کوتاه از سرزمین سبز

۱۳۹۴/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۴۷۷

قیمت جدید میوه مرغ و ماهی در بازار

مهر سیدحسین مهاجران، رییس اتحادیه میوه و سبزی ثبات قیمت میوه در هفته جاری خبر داد و اظهار داشت: درحال حاضر قیمت هرکیلوگرم شلیل و هلو در بازار ۵۵۰۰تومان، هندوانه از ۲۰۰ تا ۴۰۰تومان، خربزه از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰تومان، طالبی از ۸۰۰ تا ۱۲۰۰تومان، گلابی بیروتی ۱۰۰۰۰ تومان، گلابی شاه میوه ۷۰۰۰تومان، سیب گلاب کهنز ۱۰۰۰۰تومان، سیب معمولی از ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان و خیار از ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰تومان است. همچنین مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه پرنده و ماهی از افزایش حدود ۳۰۰تومانی قیمت مرغ نسبت به روزهای ابتدایی هفته جاری خبر داد و گفت: درحال حاضر قیمت این کالا در مراکز خرده‌فروشی ۷۴۰۰تومان، در مراکز عمده‌فروشی ۶۸۰۰تومان و در میدان بهمن ۶۷۰۰تومان است ضمن اینکه دلیل افزایش قیمت مرغ، کاهش جوجه‌ریزی و عرضه این کالاست.

صادرات سالانه یک میلیون و 500 هزار تن محصول باغی

ایرنا محمدعلی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به صادرات سالانه یک‌میلیون و500هزار تن محصول باغی به خارج از کشور، بیان داشت: ارزش این میزان محصول صادراتی دومیلیارد و879میلیون دلار است. وی در ادامه افزود: 2میلیون و600هزار هکتار باغ در کشور وجود دارد. طهماسبی میزان کل تولید محصولات باغی ایران در طول سال را 16میلیون و500هزار تن برآورد کرد. وی توسعه گلخانه‌ها و افزایش سطح زیر کشت اراضی شیبدار به ویژه در مناطق با بارندگی بیشتر از 400میلیمتر را از اولویت‌های این وزارتخانه در دولت یازدهم ذکر کرد. طهماسبی با یادآوری اهمیت نوع کشت درمدیریت مصرف آب ابراز داشت: توسعه گلخانه‌ها راهکاری برای افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی است. این مسوول برای شرکت در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های هفته دولت به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است.

هدف‌گذاری صادرات ۱۰ هزار تن ماهی و میگو به روسیه

فارس حسن صالحی، رییس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه هدف‌گذاری سازمان برای صادرات آبزیان به روسیه در سال جاری حدود 10هزار تن است، گفت: درنظر است امسال 5هزار تن میگو و 5هزار تن انواع ماهی به روسیه صادر شود. وی با بیان اینکه تاکنون مجوز صادرات 20 تن میگو به روسیه صادر شده، گفت: امسال ظرفیت بیش از 5هزار تن صادرات میگو به روسیه وجود ندارد چراکه از قبل مشتریانی برای محصول میگو وجود داشته‌ و باید با تولید داخلی جوابگوی مشتریان قبلی هم باشیم.

صالحی با بیان اینکه صادرات محصولات آبزی در گذشته از طریق کشور ثالث به روسیه انجام می‌شد، تصریح کرد: اما محموله 20 تنی صادرات میگو نخستین‌باری است که به‌طور مستقیم از ایران به روسیه صادر می‌شود. رییس سازمان شیلات با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال جاری حدود 2 تن خاویار پرورشی تولید شود، اظهار داشت: با این میزان تولید احتمال صادرات 1.5 تن خاویار پرورشی وجود دارد. وی افزود: در 4ماهه نخست سال جاری سرجمع 18هزار تن از محصولات آبزیان به ارزش60میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده که از نظر ارزشی 82درصد آن را انواع ماهیان، بیش از 10درصد را میگو و 1.1درصد هم خاویار پرورشی تشکیل می‌دهد. صالحی در ادامه گفت: میزان صادرات سال94 از نظر ارزشی نسبت به 4ماهه سال93، از نظر انواع ماهیان 2درصد، میگو بیش از 120درصد و خاویار پرورشی بیش از 350درصد رشد داشته است.

ابراز نگرانی از شیوع آفت مگس میوه

مهر نادر جلالت عضو شورای ملی زیتون، عضو شورای ملی زیتون با ابراز نگرانی از شیوع آفت مگس میوه گفت: این شورا به محض بروز نخستین آثار وجود این آفت در باغات زیتون، نامه‌یی به وزیر جهاد کشاورزی و رونوشت آن را به برخی نمایندگان مجلس ارسال کرد. وی درباره سطح شیوع آفت مگس میوه زیتون در باغات و شرایط تولید اظهار داشت: مگس میوه آفتی است که اگر شیوع یابد و گسترش پیدا کند، ضربه سختی به باغات زیتون کشور وارد می‌کند. جلالت با بیان اینکه ردپای این آفت در استان‌های گیلان، زنجان و قزوین مشاهده شده است، افزود: خوشبخانه هنوز گزارشی مبنی بر شیوع گسترده این آفت در باغات زیتون کشور به دست ما نرسیده است. عضو شورای ملی زیتون اضافه کرد: این شورا به محض بروز نخستین آثار وجود این آفت در باغات زیتون، نامه‌یی به وزیر جهاد کشاورزی و رونوشت آن را به نمایندگان استان‌های زیتون خیز در مجلس شورای اسلامی ارسال و موضوع را به آنان اطلاع‌رسانی کرد. جلالت، مقابله با آفت مگس میوه زیتون را نیازمند یک عزم ملی دانست و تاکید کرد: آفت مگس میوه آفتی است که باید از شیوع آن پیشگیری کرد، چراکه در زمان بحران، کار چندانی از دست کسی برنمی‌آید. وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین قدم در این زمینه توجه تولیدکنندگان به باغات خود است، اضافه کرد: هم‌اکنون یکی از نقاطی که این آفت در آنجا شیوع پیدا می‌کند و به عنوان منبع آلودگی شناخته می‌شود، باغات بدون سرپرست و رها شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر