کهنه سربازها در برابر داعش

۱۳۹۴/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۹۷۹

مازیار معتمدی

نیویورک‌تایمز

درحالی که سوری‌ها فرار می‌کنند، منتقدان، غرب منفعل را مقصر می‌دانند- تصاویر هولناک درماندگی‌ که حالا به غرب هم رسیده باعث شده‌ است تا سوریه بار دیگر توجه جهانی را به خود جلب کند: مهاجرانی که به زور وارد ایستگاه‌های قطار می‌شوند و از فنس‌های لب مرز بالا می‌روند؛ کودکان غرق ‌شده روی ساحل. اینکه موج رو به رشد مهاجران سوری اندکی زودتر یا دیرتر از خاورمیانه فراتر رود و به‌سوی اروپا روی بیاورد، یک راز نبود. اما پایتخت‌های غربی کار زیادی برای متوقف کردن یا آهسته کردن فاجعه اسلوموشنی که داشت برای شهروندان سوری رخ می‌داد، نکردند. لینا خطیب دستیار تحقیق دانشگاه لندن می‌گوید: «بحران مهاجرت اروپا اساسا خودساخته بود. اگر کشورهای اروپایی به فکر راه‌حل‌های جدی برای تنش‌های سیاسی سوریه بودند و وقت و منابع کافی برای کمک‌های انسانی خارج از کشور صرف می‌کردند، اروپا امروز در این وضع قرار نداشت.»

بخشی از آیووا که سختگیری نسبت به مهاجران در آن اعمال نمی‌شود- مانند بسیاری دیگر از رای‌دهندگان ایالت آیووا، بن هوپس با دقت به تمام صحبت‌های نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری که هر هفته از این ایالت عبور می‌کنند، گوش می‌کند. دونالد جی. ترامپ بود که می‌خواهد دیواری نفوذناپذیر لب مرز بسازد و مکزیک را هم مجبور به سهیم شدن در خرج آن کند. بابی جیندال فرماندار لوییزیانا گفت مهاجرانی که کاملا خود را وفق نمی‌دهند و انگلیسی یاد نمی‌گیرند محکوم به «تهاجم» هستند. کریس کریستی فرماندار نیوجرسی هم هفته قبل برنامه‌یی برای ردیابی مهاجران جدید مانند بسته‌های پستی معرفی کرد.

آقای هوپس 33ساله که فروشنده و حامی حزب جمهوری‌خواه در شهر موسکاتین ایالت آیوواست، بر این باور است که کاری باید درمورد کارگران غیرقانونی در آیووا انجام شود، بنابراین از توجه جلب شده به این مساله استقبال می‌کند. اما او نگران است: آیا کاندیداها دارند به مردم تنها چیزی را که آنها می‌خواهند بشنوند، می‌گویند؟ آیا یک مساله پیچیده دارد بیش از حد ساده پنداشته می‌شود؟ او می‌گوید: «الان همه‌چیز فقط نمایش است. امروز شنیدم اسکات واکر ممکن است لب مرز کانادا دیوار بسازد. نمی‌دانستم مهاجرت غیرقانونی کانادایی‌ها مساله به این بزرگی است!» شاید بیش از هر منطقه دیگری، شهروندان منطقه موسکاتین دیدگاهی منفی نسبت به مساله مهاجرت ندارند.

در وست پوینت، نبرد بالشت سالانه دانشجویان، مسلحانه شد- چندین نسل است که دانشجویان سال اول وِست پونت، آکادمی نظامی ایالات متحده، پایان تابستانی پر از تمرین‌های سخت را با یک مبارزه بالشت شبانه جشن می‌گیرند که به آن به‌عنوان راهی بی‌ضرر برای تخلیه انرژی و بالا بردن روحیه تیمی نگاه می‌شود. اما نبرد امسال وست پوینت کمی متفاوت بود چون دانشجویان بالشت‌های خود را پر از اجسام سخت کردند و نتیجه آن هم چند لب پاره، حداقل یک استخوان شکسته و یک دانشجوی بیهوش‌ شده بود. این نبرد در جایی که بسیاری از رهبران ارشد ارتش ایالات‌متحده در آن تعلیم می‌بینند، باعث زخمی شدن 30دانشجو شد، اما سرهنگ دوم کریستوفر کازکر می‌گوید تمام دانشجویان به انجام وظیفه بازگشتند.

وال‌استریت ژورنال

کهنه سربازهای امریکایی که با داعش مبارزه می‌کنند - بروس ویندورسکی درحالی که داشت به خیابانی از دهکده سوری که با نور ماه روشن بود نگاه می‌کرد، صدای مبارزان داعش را می‌شنید که به او طعنه می‌زدند. صدای‌شان داشت بلندتر و ظاهرا هدف‌شان هم بهتر می‌شد. این رنجر سابق ارتش که حال 40سال دارد دستش را داخل کیف نارنجک‌های نیمه قابل اطمینانش برد، یکی را انتخاب کرد، گیره‌اش را کشید و آن را پرتاب کرد. او می‌گوید صدای انفجاری آمد و صدای مسخره کردن‌ها ناگهان متوقف شد. «مسلما اتفاق راضی‌کننده‌یی بود.» اما نبرد چند روز دیگر هم ادامه پیدا کرد و درحالی که داعشی‌ها نزدیک می‌شدند، جیمی لین که سرباز سابق نیروی دریایی است و از کالیفرنیا عازم شده، داشت فکر می‌کرد از آنجا زنده بیرون می‌روند یا نه. این افراد بخشی از دسته‌یی غیرمعمول از سربازان کارکشته امریکایی هستند که به نبرد علیه داعش پیوسته‌اند. حتی درحالی که پرزیدنت اوباما و پنتاگون دارند سعی می‌کنند نیروهای امریکایی را از میدان نبرد دور نگه دارند، آنها وارد آن می‌شوند.

گاردین

کوپر: «من حزب کار را حزب برابری می‌کنم» - ایوت کوپر که می‌خواهد کمپین حزب کار خود را پرانرژی‌تر کند، اعلام کرده قصد دارد بند چهارم قانون اساسی حزب کار را طوری تغییر دهد که ارزش اصلی آن تعهد به برابری شود. او در مصاحبه‌یی با گاردین گفت: «در دهه90 می‌گفتند تا وقتی برابری موقعیت وجود داشته باشد بقیه چیزها حل می‌شود اما این‌طور نیست. چالش بزرگ 10 تا 20سال آینده، نابرابری رو به رشد است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر