بهای بالای صنعتی‌سازی سریع در سیستم فاسد

۱۳۹۴/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۶۹۲

مازیار معتمدی

نیویورک‌تایمز

پشت انفجار، میان‌برها و قوانین سست-یکی از شرکا، پسر رییس پلیس محلی و شریک دیگر هم مدیر اجرایی یک شرکت دولتی شیمیایی بود. بعد از ملاقات در یک مراسم شام، آنها با هم شرکتی را در شهر تیانجین کشور چین تاسیس کردند که کارش مدیریت صادرات خطرناک‌ترین مواد شیمیایی تولید شده در چین است و قول «خدمات فوق‌العاده» و «نتایج خوب» دادند.طی دو سال، شرکت «تدارکات بین‌المللی رویی‌های» اعتبارش را به‌عنوان شرکتی که مواد خطرناک شیمیایی را به مشتریان خارج از کشور منتقل می‌کند به‌دست آورد. این شرکت قیمت‌های پایین به مشتریانش ارائه می‌داد و کاغذبازی‌هایش هم خیلی طول نمی‌کشید. تجارت خوب بود. این شبیه یک داستان موفقیت‌آمیز دیگر برای این منطقه به‌نظر می‌رسید که نزدیک یکی از شلوغ‌ترین بنادر دریایی چین توسط حزب کمونیست ساخته شده بود.

حالا بیش از دو هفته بعد از اینکه انفجاری در یکی از انبارهای این شرکت این منطقه را نابود کرد، 150نفر را کشت، بیش از 700نفر را زخمی کرد و باعث شد میلیون‌ها نفر نگران مسمومیت باشند، «رویی‌های» تبدیل به نماد چیز دیگری برای بسیاری از چینی‌ها شده است: بهای بالای صنعتی‌سازی سریع در یک سیستم سیاسی بسته که مملو از فساد است. در مصاحبه با مشتری‌ها و همکاران سابق رویی‌های، تصویری از آن به‌عنوان شرکتی که از مدیریت ضعیف دولتی و ارتباطات سیاسی خود استفاده می‌کرد تا از زیر ذره‌بین رفتن عملیاتش جلوگیری کند، در رسانه‌ها منعکس شده است.

وال‌استریت ژورنال

رقابت بی‌ثبات راهی برای ورود پیش رو می‌گذارد، اما بایدن وقت زیادی ندارد- حضور بالقوه جو بایدن در رقابت نامزدی ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه با یک سوال اساسی مواجه است؛ آیا او راهی قابل‌قبول برای ورود از میان نقشه سخت انتخاباتی دارد؟ مصاحبه با مسوولان رسمی حزب دموکرات، ازجمله آنهایی که مشتاق کاندیداشدن بایدن هستند، نشان می‌دهد باتوجه به مزیت‌هایی که رقبایش دارند همچنین شروع دیرهنگامش برای درست کردن زیرساختارهای کمپین، او به سختی خواهد توانست راهی پیدا کند. حالا اینکه دموکرات‌ها دارند در زمانی که تا این حد به روز کارگر نزدیک است با چنین مسائلی دست و پنجه نرم می‌کنند، نشان‌دهنده طبیعت عموما بی‌ثبات رقابت ریاست‌جمهوری سال2016 است.

واشنگتن تایمز

شک رو به رشد نیروهای ویژه ارتش نسبت به وظایف‌شان - آنها در میان نخستین سربازانی بودند که وقتی بقایای عملیات تروریستی طالبان هنوز در ایالات متحده می‌سوخت، وارد افغانستان شدند. نیروهای ویژه ارتش ایالات متحده، پیاده، سوار هلی‌کوپتر و اسب، نشان دادند که اگر امریکا می‌خواهد جنگی طولانی علیه تندروها را با پیروزی به پایان برساند، نیازمند مهارت‌های آنهاست. حالا نزدیک به 14سال بعد این سربازها که بعضی‌های‌شان باهوش‌ترین و تعلیم‌دیده‌ترین سربازان ارتش امریکا هستند، هنوز هم تبدیل به تیتر یک بسیاری از روزنامه‌ها می‌شوند، اما نه ضرورتا به خاطر اعمال قهرمانانه‌شان. در ماه‌های اخیر، ارتش امریکا تعدادی از آنها را توبیخ و تنبیه کرده و دلیل آن هم اعمالی است که خود آنها باور دارند بخشی از مبارزه با دشمن اهریمنی‌شان است.

گاردین

کارناوال!-در عکس، شرکت‌کنندگان کارناوال ناتینگ‌هیل دیده می‌شوند که سنتی قدیمی را به نمایش می‌گذارد. طبق این سنت که آغازگر فستیوال‌های کاراییبی در سراسر جهان است، شرکت‌کنندگان یکدیگر را پوشیده در رنگ، پودر و روغن می‌کنند و بعد وارد خیابان‌ها می‌شوند.

رولز-رویس به رسوایی رشوه‌گیری کشیده شد - یکی از بزرگ‌ترین نام‌های سازمانی بریتانیا وارد رسوایی فساد چندمیلیارد دلاری شده است. این اتفاق پس از این افتاد که کمپانی رولز-رویس اقرار کرد دارد با مسوولان برزیلی که مسوول بررسی رشوه‌گیری در تجارت نفتی دولتی هستند، همکاری می‌کند.

این گروه مهندسی بریتانیایی که امسال اعلام کرده بود مسوولان برزیلی با آن ارتباط برقرار نکردند، حالا تایید کرده که دارد با آنها همکاری می‌کند تا رابطه‌اش با تاجری که با این رسوایی مرتبط است، مشخص شود. سخنگوی این کمپانی گفت: «ما داریم با مسوولان برزیلی محقق این پرونده همکاری می‌کنیم اما نمی‌توانیم درباره بازرسی که در حال اجراست نظرات بیشتری بدهیم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر