کاهش 37درصدی درآمد دولت از مالیات شرکت‌های بورسی

۱۳۹۴/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۶۵۲

حضور رسمی سرمایه‌های خارجی در فصل آتی

سنا

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در سال93 بیش از 70هزار میلیارد تومان انواع اوراق، کالا و حامل‌های انرژی در بورس‌های اوراقی و کالایی موردمعامله قرار گرفته است، گفت: درآمدهای مالیاتی شرکت‌های بورسی که به‌طور مستقیم در سال92 به دولت پرداخت شده 4هزار و 200میلیارد تومان بوده درحالی که این مبلغ به‌دلیل افت و رکود اقتصاد در سال93 با 37درصد کاهش روبه‌رو شده است. تعداد افرادی که به‌طور مستقیم با بازار سرمایه در ارتباط هستند براساس آخرین آمار 8میلیون نفر است اما تمام کسانی که مشمول صندوق‌های بازنشستگی مثل تامین‌اجتماعی، بانک‌ها و صندوق بازنشستگی کشوری هستند به‌طور غیرمستقیم از بازار سرمایه متاثر می‌شوند و در جرگه مجموعه بازار سرمایه محسوب می‌شوند.

محمد فطانت‌فرد در گفت‌وگو با سنا با بیان مطلب فوق گفت: علاوه بر این افراد، 40میلیون نفر دارندگان سهام عدالت را نیز باید به این جمع اضافه کرد. بنابراین وقتی این اعداد با هم جمع شوند حساسیت بازار سرمایه و حساسیت تصمیماتی که این بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، بیش از قبل موردتوجه قرار می‌گیرد. وی در ادامه افزود: حدود 400شرکت در بورس و فرابورس سهام‌شان مورد معامله قرار می‌گیرد که به 40صنعت تولیدی و خدماتی تقسیم‌بندی می‌شوند.

ازجمله این صنعت‌ها هلدینگ‌هایی هستند که در زیرمجموعه خود تعداد زیادی شرکت از زنجیره ارزش دارند، گرچه بعضا زیرمجموعه‌ها در بورس نیستند اما حضور هلدینگ‌ها در بورس شفافیت بسیار خوبی را در این خصوص ایجاد می‌کند. فطانت‌فرد با بیان اینکه مجموع دارایی که در بازار سرمایه است 880هزار میلیارد تومان است، گفت: 330هزار میلیارد تومان ارزش شرکت‌های بازار سرمایه در حال حاضر در بورس و فرابورس است و به لحاظ حجم فروش 35درصد تولید ناخالص ملی را شرکت‌هایی که در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند، ایجاد می‌کنند.

فطانت‌فرد با بیان اینکه در سال93 بیش از 70هزار میلیارد تومان انواع اوراق، کالا و حامل‌های انرژی در بورس‌های اوراقی و کالایی موردمعامله قرار گرفته است، گفت: درآمدهای مالیاتی شرکت‌های بورسی که به‌طور مستقیم در سال92 به دولت پرداخت شده 4هزار و 200میلیارد تومان بوده درحالی که این مبلغ به‌دلیل افت و رکود اقتصاد در سال93 با 37درصد کاهش روبه‌رو شده است. سخنگوی سازمان بورس اظهار کرد: این صنایع علی‌القاعده متاثر از قیمت فلزات اساسی، کالاهای اساسی، قیمت نفت و سیاست‌های کلان اقتصادی و سیاسی متاثر شدند، به‌همین دلیل این افت بیش از 19ماه ادامه پیدا کرده است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه فعالیت‌های زیادی برای افزایش شفافیت در بازار در سال93 انجام شده است، گفت: شاخص‌های جدیدی چون شاخص قیمت که محاسبه آن از آذر87 متوقف شده بود به‌دلیل تقاضای فعالان بازار و کارایی که برای تحلیل‌های متعدد داشت از دی93 مجدد ازسر گرفته شد. وی با بیان اینکه بازگشایی نماد پالایشگاه‌ها در پایان اسفند93 محقق شد، گفت: کاهش زمان توقف نمادها ازجمله مطالبات جدی و به‌حق سهامداران بود که در سیاست جدید مقرر شده، وقتی نمادها به‌دلیل تغییرات در صورت مالی، تقسیم سود و برگزاری مجامع بسته می‌شوند در زمان بسیار کوتاهی مجدد بازگشایی شوند و از آنجایی که برخی نمادهای گروه پالایشی بیش از یک سال از توقف‌شان می‌گذشت و بازگشایی نماد این گروه مطالبه سهامداران بود، این امر محقق شد البته این بازگشایی باعث افت شاخص شد.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه در بورس‌های کالایی اتفاقات مهمی رقم خورد است به جایگزینی سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی در خرید کالاهای کشاورزی اشاره کرد و گفت: سال‌های سال دولت برای کالاهای اساسی بودجه‌یی را درنظر می‌گرفت که با آن خرید تضمینی انجام می‌گرفت و به کشاورزان اعلام می‌شد که کالا و محصول شما با قیمت مشخص به‌صورت تضمینی خریداری می‌شود اما با نظامی که در بورس کالا محقق شد کالاهای اساسی این امکان را پیدا کردند که از این پس نه براساس خرید تضمینی بلکه براساس قیمت تضمینی روی تابلوهای بورس‌های کالایی مورد معامله قرار بگیرند و بدین‌ترتیب بسیاری از هزینه‌های سرباری که در ادوار گذشته بر دوش دولت و سایر بخش‌های مرتبط وجود داشت، منتفی شد.

چشم‌انتظار فصل بعدی بازار سرمایه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره چشم‌انداز بازار سرمایه گفت: چشم‌انداز بازار سرمایه به‌نحوی است که حجم زیادی از سرمایه‌گذاران را از گوشه گوشه دنیا از ایرانی گرفته تا خارجی به بازار سرمایه جذب کرده است و این گروه‌ها آمادگی خود را در قالب گزارش‌های ارسالی و برگزاری جلسات متعدد اعلام کردند. وی ابراز امیدواری کرد: در فصل بعدی بازار سرمایه شاهد حضور رسمی سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور و حجم قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری خارجی باشد همچنین ارتباط بسیار مناسبی بین بورس‌های ما و بورس‌های منطقه و جهان محقق شود. سخنگوی سازمان بورس تصریح کرد: در فضای کنونی علاقه‌مندی ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی به بازار اولیه و ثانویه مشهود است و ما امیدواریم زمینه‌ها و بسترهای لازم برای حضور این دسته از سرمایه‌گذاران فراهم شود همچنین با رفع تحریم‌ها و از طریق جذب منابع خارجی پیشرفت پروژه‌هایی که در دست اجراست، محقق شود. دکتر فطانت‌فرد در پایان به ابزارهای کنترل ریسک، ازجمله ریسک نوسانات نرخ ارز اشاره کرد و گفت: در لایحه رفع موانع تولید دستور کاری درخصوص راه‌اندازی بازار آتی ارز یا همان بورس ارز طرح شده بود که مجموعه کارهای لازم برای محقق شدن این هدف و راه‌اندازی بورس ارز و معاملات آتی ارز در حال پیگیری است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر