چه کسی مقصر است؟

۱۳۹۳/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۷۹

زمانی که صحبت از مشکلات صنعت خودرو می‌شود هر یک از مسوولان و مدیران خودروسازی انگشت اتهام را به‌سوی دیگری دراز می‌کند اما دریغ از یک نگاه واقع بینانه که بخواهد مشکلات صنعت خودرو‌سازی را به‌درستی ببیند و ارزیابی کند. حالا خودرویی‌ها می‌خواهند با برگزاری تالارهای گفت‌وگو در خصوص مشکلات این صنعت صحبت کنند، به یک جمع‌بندی برسند اما با وجود این اقدام نیک متاسفانه نمی‌توان به نتیجه این گفت‌وگوها امیدوار بود چرا که متهم کردن دیگران در این جلسات شاهد بر این ماجرا است که بی‌آنکه به‌ریشه یابی اصل این مشکلات پرداخته شود تنها به‌دنبال مقصر هستند.

یکی از این تالارها با عنوان صنعت خودرو، رسانه و انتظارات برگزار شده است و قائم مقام مدیرعامل یکی از خودروسازی‌ها با متهم کردن رسانه‌ها مدعی است برخی تبلیغات منفی علیه صنعت خودرو ایران باعث شده است ایران خودرو و سایپا جای خود را در عراق به‌چینی‌ها بدهند. به‌نظر این مدیر برخی پراید را ارابه مرگ می‌دانند و این سبب شده با وجود تجهیز دو خط تولید در عراق، خودروهای ایرانی جای خود را به‌خودروهای چینی دهند؛ این در حالی است که در مورد خط تولید ایران خودرو نیز که قرار بود پژو پرشیا تولید کند، تولید صورت گرفت اما هرگونه اثر یا برندی از ایران خودرو حذف شد و عراقی‌ها تولید این خودرو از سوی ایران خودرو، تنها به‌شرط تولید با علایم پژو مجاز دانستند. وی همچنین ادامه می‌دهد: در خط تولید سایپا نیز هم‌اکنون به‌جای تولید خودروهای ایرانی، لیفان چینی مونتاژ می‌شود و مسوولان عراقی بر این باور بودند که تولید خودرویی که در ایران به‌رسمیت شناخته نمی‌شود و تبلیغات منفی بسیاری را یدک می‌کشد، نباید در عراق صورت گیرد.

او همچنین نمایندگان مجلس را مقصر می‌داند و می‌گوید: نمایندگان مردم نیز در مجلس شورای اسلامی با نزدیک شدن به انتخابات، منافع ملی را به‌خطر می‌اندازند و تلاش دارند تا با تمرکز بر کسب آرای بیشتر از حوزه انتخابیه خود، از خودرو به‌عنوان یک دستمایه انتخاباتی استفاده کرده و مدام بر سر کیفیت و قیمت خودرو مانور دهند، در حالی که واقعیت داستان تولید خودرو در ایران این طور نیست.

این مدیر خودرو همچنین از وجود مافیای صنعت خودرو خبر می‌دهد و ادامه می‌دهد: متوسط عمر مدیریتی مدیران خودروسازی در ایران دو سال است و در این مدت آنها نمی‌توانند مافیایی در صنعت خودرو شکل دهند که عضو هیات‌مدیره انجمن خودروسازان عنوان می‌کند، مافیای صنعت خودرو، صاحبنظران و اساتید دانشگاه و برخی نخبگان را به‌خدمت گرفته است تا با تولید جوک و تبلیغات منفی علیه صنعت خودرو ایران، راه واردات و سودهای کلان را برای خود باز کنند.

وی همچنین در خصوص مافیای صنعت خودرو و مطرح شدن آن از سوی برخی رسانه‌ها گفت: طول عمر مدیران خودروسازی در ایران به یکی دو سال بیشتر نمی‌رسد و بقیه نیز کارمندان عادی هستند. بنابراین نمی‌توان نام مافیا را در صنعت بر آنها گذاشت؛ بنابراین باید دید که مافیای صنعت خودرو از کجا نشات می‌گیرد. خودروهای وارداتی نیز مستقیما از سوی کمپانی‌ها وارد نمی‌شوند و عمدتا از امارات وارد می‌شوند، این در حالی است که بابت هر خودرو به امارات هزینه‌های زیادی پرداخت می‌شود و افرادی هم از این راه درآمدها و منافع کلانی دارند. در ادامه، در این تالار گفت‌وگو یکی ازاعضای هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان نیز گفت: مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو گران شده است و نباید انتظار داشت که خودرو ارزان شود، این در حالی است که مواد اولیه‌یی که به‌درد صنعت می‌خورد، صادر می‌شود و در مقابل کالایی که در کشور ساخته می‌شود نیز وارد می‌شود. بنابراین تناسبی میان تولید و واردات و صادرات به‌هیچ عنوان وجود ندارد. خودروسازی ایران باید نوآوری داشته باشد و البته در این زمینه اگرچه طی سال‌های اخیر غفلت شده است، اما خودروسازان اکنون شروع به نوآوری کرده‌اند و نباید به بهانه اینکه یک خودرو قدیمی همچنان مشتری دارد، به تولید آن ادامه داد.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز در این تالار گفت‌وگو گفت: در زمان وزارت صنعت در دولت دهم، یک هفته خودروسازان خودرو را با قیمت حاشیه بازار به‌فروش رساندند، در حالی که رسانه‌ها چالش‌های زیادی را در این زمینه ایجاد کردند و به آن دامن زدند که قیمت خودرو بالا است؛ این در حالی است که نمایندگان شاخص مجلس که درست و حسابی هستند، از کاهش قیمت خودرو سخن به‌میان نمی‌آورند و بیشتر نمایندگانی که می‌خواهند رای بیاورند، از کاهش قیمت خودرو می‌گویند. هم‌اکنون نیز برخی از همین نماینده‌ها از من شکایت کرده‌اند و به دادگاه رفته‌ام، این در حالی است که اگر کلاه خود را قاضی کنیم، اکثر مردم از خودروهایی که می‌خرند نارضایتی دارند و باید ایرادات را رفع کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر