از تضاد منافع صنایع تا ضعف ساختاری اقتصاد ایران

۱۳۹۴/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۴۸۸

ادامه از صفحه 9

تفاوت بورس ارز ایران با فارکس چیست؟

فارکس بازار ارزهای جهانی است و ریال در آن بازار مورد معامله قرار نمی‌گیرد.

درصدد آن هستیم که وقتی سرمایه‌گذار خارجی وارد بازار ما می‌شود بتواند با ریسک پایین ارز را وارد بازار کند زیرا آن سرمایه‌گذارهایی که ریال وارد بازار ما می‌کنند یعنی ارز خود را تبدیل به ریال کرده و برای خروج نیز ریال خارج می‌کنند، بنابراین نباید ریال دچار تلاطمات شدید شود تا امنیت سرمایه‌گذار وجود داشته باید سرمایه‌گذار ریسک خودش را کاهش دهد، بنابراین هدف امن کردن بازار ایران است.برای سرمایه‌گذار خارجی درواقع بازار مشتقه‌یی طراحی می‌کنیم که قابل پیش‌بینی باشد تا درصد ریسک خودش را محاسبه کند.

با چه ارزی شروع می‌شود؟

با دلار و یورو راه‌اندازی می‌شود.

طرح ورود سیمان به بورس کالا به کجا رسید؟

بازار سیمان مسائل خاص خودش را دارد. در بازار نزدیک به 20میلیون تن مازاد تولید وجود دارد بنابراین تمرکز اولیه روی بازار صادراتی خواهد بود. بازار صادراتی سیمان علی‌الخصوص در کشورهای همسایه فعال خواهد شد تا مشکلات عرضه صادراتی نظیر رقابت منفی در قیمت‌ها را مرتفع کند.

پس از توافق هسته‌یی، رفت‌وآمدها به ایران برای سرمایه‌گذاری زیاد شده است، آیا تاکنون بورس کالا در جذب سرمایه خارجی توفیقی داشته است؟

سرمایه‌گذاران خارجی تاکنون در بورس کالا به‌صورت عملیاتی وارد نشدند البته در رینگ‌های صادراتی نماینده دارند. این بازار برای آنها جذاب بوده و بیشتر از اوراق بهادار خواهان ورود در آن هستند، زیرا کالاها ملموس هستند و نیاز نیست صورت‌های مالی را تجزیه و تحلیل کنند و تنها مساله برای آنها استاندارد بودن کالاهاست که کالاهای مورد معامله این شرایط را خواهند داشت، بنابراین بورس کالا محل مناسبی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی و صادرات کالاهای تولیدی است.

در بازارهای دنیا وقتی معامله‌گری وارد بازار کشور دیگری می‌شود در نوبت اول با تولید‌کنندگان وارد مذاکره نمی‌شود بلکه به‌دنبال ساختار می‌گردند. در ایران ساختار منسجم بورس کالاست و بازاری است با مکانیسم دقیق که همه‌چیز در آن کامل و مهیاست.

چه کالاهای برای صادرات در بورس کالا موردمعامله قرار می‌گیرد؟

قیر، گوگرد، سنگ‌آهن و محصولات دیگر. در حوزه پتروشیمی قیمت‌های ما برای خارجی‌ها جذاب است. در بخش کشاورزی زعفران و زیره ایران به بازارهای جهانی صادر می‌شود که از قابلیت عرضه در تالار صادراتی بورس کالا برخوردار هستند. توجه داشته باشید که اگر بازار مالی خوبی شکل بگیرد و ما مرجع قیمت‌گذاری شویم تا تبادل مالی خوبی داشته باشد در آن صورت نگران آن نیستیم که بازار زعفران را در جهان از دست بدهیم.

در خبرها آمده بود که بورس کالای ایران درصدد گسترش بازار خود در کشورهای همسایه است و قصد افتتاح تالار در کشور عراق دارد، چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است؟

مشتریان خارجی در سه حوزه نیاز به اطمینان دارند آنها در حوزه‌های قیمت، کیفیت و تناوب و تداوم معاملات دغدغه دارند. مثلا کشاورزی که تخم‌مرغ باکیفیت و با قیمت مناسب را به کشوری صادر می‌کند خریدار توقع دارد که این معامله تداوم داشته باشد و مشتری عراقی که هتل دارد به‌دنبال محلی برای خرید همیشگی است و بورس کالا می‌تواند این مسائل را تامین کند از طریق تاسیس دفاتر نمایندگی کارگزاری‌های ایرانی در کشورهای همسایه و از طریق این دفاتر، مشتریان کشورهای همسایه می‌توانند با بورس کالای ایران ارتباط داشته باشند. امروزه در بورس‌های کالایی دنیا حضور فیزیکی اهمیت چندانی ندارد بلکه با توسعه الکترونیکی معاملات ساده شده است.

کشورهای هدف غیر از عراق کدامند؟

افغانستان و پاکستان.

وزیر خارجه انگلیس در تهران برای همکاری با بورس کالای ایران اعلام آمادگی کرد، آیا بورس کالای ایران نیز این آمادگی را دارد؟

ساختار ما با ساختارهای دنیا فاصله دارد و الان تاجر و کارخانه‌دار نمی‌توانند در بورس‌های جهانی ورود کنند به‌دلیل میزان خرید یا تخصص‌های لازم و شناخت بازار بورس‌های جهانی است که در این حوزه‌ها می‌تواند بورس کالا بهترین نقش را داشته باشد. تاکنون برای بورس لندن هیچ‌گونه مکاتبه‌یی صورت نگرفته است. آنها تنها به‌صورت شفاهی اعلام آمادگی کردند و پیشنهاداتی شده درواقع آنها به این نتیجه رسیدند که بازار سرمایه دارای پتانسیل زیادی است و جذابیت لازم را دارد و دوست دارند همکاری داشته باشند و بورس کالای ایران نیز از هرگونه همکاری استقبال می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر