جنگ تحریمی امریکا علیه چین در آستانه سفر شی‌جین‌پینگ

۱۳۹۴/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۶۸۱

گروه جهان

در آستانه سفر رییس‌جمهور چین به امریکا، مقامات امریکایی از تحریم بی‌سابقه شرکت‌ها و اشخاص حقیقی چینی از سوی امریکا خبر دادند.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت دولت اوباما مشغول تهیه بسته‌یی بی‌سابقه از تحریم‌های اقتصادی علیه شرکت‌ها و اشخاص حقیقی چینی است که از سرقت سایبری دولتی کشورشان از اسرار فوق‌العاده ارزشمند محرمانه تجاری امریکا، واجد منافعی سرشار شده‌اند. طبق اعلام مقامات دولت امریکا، دولت اوباما هنوز تصمیم نگرفته است آیا این تحریم‌ها را صادر کند یا نه اما انتظار می‌رود تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه به زودی و احتمالا تا 2هفته آینده اعلام شود. شماری از مقامات دولت امریکا اعلام کرده‌اند که امکان دارد جز چین, اشخاص حقیقی و حقوقی سایر کشورها نیز مشمول این تحریم‌ها واقع شوند. واشنگتن پست این تصمیم‌گیری بی‌سابقه را , واکنش دولت امریکا به موج فزاینده جاسوسی سایبری - اقتصادی هکرهای چینی از اسرار و اطلاعات محرمانه امریکا دانست.

طبق اعلام مقامات امریکایی هکرهای جاسوس چینی تا به حال در حداکثر فضایی که امکان آن را داشته‌اند از طراحی نیروگاه‌های برق هسته‌یی گرفته تا کشف کد رمز منبع موتور یا مذاکرات محرمانه شرکت‌های فعال در حوزه انرژی، دست به جاسوسی سایبری زده‌اند. به گفته یک مقام امریکایی، تصمیم‌گیری امریکا برای تحریم شرکت‌های چینی حامل 2پیام است: یک پیام به پکن بر این مبنا که دولت امریکا مصمم به مبارزه با جاسوسی سایبری است و پیام دیگر آن به بخش خصوصی امریکاست براین مبنا که دولت در کنار آنهاست. این اقدام حامل این پیام به چین است که: «دیگر بس است.» این تحریم‌ها شلیک دومین گلوله بزرگ امریکا به چین است. در ماه مه 2014 دولت اوباما علیه 5نفر از نظامیان چینی به اتهام هک کردن سیستم‌های کامپیوتری شرکت‌های بزرگ فولاد و سایر شرکت‌های امریکایی اعلام جرم و کیفرخواست صادر کرد. هرگونه تصمیم‌گیری امریکا در این زمینه؛ در حساس‌ترین مقطع مناسبات 2اقتصاد بزرگ جهان اتخاذ شده است. قرار است ماه آینده میلادی «شی جین پینگ» رییس‌جمهور چین سفری رسمی به امریکا داشته باشد و این نخستین سفر رسمی اوست. این سفر در شرایطی انجام می‌شود که 2کشور بر سر مجموعه‌یی از موضوعات با یکدیگر تنش دارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر