تازه‌های پتروشیمی

۱۳۹۴/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۴۷۲

یک کشته در پتروشیمی اروند

ایرنا مدیر روابط عمومی پتروشیمی اروند ماهشهر گفت: انتشار گاز در این مجتمع در بامداد جمعه، یک کشته و یک مسموم برجای گذاشت.

ابراهیم چگینی افزود: حادثه گازگرفتگی در واحد EPVC این شرکت منجر به فوت یکی از کارکنان واحد بهره‌برداری و مسمومیت یک پرسنل دیگر شد. وی اظهار داشت: رضا یگانه از کارکنان این شرکت در این حادثه جان خود را از دست داد و علی رجبی‌فرد نیز دچار مسمومیت شدید شد. مدیر روابط عمومی پتروشیمی اروند افزود: این سانحه در دقایق ابتدایی بامداد امروز رخ داد که علت دقیق آن ازسوی کارشناسان در حال بررسی است و نتایج آن به‌زودی اعلام می‌شود. شرکت پتروشیمی اروند در سایت3 منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و در زمینی به مساحت 108هکتار قرار دارد که از این مقدار حدود 46هکتار طرح‌های مجموعه زنجیره واحدهای پلی وینیل کلراید (PVC) کلر آلکالی (CA) اتیلن دی کلراید (EDC) و وینیل کلراید مونومر (VCM) درنظر گرفته شده است. پتروشیمی اروند بزرگ‌ترین زنجیره تولید PVC جهان بوده که در صورت تولید سالانه 240هزار تن PVC حدود 25 تا 30درصد بازار جهانی این محصول شیمیایی دراختیار ایران قرار می‌گیرد.

برنامه‌ای برای صادرات پتروشیمی به امریکا نداریم

ایرنا مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی گفت: به‌دلیل هزینه بالای حمل‌ونقل از منطقه خاورمیانه به امریکای شمالی، صادرات محصولات پتروشیمی ایران به امریکا صرفه اقتصادی نداشته و ایران می‌تواند بازارهای بهتری را در سایر مناطق داشته باشد. مهدی شریفی‌نیک‌نفس درخصوص صادرات محصولات پتروشیمی ایران به امریکا، اظهار داشت: باتوجه به اینکه امریکا جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی به‌شمار می‌رود، صادرات این محصولات از ایران به آن کشور، به سختی امکان دارد. مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با بیان اینکه برای صادرات محصولات پتروشیمی به امریکا برنامه‌یی نداریم و درخواستی نداشته‌ایم، افزود: البته بازار محصولات پتروشیمی امریکا را مورد مطالعه قرار داده و آن را بررسی می‌کنیم. شریفی تصریح کرد: در حال حاضر، صادرات محصولات پتروشیمی به آسیا و اروپا برای ما اولویت بیشتری دارد و قصد داریم با رفع تحریم‌ها، ضمن احیای بازار سابق خود در این مناطق، به بازارهای جدید نیز دست پیدا کنیم. وی اضافه کرد: البته نگاه به بازار امریکای لاتین متفاوت بوده و این بازار همچنان بازار پرتقاضایی برای انواع محصولات پتروشیمی به‌شمار می‌رود.

شریفی گفت: باتوجه به هزینه بالای حمل مواد پتروشیمی به امریکای‌جنوبی، باید شرایطی مانند «دو سر بار» را دنبال کنیم؛ یعنی اینکه از ایران، محصولات پتروشیمی به کشورهای امریکای‌لاتین ارسال کنیم و ازسوی دیگر، کشتی‌ها از آن منطقه، برای ما محصولات موردنیاز را حمل کنند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی، پیش از این نیز به ایرنا درخصوص برنامه صادرات به اروپا در پس از تحریم گفته بود: با رفع تحریم‌ها درهای بازار اروپا برای ما باز شده و محموله‌های پتروشیمی ایران روانه این بازار خواهد شد. وی با تشریح برنامه ایران برای بازپس‌گیری سهم سابق در بازار محصولات پتروشیمی اروپا، اظهار داشته بود: ما تلاش می‌کنیم سهمیه‌های تخصیصی گرفته و به‌صورت ترجیحی وارد بازار اروپا شویم. مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با بیان اینکه در گذشته حدود 30درصد محصولات پتروشیمی به اروپا صادر می‌شد، خاطرنشان کرده بود: در سال‌های تحریم، شرکت‌های بزرگی توانستند جای ایران را در بازار اروپا بگیرند، بنابراین، بازپس‌گیری سهم خود در این بازار، سخت خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر