تازه‌های پتروشیمی

۱۳۹۴/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۶۵۸

حضور آفریقای‌جنوبی در پتروشیمی ایران

شانا پس از اظهارات محمدحسن پیوندی درباره حضور آفریقای‌جنوبی در صنعت پتروشیمی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی نیز بااشاره به علاقه‌مندی آفریقای‌جنوبی برای فعالیت در صنایع پتروشیمی ایران از ادامه مذاکرات دو کشور برای احداث واحد تولید جی‌تی‌ال در ایران خبر داد. عباس شعری‌مقدم صبح روز گذشته در دیدار با تمبیسیله ماژولا معاون وزیر انرژی آفریقای‌جنوبی، با یادآوری اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تکیه بر حجم تولید و صادرات محصولات پتروشیمی توانسته حدود ٨میلیارد دلار از بانک‌های خارجی وام دریافت کند، گفت: این شرکت با استفاده از این اعتبارات توانست ظرفیت تولید خود را به ٦٠میلیون تن برساند. وی بااشاره به اجرای اصل٤٤ در صنعت پتروشیمی ایران گفت: هم‌اکنون شرکت ملی صنایع پتروشیمی نقش حاکمیتی و رگولاتوری داشته و بیشتر با تدوین نقشه راه برای ایجاد بستر توسعه این صنعت قدم برمی‌دارد. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی استفاده از خوراک گاز در طرح‌های پتروشیمی را ایجاد اشتغال و کاهش خام‌فروشی عنوان کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران تا سال١٤٠٤ به ١٨٠میلیون تن در سال خواهد رسید. شعری‌مقدم با تاکید بر استقبال ایران از سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌ها و کشورهای خارجی برای ایجاد واحدهای پتروشیمی در داخل و خارج از ایران گفت: مشارکت با شرکت ساسول آفریقای‌جنوبی یکی از نمونه‌های موفق مشارکت خارجی در صنعت پتروشیمی به‌شمار می‌آید.

علاقه آسیایی به پتروشیمی چابهار

نیپنا به گزارش پلاست مارت، سرمایه‌گذارانی از هند، ژاپن و چین به‌دنبال راهی برای تامین مالی طرح‌های توسعه‌یی در پروژه‌های پتروشیمی چابهار ایران هستند. این مجموعه برای تولید سالانه 23میلیون تن نیازمند سرمایه‌یی معادل 11میلیارد دلار است که 20میلیون تن از محصولات این مجتمع به خاورمیانه، هند و چین صادر خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که مجتمع پتروشیمی چابهار به قطب پتروشیمی منطقه تبدیل شود و تاکنون سرمایه‌گذارانی از ژاپن، هند و چین از این مجتمع بازدید کرده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری آن را ارزیابی کرده‌اند. فاز اول این پروژه حدود 8.1میلیون تن در سال محصولات پتروشیمی به ارزش 5میلیارد دلار تولید و به بازارهای جهانی صادر خواهد کرد که پیش‌بینی می‌شود تولید آن در سال2018 آغاز شود. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنعت پتروشیمی ایران بازده گسترده‌یی برای سرمایه‌گذاران خواهد داشت. ظرفیت تولید پتروشیمی ایران حدود 60میلیون تخمین زده شده است و قیمت خوراک گاز طبیعی غنی از اتان در ایران به‌دلیل نیاز عمده تولید‌کنندگان صنعت و به خواست دولت بسیار پایین است.

پیشرفت 96 درصدی پتروشیمی مرودشت

پتروتحلیل پیشرفت فیزیکی طرح پتروشیمی مرودشت با هدف تولید سالانه بیش از ١,٧میلیون تن اوره و آمونیاک به ٩۶درصد رسیده و طبق برنامه زمان‌بندی از شتاب مناسبی برخوردار است. ساخت پتروشیمی با نام شهدای مرودشت با سرمایه‌گذاری ٢هزار میلیارد تومانی و با هدف تولید سالانه بیش از ١,٧میلیون تن اوره و آمونیاک انجام شده است، این طرح هم‌اکنون ماهانه به‌طور متوسط حدود 0.47درصد پیشرفت دارد. با راه‌اندازی این مجتمع برای ۵٠٠نفر به‌طور مستقیم و ۵٠٠٠نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد، همچنین با بهره‌برداری از این طرح توسعه‌یی سالانه ۶۶٠هزار تن آمونیاک و یک‌میلیون و ٧٣هزار تن اوره گرانول به توان تولیدی صنعت پتروشیمی کشور اضافه می‌شود. این طرح در زمینی به مساحت ٢٢هکتار در شمال‌شرقی مجتمع پتروشیمی شیراز ساخته شده است. خوراک اصلی این طرح سالانه یک‌میلیارد مترمکعب گاز طبیعی است. آمونیاک را می‌توان هم به‌صورت مستقیم به‌عنوان کود شیمیایی به‌کار برد و هم در تولید مواد مانند نیترات آمونیوم، سولفات آمونیوم، مونو آمونیوم فسفات، دی آمونیوم فسفات و اوره و دیگر کودهای شیمیایی از آن استفاده کرد. برخی دیگر از کاربردهای جزئی آمونیاک در تولید موادی مانند لاستیک، کائوچو، بازیافت آب، تولید کاغذ و مقوا، تهیه پودرهای شست‌وشو و صنایع چرم و پارچه است. اوره هم به‌صورت یک محصول نهایی و هم به‌صورت یک ماده واسطه در تولید کود استفاده می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر