اروپایی‌ها دنبال میلیاردها یورو

۱۳۹۳/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۸۹

اجرای این طرح می‌تواند بخشی از «اتحادیه بازار سرمایه» در اتحادیه اروپا باشد که براساس اتحادیه بانکی حوزه مالی یورو کار می‌کند؛ ولی لازم است که لندن - که مرکز اصلی مالی در اروپاست- مستقیما با آن همکاری کند

اتحادیه اروپا درصدد است راهی بیابد تا بدون رفتن زیر بار بدهی بیشتر، میلیاردها دلار به اقتصاد لنگان کشورهای عضو به‌خصوص کشورهایی که در حال حاضر دچار بحران هستند، تزریق کند. اتحادیه برای این منظور گزینه‌های مختلفی را دردست بررسی دارد؛ از بازار سرمایه پان- اروپایی تا صندوق سرمایه‌گذاری عمده.

به گزارش رویترز، اروپا که اقتصادش هنوز برای سربرآوردن از بزرگ‌ترین بحران مالی دهه اخیر دست و پا می‌زند، کمیسیون اروپا و بانک سرمایه‌گذاری اروپا را مامور تهیه فهرستی از پروژه‌هایی کرد که می‌تواند موجب رشد اقتصاد شود و از آن دو نهاد خواست درمورد تامین بودجه این پروژه‌ها تصمیم‌گیری کند.

پی‌یر کارلو پادوان، وزیر اقتصاد ایتالیا در یک کنفرانس خبری گفت: «به کمیسیون اروپا و بانک سرمایه‌گذاری اروپا ماموریت داده‌ایم تا سریعا گزارش مقدماتی از گام‌های عملی که در این راه می‌توان برداشت، تهیه کنند؛ پروژه‌های سرمایه‌گذاری سودآوری که توجیه‌پذیر باشد.»

کارلو پادوان از مقامات اروپایی است که پیش‌تر نیز از یوروی ضعیف پشتیبانی کرده و گفته بود ایتالیا از یوروی ضعیف حمایت می‌کند زیرا آن را عاملی برای رونق اقتصادی اروپا می‌داند از آن جهت که می‌تواند کالاهای تولیدی منطقه یورو را در بازار جهانی رقابتی سازد.

وی همچنین در این کنفرانس خبری پس از نشست وزرای اقتصاد منطقه یورو گفت که آنها روی روش‌هایی تمرکز کرده‌اند که به دولت‌ها اجازه می‌دهد که از این سرمایه‌گذاری‌ها برای تامین بودجه و تحریک رشد اقتصادی استفاده کند. وی ادامه داد که این به دولت‌ها بستگی دارد که چگونه سرمایه‌گذاری‌های خصوصی را تسهیل کند. پادوان همچنین گفت: هدف اصلی رشد بیشتر است تا دیون را کاهش دهد و فروش دارایی‌های دولتی در جهت خصوصی کردن بیشتر، این فرآیند را تسریع می‌کند.

انتظار می‌رود وزرای اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه درباره پروژه‌ها و ابزارهای سرمایه‌گذاری در نشست آینده خود در ماه اکتبر بحث و بررسی کنند. برای تامین بودجه این پروژه‌ها، وزرا چهار ایده مطرح کردند:

گزارشی درباره ابزارهای جدید تامین بودجه برای شرکت‌ها از سوی ایتالیا، پیشنهادی درباره چگونگی بالابردن سرمایه‌گذاری خصوصی از سوی فرانسه و آلمان، پیشنهاد ایجاد صندوق مشترک اتحادیه با ۷۰۰میلیارد یورو توسط لهستان و فراخوان برای برنامه سرمایه‌گذاری ۳۰۰میلیارد یورویی برای احیای اقتصاد اروپا ازسوی ژان کلود یونکر، رییس جدید کمیسیون اروپا ارایه شد.

طرح بانک مرکزی اروپا درمورد احیای بازار برای اوراق بهادار با پشتوانه دارایی هم یکی دیگر از ابزارهای تامین بودجه برای اقتصاد اروپاست. میشل ساپن، وزیر دارایی فرانسه، بعد از نشست میلان به خبرنگاران گفت: «ما عصای سحرآمیز نداریم؛ ولی ناگزیریم که رشد کنیم. باید بدون آنکه زیر قرض برویم، انگیزه‌هایی برای تقاضا ایجاد کنیم. آنچه که اکنون لازم داریم، ترکیب دقیقی از پول دولتی و خصوصی است.»

اقتصاد اتحادیه اروپا، که تقریبا یک چهارم اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهد، در سال گذشته تنها 1/0درصد رشد داشت و میزان بیکاری در آن تقریبا دو برابر امریکاست؛یعنی حدود ۲۵میلیون نفر از مردم اروپا بیکارند. سرمایه‌گذاری واژه‌یی بود که در جریان نشست وزرای دارایی کشورهای اتحادیه در شهر میلان ایتالیا مرتب ازسوی وزرای کشورهای عضو اتحادیه مطرح می‌شد، درست برخلاف شعاری که پیش‌تر آلمان می‌داد؛ یعنی کاهش بودجه.

آلمان ازسوی فرانسه و ایتالیا تحت‌فشار قرار گرفته تا سختگیری‌های مالی را کمتر و از خزانه دولت به سرمایه‌گذاری کمک کند. در نشست اخیر، ولفگانگ شوبل، وزیر دارایی آلمان کاملا با جست‌وجوی راه‌هایی برای سرمایه‌گذاری موافقت کرد.

شرکت‌های اروپایی، برخلاف امریکا برای تامین وام تا ۸۰درصد به بانک‌ها متکی‌اند، ولی بانک‌های اروپا بعد از بحران بزرگ مالی سال‌های گذشته، تمایلی به دادن وام‌های کلان نشان نمی‌دهند.

در ایتالیا، که چهارمین اقتصاد بزرگ اروپاست، دادن اعتبار به شرکت‌ها از نیمه سال ۱۳۹۰ بیش از ۷۰میلیارد یورو کاهش یافته، ولی داده‌های بانک مرکزی ایتالیا نشان می‌دهد که اقتصاد آن کشور همچنان در فشار است.

این مشکل در تمام اروپا وجود دارد و جلوی بهبود وضع اقتصاد را گرفته است، چون از هر سه شغلی که در بخش خصوصی در اتحادیه اروپا وجود دارد، دوتای آن را شرکت‌های کوچک‌تر ایجاد می‌کنند. کشورهای مقروض مثل ایتالیا و فرانسه، وجوه دولتی اندکی برای مشاغل دراختیار دارند.

بخش دیگری از بحران مالی اعضای اتحادیه مربوط می‌شود به اینکه هزینه تامین بودجه در کشورهای عضو حوزه یورو متفاوت است، در حالی که هدف از ایجاد پول واحد برای اروپا، ایجاد شرایط برابر برای تامین بودجه در همه کشورهای عضو بود.

پیشنهاد ایتالیا تشکیل یک بازار پان- اروپایی است که در آن شرکت‌های کوچک‌تر بتوانند سرمایه بیندوزند. اجرای این طرح می‌تواند بخشی از «اتحادیه بازار سرمایه» در اتحادیه اروپا باشد که براساس اتحادیه بانکی حوزه مالی یورو کار می‌کند؛ ولی لازم است که لندن - که مرکز اصلی مالی در اروپاست- مستقیما با آن همکاری کند.

ایتالیا می‌گوید در دو ماه گذشته ۲۶شرکت و تجارت خانوادگی، ازجمله کمپانی تولید مربای ارگانیک، اوراق قرضه‌ منتشر کرده و با فروش آنها در مجموع یک میلیارد یورو فراهم کرده‌اند.

با این‌همه به‌نظر می‌رسد با تحریم‌های شدیدی که اروپا علیه روسیه وضع کرده است و این موضوع عمدتا صادرات این قاره را به روسیه تحت‌تاثیر قرار داده است، این اتحادیه را با بحران مالی برای تحریک رشد اقتصادی مواجه سازد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر