متقاضیان مسکن مهر به‌تدریج خانه‌دار می‌شوند

۱۳۹۳/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۶۹

تشکیل کارگروه امور روبنایی و زیر‌بنایی در وزارت راه و شهرسازی، وعده تحویل تمام واحدها در پایان سال آینده، توسل به اعتبارات بانکی و آورده‌های مردم، ارایه تسهیلات از سوی دولت، این اواخر هیچکدام از دستورات مقامات کشوری و اولویت‌بندی پروژه‌ها هنوز نتوانسته گره کور مسکن مهر را باز کند. سال 86 که دولت وقت با کلاف عدالت و مهرورزی این قبا را برای اقشار کم‌درآمد دوخت تا با خیال خانه‌دار شدن خوش باشند، غافل از این بود که قصه این خانه‌دار شدن سر دراز پیدا می‌کند و این پروژه مثل توپ بین وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نیرو سرگردان می‌شود. گرچه گاهی اوقات بانک‌ها، مدیرعاملان شهرهای جدید و پیمانکاران شاخ و شانه‌یی می‌کشند. اما، با این حال، بازی سرگردانی متقاضیان مسکن مهر خیال تمامی ندارد. تنها دلخوشی این متقاضیان وعده‌های پیگیری وزرای راه و شهرسازی و نیرو یا معاونان آنها در محافل خبری است. با این حال، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر این‌بار از پیگیری تخصیص اعتبار 1000میلیارد تومانی برای خدمات زیربنایی پروژه‌های مسکن مهر از سوی وزیران راه و شهرسازی و نیرو خبر داد. به گفته وی، بر اساس تصمیم دولت 1000میلیارد تومان برای پروژه‌های مسکن مهر تامین می‌شود تا بتوان خدمات زیربنایی واحدهایی را که کار ساخت آنها تمام شده را با اولویت‌بندی‌ تامین کنیم. در همین راستا، معاون وزیر نیرو از اختصاص تدریجی ۳۰۰میلیارد تومان برای تکمیل مسکن مهر از سوی وزارت نیرو خبر داد که تاکنون بخشی از آن پرداخت شده است.


روند اجرایی کندتر از حد انتظار

با وجود تمام تلاش‌ها و پیگیری‌ها، احمد اصغری مهرآبادی روند اجرایی خدمات زیربنایی واحدهای مسکن مهر را کند دانسته و گفت: وزرای راه و شهرسازی و نیرو پیگیر تامین منابع مالی مورد نیاز برای خدمات زیربنایی هستند. در این رابطه نیز آخوندی و چیت‌چیان نامه‌هایی نوشته‌اند. پیگیریم هر چه سریع‌تر این پول دریافت و کار شروع شود.

وی با اینکه البته کار انجام می‌شود، در عین حال تصریح کرد: روند اجرایی کار کند بوده و از حد انتظار ما بسیار پایین‌تر است. وزیر نیرو اعلام کرده اگر این پول تزریق شود اندازه 3000 میلیارد تومان کار انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه امیدوارم این میزان اعتبار برای اجرای خدمات زیربنایی پروژه‌های مسکن مهر تامین شود، بیان کرد: برای افتتاح حدود 400هزار مسکن مهر برنامه‌ریزی شده که از این تعداد طی سه ماه تقریبا خدمات 80 هزار واحد توسط وزرات نیرو تامین شده است. اصغری تصریح کرد: اولویت‌ اول ما پروژه‌هایی است که نازک‌کاری آنها تمام شده و منتظر آب و برق هستند که لیست این واحدها را به نماینده وزیر نیرو در مسکن مهر ارسال کرده‌ایم.


تامین مالی مرحله‌ای مسکن مهر

در خصوص مشکلات امور زیر بنایی مسکن مهر، معاون وزیر نیرو زیرساخت‌های مسکن مهر در برخی مناطق بسیار پیچیده دانسته و گفت: انتخاب محل‌های مسکن مهر در اختیار وزارت نیرو نبوده و توصیه‌های ما در این زمینه شنیده نشده است. علیرضا دایمی افزود: برای آمایش سرزمین و ایجاد شهرک، سوال اول این است که اینجا ظرفیت تامین آب، برق، گاز و حتی راه را دارد یا خیر، اما اینگونه نشد.

وی افزود: ما امروز با هزینه‌های زیادی باید مشکل زیرساخت‌های مسکن مهر را حل کنیم که در این زمینه کمبود اعتبار داریم. معاون وزیر نیرو با بیان اینکه ایجاد یک میلیون و 200 هزار واحد مسکن مهر کار بزرگی بود گفت: لازمه‌اش این است که ما به تدریج اعتبار بگیریم و زیرساخت‌ها را تکمیل کنیم که در این زمینه طبیعتا محدودیت‌هایی در بخش عمرانی و مالی داریم.


ادامه واگذاری بدون خدمات زیربنایی

ضعف امور زیربنایی مسکن در حالی است که مدیرعامل شرکت عمران پرند از واگذاری حدود ۱۳ هزار واحد مسکن مهر طی روزهای گذشته در این شهر خبر داد و گفت: ۳۰درصد از این واحدها فاقد خدمات زیربنایی است و وزارت نیرو در این رابطه به تعهدات

پایبند نیست.

باران هاشم‌زهی، اظهار کرد: اولویت دوم (شهریور امسال) افتتاح پروژه‌های مسکن مهر بر اساس زمانبندی تکمیل و تحویل است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا همه این واحدها با امکانات زیربنایی تحویل شد، تصریح کرد: حدود 70 درصد از این واحدها دارای خدمات زیربنایی بوده و 30درصد مابقی فاقد امکانات زیربنایی هستند.

وی تاکید کرد: دستگاه‌ها و ارگان‌های وزارت نیرو و شرکت گاز به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و انشعابات آب، برق و گاز (واحدهای تحویل شده) را به‌طور کامل وصل نکرده‌اند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر پرند همچنین در رابطه با بهره‌برداری از پروژه‌های مسکن مهر شهر پرند خاطرنشان کرد: در غیاب بنده که در مرخصی بودم حدود 13هزار مسکن مهر به بهره‌برداری رسید که البته محبت کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر