پایانی با 13هزار تومان کاهش به کار خود پایان داد. این روند نوسانی روز گذشته باز تکرار شد اما با این تفاوت که در روز یک‌شنبه طلا تحت تاثیر بازار دلار در داخل فعالیت خود را آغاز کرد و با افزایش 2هزار تومانی به 925هزار تومان رسید. ربع سکه و نیم سکه نیز در آن روز 465 و 260هزار تومان بدون تغییر نسبت به روز قبل به فروش رسید.

گمانه‌زنی‌ها در رابطه با بازار طلای ایران وابسته به عملکرد روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه بانک مرکزی امریکاست. سخنرانی جانت یلن و انتشار آمار‌های اقتصادی در آن روز می‌تواند جهت نزول بازار طلا را تا حد زیادی تحت‌تاثیر قرار دهد.


شاخص‌های مهم اقتصادی دنیا

به‌گزارش سایت طلا به نقل از فارکس فکتوری، شاخص‌های مهم اقتصادی جهان که در بازارهای مالی و پولی بین‌المللی به‌ویژه بازار طلا در هفته پیش‌رو موثر هستند به شرح زیر است:

دوشنبه 24 شهریور ماه

*شاخص صنعتی امپایر استیت امریکا

رقم قبلی 13.8رقم پیش‌بینی 15.9

*شاخص تولیدات صنعتی امریکا

رقم قبلی 0.4درصد رقم پیش‌بینی 0.4درصد

*شاخص بهای تولیدکننده امریکا

رقم قبلی0.1درصد رقم پیش‌بینی 0.1درصد

چهارشنبه 26 شهریور ماه

* انتشار بیانیه نشست فدرال رزرو امریکا

پنج‌شنبه 27 شهریور ماه

* شاخص مدعیان اولیه درخواست بیمه بیکاری امریکا رقم قبلی315 رقم پیش‌بینی 312

* شاخص شروع ساختمان‌سازی در امریکا

رقم قبلی1.9 رقم پیش‌بینی 1.4

* شاخص صنعتی فیلادلفیای امریکا

رقم قبلی28 رقم پیش‌بینی 22.8

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر