فروش 40میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت

۱۳۹۴/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۶۷۵

دکتر حسین وطن‌پور در نشست خبری با اهالی رسانه از برگزاری نخستین گردهمایی مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت در روز 22شهریورماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی خبر داد. این گردهمایی با هدف توسعه فناوری سلامت، چالش‌ها و راهکارها، نقش حمایت‌های مالی بر توسعه فناوری، اقتصاد دانش‌بنیان و الزامات جهانی، جایگاه دانش‌بنیان و سیاست‌ها، قوانین، چالش‌ها و انتظارات شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار می‌شود. به گفته وطن‌پور در حال حاضر حدود 340شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت فعالند و 230شرکت نوپای دیگر هم درخواست دانش‌بنیان‌شدن‌شان را به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ارائه کرده‌اند که مجموع فروش این شرکت‌ها در سال گذشته، چیزی حدود 40میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل دفتر فناوری‌های سلامت وزارت بهداشت از فروش 40میلیارد تومانی محصولات پیشرفته دانش‌بنیان حوزه سلامت در سال گذشته خبر داد و گفت: نخستین گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت با حضور 40شرکت دانش‌بنیان که دارای بیشترین فروش بوده‌اند، حضور خواهند داشت.

راهی برای آنکه مغزها نروند

وی توسعه فرهنگ تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان را از اولویت‌های این حوزه دانست و افزود: برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان، ایجاد غرور ملی، تبدیل دانش به ثروت و توسعه اقتصاد مقاومتی، فرهنگ ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان را در دانشگاه‌ها گسترش دادیم تا از این طریق اعضای هیات‌علمی به سمت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت کنند. وطن‌پور به قوانین دست و پاگیری برای ایجاد این شرکت‌ها در گذشته اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون این موانع قانونی تا حدودی مرتفع شده است اما همچنان موانع بسیاری در زمینه ثبت شرکت‌ها و احراز دانش‌بنیان بودن آنها وجود داشت. همچنین در حوزه فناوری برخلاف حوزه پژوهش، محقق باید از زمینه کاری خود و محصولی که تولید می‌کند اطمینان کافی داشته باشد، به همین دلیل برای تولید محصول فناورانه، صاحبان ایده باید از خروجی کار اطمینان کافی داشته باشند که این امر به راحتی امکان‌پذیر نیست.

مدیرکل دفتر فناوری‌های سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در حال حاضر احراز دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها با سهولت انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در گذشته برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها، باید دانشگاه‌ها سهمی را به عنوان سهام در شرکت می‌داشتند، ولی در حال حاضر این شرط برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که از سوی اعضای هیات علمی ایجاد می‌شوند، حذف شده است. به گفته وی حذف این شرط برای آن است که اعضای هیات‌علمی بتوانند اقدام به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان کنند.

ثبت 340شرکت دانش‌بنیان سلامت

وطن‌پور تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت را 340شرکت ذکر کرد و گفت: 230شرکت نوپا نیز تقاضای دانش‌بنیان شدن ارائه دادند. مدیرکل دفتر فناوری‌های سلامت وزارت بهداشت از تقاضای ایرانیان خارج از کشور برای تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور نیز خبر داد و افزود: در حال حاضر تقاضاهایی برای ایجاد این شرکت‌ها در مناطق آزاد قشم و کیش ارسال شده است. وطن‌پور با اشاره به تنوع فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان فعال حوزه سلامت خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان محل تلاقی علوم مختلف است؛ از این‌رو شاهدیم که شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت در طیف وسیعی از فعالیت‌ها مشغول به کار هستند. وی با تاکید بر اینکه فعالیت این شرکت‌ها از تولید ملزومات مصرفی بیمارستانی تا دستگاه‌های پیشرفته چون شتاب‌دهنده‌ها و پت‌اسکن را شامل می‌شود، یادآور شد: در حوزه تولید داروها، نسبت به سایر حوزه‌ها پیشرفت خوبی داشته‌ایم و دستاوردهای زیادی عرضه شده است؛ ضمن آنکه در حوزه‌های توانبخشی، گیاهان دارویی، مواد آزمایشگاهی و سلول درمانی نیز شاهد فعال شدن شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.

وی تولید موش‌های ترنس ژن و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های استاندارد برای صدور مجوزهای استاندارد به شرکت‌ها را از دیگر زمینه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و در عین حال خاطرنشان کرد: در بخش کلینیک ترایال‌ها بسیار ضعیف عمل کردیم و این امر باعث شده که امروز نتوانیم سهم قابل توجهی از بازار داخلی را کسب کنیم. همچنین در حوزه فعالیت دانش‌بنیان‌ها، بسیار جوان هستیم ولی شاهد رشد خوبی در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری بوده‌ایم و امیدواریم در آینده بتوانیم رتبه‌های جهانی مناسبی کسب کنیم.

مدیرکل دفتر فناوری‌های سلامت وزارت بهداشت از ارزیابی فنی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: تاکنون ارزیابی فعالیت دانشگاه‌های علوم پزشکی بر‌اساس پژوهش و تحقیق، مقالات، برگزاری کنگره‌ها و چاپ کتاب بوده است. سال جاری اقدام به ارزشیابی فنی دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی نیز شده و برای این منظور آموزش کارشناسان آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال جاری این رتبه‌بندی اجرایی شود.

اعلام فراخوان برای تولید محصولات دانش‌بنیان

وطن‌پور با اشاره به ایجاد کمیته‌یی در دفتر فناوری‌های سلامت وزارت بهداشت گفت: این کمیته براساس نیازهای بازار، فراخوانی را برای دانشگاه‌ها آماده می‌کند و لیستی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید محصولات مورد نیاز کشور قرار می‌گیرد. وی با تاکید بر اینکه انتظار نداریم در همه حوزه‌ها موفق باشیم، افزود: در طول 3سال گذشته بالغ بر 100میلیون تومان در حوزه فناوری برای طرح‌های اجرا شده در دانشگاه‌ها، ساخت اتاق‌های تمیز و ایجاد مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان صرف شده است.

نحوه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

وطن‌پور با اشاره به نحوه عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: همه شرکت‌هایی که به عنوان دانش‌بنیان شناخته می‌شوند یک طرح تحقیقاتی را ضمیمه فعالیت خود می‌کنند و برای آن طرح کسب و کار تدوین می‌شود.

مدیرکل دفتر فناوری‌های سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه برای تبدیل ایده به محصول حمایت‌هایی از سوی چهار صندوق حمایتی در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این حمایت‌ها در قالب اعطای وام یا خرید دانش فنی از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی میزان حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان را از 300میلیون تا یک‌میلیارد تومان ذکر کرد و یادآور شد: شرکت‌هایی که نیاز به حمایت بیش از یک‌میلیارد تومان دارند از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت خواهند شد.

وطن‌پور کمبود مراکز رشد در حوزه علوم پزشکی را یکی از چالش‌های این حوزه نام برد و ادامه داد: یکی از برنامه‌های نخستین گردهمایی مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان بررسی توسعه مراکز رشد در حوزه علوم پزشکی است که امیدواریم در این همایش بتوانیم تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت بهداشت و وزارت علوم را به امضا برسانیم. به گفته وی با امضای این تفاهمنامه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه علوم پزشکی می‌توانند با استقرار در پارک‌ها و مراکز وابسته به وزارت علوم از مزایای آنها استفاده کنند.

حضور 40شرکت موفق در گردهمایی مدیران

مدیرکل دفتر فناوری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه این نخستین گردهمایی مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت در 2بخش صبح و بعدازظهر برگزار می‌شود، افزود: در صبح روز گردهمایی با حضور تصمیم‌گیران کشور در حوزه علمی به معرفی حمایت‌های اعمال‌شده از سوی دستگاه‌های دولتی به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخته می‌شود.

وطن‌پور ادامه داد: در بعدازظهر روز گردهمایی به بررسی نحوه تجاری‌سازی دستاورد شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخته می‌شود. در این گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان براساس میزان فروش رتبه‌بندی شده‌اند و برای حضور در نمایشگاه این گردهمایی انتخاب شدند. به گفته وی 40شرکت دانش‌بنیان که دارای بیشترین فروش بودند در نمایشگاه این گردهمایی حضور خواهند داشت.

تلاش وزارت بهداشت برای خرید محصولات داخلی

وطن‌پور با تاکید بر حمایت وزارت بهداشت از محصولات دانش‌بنیان داخلی اظهار داشت: وزارت بهداشت یکی از بزرگ‌ترین بازارها برای شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود؛ چراکه این وزارتخانه هم در حوزه تولید فناوری و هم خرید آن اهتمام ویژه دارد. در این راستا در طرح تحول سلامت، اولویت به خرید محصولات از داخل داده شده است به گونه‌یی که بیمارستان‌ها ملزم شدند که نیازهای خود را از شرکت‌های داخلی تامین کنند. وی به جلسه اخیر شورای فناوری وزارت علوم اشاره کرد و گفت: در این شورا مقرر شد تا شرکت‌های دانش‌بنیانی که موفق به تولید محصول شده‌اند به شرط آنکه گواهینامه‌های لازم را از سازمان غذا و دارو و اداره تجهیزات وزارت بهداشت دریافت کنند، در لیست شرکت‌های تولید‌کننده داخلی قرار گیرند. همچنین وی خبر داد: روبات جراح و روبات سورنا که پیشرفت‌های خوبی داشته از این نوع حمایت‌های وزارت بهداشت برخوردار شدند. وطن‌پور درخصوص خروجی فراخوان‌هایی که از سوی وزارت بهداشت برای محصولات فناوری داده شد، گفت: ۱۵درصد از فراخوان‌ها تاکنون موفق بوده‌اند و به محصول منتهی شده‌اند که همین تعداد نیز بیش از ۴۰درصد ارزبری محصولات سلامت را کاهش داده است. در طول 3سال گذشته نیز ۱۰۰میلیارد تومان برای حوزه‌های مختلف فناوری در سلامت هزینه شده است. مدیر دفتر توسعه سلامت همچنین با اشاره به برگزاری گردهمایی مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت گفت: در این گردهمایی علاوه‌بر اعلام حمایت‌های صورت‌گرفته، تعاملی میان تخصیص‌دهندگان تسهیلات و مدیران شرکت‌ها انجام می‌گیرد. در حال حاضر نیز از چهار صندوق مختلف برای اعطای تسهیلات به این شرکت‌ها از ۳۰۰میلیون تومان تا یک‌میلیارد تومان استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در واقع در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی هم در تولید محصول مشارکت وجود دارد، هم وام می‌دهند و هم دانش را می‌خرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر