اسامی بدهکاران بانکی به مراجع ذی‌ربط اعلام شد

۱۳۹۳/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۹۷

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه اسامی بدهکاران به مراجع ذیربط اعلام شده است، گفت: هدف اصلی بانک مرکزی از نظارت بر بانک‌ها، حفظ ثبات و سلامت نظام بانکی کشور است. تهران‌فر در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما افزود: بانک‌های ما در مجموع تلاش‌های زیادی کردند و کارهای مناسبی انجام دادند و اکنون بیشتر از توان بانکی خود تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

وی گفت: در شرایط رکود تقاضا برای نقدینگی زیاد می‌شود و بانک‌ها سعی کردند بنگاه‌های اقتصادی را تامین مالی کنند.

تهران‌فر در پاسخ به این پرسش که آیا بانک‌ها توانستند نقدینگی‌های سرگردان را جمع‌آوری کنند؟ افزود: این به نرخ سود بانکی بستگی دارد و اکنون هم منابع خوبی در نظام بانکی جذب شده است. وی گفت: تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشور ما تولید‌کنندگان ما را با محدودیت‌هایی مواجه کرد، در کنار آن برخی‌ها هم سوءاستفاده کردند و منابع را به بانک‌ها برگشت ندادند که ‌البته برخی‌ها واقعا با مشکل مواجه شدند. معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: اسامی بدهکاران بانکی به مراجع ذیربط اعلام شده است.

تهران‌فر در پاسخ به این پرسش که نظرتان درباره برخی بانک‌ها که ابتدا سود را از وام می‌گیرند و سپس اصل را چیست؟ گفت: در برخی موارد این‌گونه است و ارایه تسهیلات به روش پلکانی است. وی درباره بنگاهداری بانک‌ها هم گفت: طبق قانون بانکداری بدون ربا، بانک‌ها تسهیلات خود را در چند کانال مشخص اعطا می‌کنند که مشارکت مدنی و حقوقی و سرمایه‌گذاری مستقیم ازجمله این کانال‌هاست. تهران‌فر افزود: طبق قانون بانکداری بدون ربا بانک‌ها از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم می‌توانند شرکت تاسیس و تا 40درصد سرمایه سرمایه‌گذاری کنند. معاون نظارتی بانک مرکزی، حفظ ثبات و سلامت نظام بانکی کشور را هدف اصلی بانک مرکزی از نظارت بر بانک‌ها بیان و اضافه کرد: نگاه ما این است که خیال سپرده‌گذاران آسوده باشد که خطری سرمایه‌های آنها را تهدید نمی‌کند و بانک مرکزی نظارت کافی را دارد و درواقع خود بانک‌ها باید خودکنترل باشند. تهران‌فر گفت: در پایان اسفند سال گذشته، کل مبالغی که بانک‌ها خرج شرکت‌داری و بنگاهداری و خرج مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری خود کردند، 266هزار میلیارد ریال است. وی افزود: از این رقم 91هزار میلیارد ریال را بابت رد دیون دولت به بانک‌ها دریافت کردند. معاون نظارتی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه از تخلفات بانک‌ها نمی‌گذریم، گفت: به آنها مهلت 15روزه دادیم تا شرکت‌هایی را که دارند، اعلام کنند و پایان این هفته، مهلت آنان به پایان می‌رسد. تهران‌فر با بیان اینکه نباید بانک‌ها را ناکارآمد نشان داد، گفت: یکی از تبعات بدگویی درباره نظام بانک‌ها و ناکارآمد جلوه دادن آنها این است که مردم نمی‌آیند سپرده‌های قرض‌الحسنه بگذارند و امسال این سپرده‌ها 7درصد کاهش داشت. وی افزود: 30هزار میلیارد تومان منابع قرض‌الحسنه داشتیم که تا پایان تیر امسال 26هزار و 200میلیارد تومان آن تسهیلات داده شد.

تهران‌فر در پاسخ به این پرسش که چرا پرداخت وام تسهیلات ازدواج به سپرده‌های قرض‌الحسنه منوط شده است؟ گفت: این موضوع

براساس قانون است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر