استقبال بخش خصوصی سوییس از سرمایه‌گذاری در ایران

۱۳۹۴/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۴۴۱

گروه بازرگانی

اهمیت تاثیر سرمایه‌گذاری خارجی بر توسعه کشور قابل انکار نیست تا حدی که بدون آن توسعه حداقل درکشورهای درحال توسعه امکان‌پذیر نیست. امروزه حتی کشورهای صنعتی برای جذب سرمایه خارجی با هم رقابت می‌کنند. در سال‌های گذشته، پس‌انداز در ایران همیشه بیشتر از سرمایه‌گذاری بوده است. همچنین در گذشته ایران با فرار سرمایه و تخصیص غیربهینه منابع سرمایه‌گذاری روبه‌رو بوده است. این پدیده در وهله اول نشان‌دهنده محیط نامساعد سرمایه‌گذاری درکشور است.

پایین بودن سطح سرمایه‌گذاری به تولید و نسبت ناچیز سرمایه‌گذاری خارجی به سرمایه داخلی نشان‌دهنده آن است که باید محیط را برای سرمایه‌گذاری داخلی ساماندهی کرده و آن را به صورتی جدی تشویق و همزمان با آن، به سرمایه‌گذاری خارجی نیز به عنوان مکملی ضروری پرداخته شود. این درحالی است که سرمایه‌گذاری در هرکشوری پس از مالکیت خصوصی دارای بیشترین اهمیت است. سرمایه‌گذاری از یک‌سو اشتغالزاست و ازسوی دیگر موجب افزایش تولید و عرضه کالاها می‌شود و بدین وسیله از هدر رفتن منابع و همچنین افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌کند. این مساله، ضمن کاستن از ضرورت افزایش مداوم یارانه‌ها، امکان صادرات بیشتر و بهبود تراز پرداخت‌ها را فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاری خارجی علاوه بر فواید ذکرشده از یک امتیاز بزرگ نیز برخوردار است. سرمایه خارجی به منزله یک تزریق بیرونی به اقتصاد داخلی است و از این بابت به علت وجود عامل تکاثری در اقتصاد، چندین بار بیشتر از اصل سرمایه وارداتی می‌تواند اثر مثبت بر متغیرهای ذکر شده، بگذارد.

اما در تازه‌ترین اقدامات فعالان بخش خصوصی نشست معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران به همت اتاق مشترک ایران و سوییس با حضور ۴۵۰ شرکت بزرگ ایرانی و سوییسی در زوریخ برگزار شد. معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران موضوعی است که این روزها در بین فعالان اقتصادی کشورهای مختلف مطرح می‌شود، درهمین راستا شریف نظام مافی، رییس جوان اتاق مشترک ایران و سوییس که تلاش‌های بسیاری در این وادی داشته و می‌توان او را به عنوان سرباز اقتصاد پس ازتحریم معرفی کرد با همکاری سازمان توسعه تجارت این کشور، نشستی را با حضور ۴۵۰ بنگاه اقتصادی بزرگ ایرانی و سوییسی در زوریخ برگزار کرد.

شریف نظام مافی در این رابطه توضیح داد: واحدهای تجاری از سطوح مختلف در این نشست حضور داشتند، علاوه بر بانک‌ها که حضورشان چشمگیر بود، شرکت‌هایی در زمینه صنایع غذایی، دارویی، نفت و گاز، غلات، خدمات، صنایع سنگین و حوزه سلامت در این جلسه حاضر بودند.

رییس اتاق مشترک ایران و سوییس با اشاره به این نکته که انتظار اولیه ما حضور ۱۵۰ شرکت بود، تشریح کرد: یک هفته قبل از زمان برگزاری به دلیل استقبال بی‌نظیر شرکت‌ها برای حضور، وب‌سایت مربوط به ثبت‌نام را بستیم و در نهایت شاهد حضور ۴۵۰ شرکت بودیم.

نظام مافی درخصوص مباحث مطرح شده در این نشست، تصریح کرد: چهره جدیدی از ایران ارائه شد، کشوری که آماده جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید، مشترک و مستقل است، هرچند تلاش کردیم آنچه واقعیت دارد را عنوان کنیم که تاثیر‌گذاری عالی داشت.

وی خاطرنشان کرد: بیان جذابیت‌ها و مشکلات در کنار هم باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران با دیدی باز و روشن به این بازار وارد شوند. من در سخنرانی خود اعلام کردم که ایران ظرفیت‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد هرچند در این مسیر چالش‌هایی هم دیده می‌شود که قابل حل هستند.

رییس اتاق مشترک ایران و سوییس همچنین از انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای حضور یک هیات تجاری بزرگ از سوییس در ایران خبر داد و گفت: شرکت‌های سوییسی علاقه بسیاری برای سرمایه‌گذاری مشترک در ایران دارند و به همین دلیل مشتاق هستند که هرچه زودتر طرف‌های تجاری خود را شناخته و با کمک آنها اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر