سرمایه‌گذاری خارجی فرصت‌ها و چالش‌ها

۱۳۹۴/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۴۶۹

سرمایه‌گذار خارجی تاثیرات مثبتی در رفع مشکلات اقتصادی کشور می‌تواند داشته باشد البته به شرط آنکه جهت‌دهی سرمایه‌گذاری خارجی در دستان خودمان باشد.

به گزارش پایگاه سنا، امرالله امینی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان مطلب فوق گفت: برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در ابتدا باید جهت‌ها را پیدا کرد. اینکه درکجاها می‌خواهیم سرمایه‌گذاری شود، باید با بررسی مواردی که در آن مزیت‌های قابل قبولی وجود دارد و همچنین نیاز به ورود تکنولوژی است، مشخص و روشن شود تا پس از آن برای تولیدات بازاریابی مجدد انجام شود چون آنچه مسلم است سرمایه‌گذار خارجی به خوبی می‌دانند که در چه بخش‌هایی می‌خواهند ورود کنند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران خارجی تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در بخش نفتی و گازی دارند، اظهار داشت: این تمایل آنها اگر در مسیر زیرساختی صرف شود و امکان این را به ما بدهد که از میادین مشترک نفتی و گازی بهره‌برداری حداکثری شود، نفع ما حاصل می‌شود همچنین در خودروسازی و ورود تکنولوژی در عرصه‌هایی که نسبت به آن ضعف وجود دارد باید مورد توجه ما قرار بگیرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: برند‌سازی محصولات ایرانی، ورود تکنولوژی و بازاریابی برای صادرات محصولات تولیدشده داخل باید اولویت ما در چگونگی جذب سرمایه‌گذار خارجی باشد.

دکتر امینی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری صحیح خارجی می‌تواند به رفع مشکل اشتغال و بیکاری و بازگشت رونق کمک کند، گفت: در زمینه‌های مختلف چون توریسم، حمل‌ونقل ریلی، هوایی، کشاورزی و حتی فولاد و پتروشیمی از طرفی مزیت‌های رقابتی و از طرف دیگر نیاز به تکنولوژی فنی و مدیریتی وجود دارد بنابراین سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند به شکل واقعی شیوه‌های مدرن و به روز را برای فعال‌سازی ظرفیت‌ها موجود به کار گیرد و باید هدف ما از ورود سرمایه‌گذار خارجی تامین این نیازها باشد.

این اقتصاددان درپایان تصریح کرد: رونق در بخش‌های رقابت‌پذیر با هدف جذب بازارهای صادراتی منطقه می‌تواند بازاری درحدود 300میلیون نفر را پوشش دهد که پوشش این بازار خود به شتاب گرفتن چرخه رشد اقتصادی کمک شایانی می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر