بورس کالا

۱۳۹۴/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۶۵۴

آرامش اقتصادی در پی معاملات آتی ارز در بورس کالا

در بازاری که نوسان زیادی باشد آن هم برای ارز، یک عده سود می‌کنند و یک عده ضرر اما راه‌اندازی آتی ارز موجب خواهد شد تا دلالانی که از آشفته بازارها سوءاستفاده می‌کنند و به امید کسب سودهای آنی به خرید و فروش ارز می‌پردازند از این بازار خارج شوند. عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان مطلب فوق و با اشاره به دلواپسی‌هایی پیرامون فساد، سفته‌بازی و رانت عده‌یی خاص در بازار ارز گفت: زمانی که حرف از معاملات آتی ارز آن هم در بورس کالای ایران مطرح می‌شود، این دلواپسی‌ها جای خود را به امنیت فکری و شفافیت قیمتی می‌دهد. وی افزود: در بازاری که نوسان زیادی باشد آن هم برای ارز، یک عده سود می‌کنند و یک عده ضرر اما راه‌اندازی آتی ارز موجب خواهد شد تا دلالانی که از آشفته بازارها سوءاستفاده می‌کنند و به امید کسب سودهای آنی به خرید و فروش ارز می‌پردازند از این بازار خارج شوند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: اگر برای کنترل التهابات بازار ارز از بازاری شفاف کمک بگیریم دیگر نگران آشفتگی این بازار نخواهیم بود. وی به مزیت معاملات آتی ارز اشاره و اظهار کرد: با راه‌اندازی معاملات آتی ارز، اولا قیمت واقعی ارز کشف می‌شود ثانیا از رانت اختلاف نرخ بازار آزاد و مرجع ارز جلوگیری می‌شود.

عرضه 388هزار تنی در بورس کالا

روز گذشته انواع ورق‌های فولادی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالای ایران عرضه ‌شد.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با 24 هزار و 200 تن ورق گرم C، با قیمت پایه 14هزار و 350ریال در تالار محصولات صنعتی و معدنی حضور یافت. این شرکت همچنین، 18هزار و 700 تن ورق گرم B را با قیمت پایه 14هزار و 100ریال راهی تالار معاملات کرد. دیگر عرضه‌های شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این روز شامل 3500 تن ورق سرد B و 2500 تن ورق قلع اندود بود. تالار محصولات صنعتی و معدنی همچنین شاهد عرضه 25 کیلوگرم انواع شمش طلا و 20 تن سولفور مولیبدن بود. این گزارش حاکی است، مجتمع سنگ‌آهن فلات مرکزی ایران نیز 110هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی را با قیمت پایه 22 دلار در هر تن روانه تالار معاملات کرد. علاوه بر این، شرکت نفت پاسارگاد، 83 هزار تن انواع قیر را روی تابلوی عرضه برد. تولیدکنندگان قیر همچنین، 85 هزار و 250 تن انواع قیر را در تالار داخلی فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه کردند. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی علاوه بر قیر شاهد عرضه 16 هزار و 640 تن انواع مواد پلیمری و 12 هزار تن وکیوم باتوم بود. گفتنی است، 11هزار تن گندم خوراکی، 4هزار تن گندم دوروم، 4500تن روغن خام، 6880تن ذرت دانه‌یی، 2465تن شکرسفید، 2هزار تن کنجاله سویا پرک و 130تن برنج طارم راهی تالار محصولات کشاورزی شد. براساس این گزارش، در این روز و در مجموع، حدود 388هزارتن انواع کالا در تالارهای داخلی و صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد.

معامله 25 کیلوگرم شمش طلای معدن موته

روزگذشته، 25 کیلوگرم انواع شمش طلای معدن موته در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت.

به گزارش «تعادل» به نقل از شرکت بورس کالای ایران، تالار مذکور همچنین شاهد معامله 24هزارو140 تن ورق گرم C شرکت فولاد مبارکه اصفهان به قیمت 14هزارو350 ریال بود. این شرکت همچنین، 21‌هزارو189 تن ورق گرم B را به قیمت 14‌هزارو100 ریال به فروش رساند. دیگر معاملات شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این روز شامل 19‌هزارو232 تن ورق سرد B و 1194 تن ورق قلع‌اندود بود؛ قیمت نهایی برای ورق سرد B نیز 17‌هزارو500 ریال ثبت شد. علاوه براین، 10 تن سولفور مولیبدن در تالار محصولات صنعتی و معدنی معامله شد. مجتمع سنگ‌آهن فلات مرکزی ایران نیز در حالی 110هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی را با قیمت پایه 22 دلار در هر تن روانه تالار صادراتی کرد که با استقبال 275هزار تنی مشتریان، کل کالا به قیمت متوسط 30 دلار و 15 سنت به فروش رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر