درخواست امریکا برای خودداری از کاهش ارزش یوآن

۱۳۹۴/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۹۶۰

گروه جهان

وزرای دارایی 20 اقتصاد بزرگ جهان اظهار امیدواری کردند که میزان رشد اقتصادی در سال 2015 از آنچه توسط صندوق بین‌المللی پول به تازگی اعلام شده است، اندکی بالاتر رود.

به گزارش فایننشال تایمز، این اجلاس به ‌شدت تحت تاثیر دو موضوع یعنی نرخ بهره امریکا و وضعیت اقتصاد چین قرار داشت. کاترین مان، اقتصاددان ارشد سازمان توسعه و همکاری‌های اروپا گفت، گویی هر دوی مردان بزرگ همزمان روی صندلی داغ نشسته‌اند.

درحالی که افزایش نرخ بهره امریکا این روزها بحث داغی است و در اجلاس گروه 20 مقامات اقتصادهای نوظهور در پی متقاعد کردن امریکا برای افزایش ندادن نرخ بهره برآمدند برای اینکه می‌تواند باعث فرار سرمایه از این کشورها به سوی امریکا شود، کشورهای دیگر مانند ژاپن چنین اعتقادی ندارند. هاروهیکو کورودا، رییس بانک مرکزی ژاپن معتقد است که افزایش نرخ بهره نشانه عادی‌سازی است که می‌تواند عاملی برای کمک به رشد اقتصاد جهانی باشد.

به اعتقاد تحلیلگران، اگر احتمال عادی‌سازی سیاست‌های اقتصادی امریکا تنش ایجاد می‌کند، آهسته بودن رشد و اقدامات اضطراری برای اینکه نوسان شدید بازارهای مالی چین را کنترل کند، این ترس را ایجاد کرده که مقامات چین کنترل روی انتقال جامعه را به سمت جامعه بیشتر مصرف‌کننده از دست داده‌اند.

هیات چینی در ترکیه گفت که اقتصادشان به لحاظ اصولی هنوز قدرتمند است و مقامات شرایط را دریافته‌اند. آنها همچنین تاکید داشتند که چین به دنبال کاهش ارزش پول خود برای رونق صادراتش نیست. یی گنگ، معاون بانک مرکزی چین گفت که اقتصاد چین در وضعیت خوبی به سر می‌برد.

وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرد این کشور در اجلاس وزیران دارایی 20کشور قدرتمند جهان که در ترکیه برگزار شد از چین خواسته است تا از دستکاری در ارزش یوآن و پایین آوردن ارزش پول این کشور به‌ منظور کمک به صادرات خودداری کند.

جک لو، وزیر خزانه‌داری امریکا در دیدار با وزیر دارایی چین در حاشیه نشست وزیران دارایی کشورهای عضو گروه 20 از وی خواست تا پکن از هر گونه دستکاری عمدی برای پایین آوردن ارزش پول یوآن خودداری کند. چین ظاهرا ماه گذشته در چارچوب تلاش برای تقویت صادرات و کمک به رفع مشکلات اقتصادی، ارزش یوآن را در برابر دلار در چند مرحله کاهش داد که این امر موجب بروز نوسانات شدید در بازارهای مالی جهان شد.

لو خطاب به همتای چینی خود تاکید دارد پکن باید اجازه دهد تا فشار بازار خود در تعیین نوسانات ارزش یوآن تاثیرگذار باشد. وی همچنین بر لزوم افزایش شفافیت سیاست‌های ارزی چین تاکید کرد و از این کشور خواست تا روند انتقال سیاست رشد اقتصادی خود را از نظام صادرات و سرمایه‌گذاری به سمت اتکای بیشتر بر هزینه‌های مصرف شخصی تسریع کند.

همچنین درحالی که چشم‌انداز رشد اقتصادی در امریکا و نیز اروپا بسیاری از مقامات حاضر در این اجلاس را متقاعد کرد که رشد اقتصادی آن اندازه خوب است که خطر خارج شدن از ریل برای آن وجود ندارد اما همچنان کاهش قیمت نفت، نگرانی بزرگی به وجود آورده است برای اینکه قیمت پایین نفت مانع افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده یا همان تورم می‌شود تا به این ترتیب رشد اقتصادی برای 2016 تسریع شود. جین وایدمن، رییس بانک مرکزی آلمان گفت که وی فکر نمی‌کند که کاهش رشد اقتصاد چین خطر وحشتناکی برای اقتصاد جهان باشد.

خانم مان نیز گفت که با وجود کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال جاری توسط صندوق بین‌المللی پول هنوز جا برای افزایش رشد اقتصادی وجود دارد اما ما احتیاج داریم که فواید و میوه‌های این رشد را به شکل سرمایه‌گذاری ببینیم. وی افزود: که برخی از کشورها هنوز باید اصلاحاتی را در اجلاس سال گذشته گروه 20 بر سر آنها موافقت شده است را اجرا کنند.

این اجلاس در آنکارا با شرکت وزیران اقتصاد و دارایی و مسوولان بانک‌های مرکزی20 اقتصاد برتر دنیا موسوم به گروه20 آغاز شد. کریستین لاگارد، رییس صندوق بین‌المللی پول نیز در این نشست حضور داشت.

این اجلاس قرار است امروز بیانیه خود را صادر کند. درحالی که کشورهای گروه 20 ارزیابی جدید صندوق بین‌المللی را از وضعیت رشد اقتصاد جهان قبول دارند اما در بیانیه نهایی خود قرار است اعلام کند که اقتصاد جهان رشد خواهد کرد.

در بیانیه نهایی گروه 20 اشاره‌یی به وضع فعلی اقتصاد چین و نیز سقوط اخیر بازار سهام چین نشده اما کل این اجلاس تحت تاثیر وضعیت دو اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین و امریکا بود.

جودت یلماز، معاون نخست‌وزیر ترکیه، میزبان نشست گروه ۲۰ گفت: «به عنوان یکی از اعضای گروه ۲۰ تعهد داریم که نسبت به موضوعات زیادی تدابیر لازم را اتخاذ کنیم. تا سال ۲۰۱۸ در دنیا به هر دولتی تدابیر اقتصادی تحمیل خواهد شد تا بتواند به رشد اقتصادی معادل ۲درصد دست یابد. امروز حدود ۳۰درصد از کشورها به این هدف دست یافته‌اند. امری که نشان می‌دهد ما در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم اما هنوز راه طولانی پیش رو قرار دارد.»

بحران در بازارهای بورس چین و کندی روند رشد اقتصادی این کشور همچنین احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی امریکا موضوعات اصلی گفت‌وگوها در این نشست بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر