نظارت مالی بر عملکرد شرکت‌ها اولویت اصلی بیمه مرکزی است

۱۳۹۴/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۴۳۶

امر نظارت متناسب با شرایط بازار است و بازار صنعت بیمه هرگاه به بلوغ کافی برسد طبیعتا نظارت خیلی محدود و منحصربه‌فرد خواهد شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی، محمدابراهیم امین در جمع مدیران عامل شرکت‌های بیمه با بیان این مطلب افزود: در حالت مطلوب دغدغه نهاد ناظر تنها کنترل حاشیه توانگری شرکت‌های بیمه است تا در هر مقطع زمانی، توانایی ایفای تعهدات آنها را زیرنظر داشته باشند. وی افزود: ریسک عملیاتی در شرکت‌های بیمه می‌تواند بحران‌آفرین باشد و مشکلاتی برای بیمه‌گذاران، دولت، جامعه و مملکت پدید آورد.

رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر این نکته که مدیران عهده‌دار اداره شرکت باید اصول، چارچوب، ضوابط و مقررات بنگاهداری را رعایت کنند، تصریح کرد: مشکلات شرکت‌های بیمه در حوزه پرداخت خسارات پیش از آنکه ریشه در ریسک‌های سیاسی و مقرراتی داشته باشد مربوط به ریسک عملیاتی است.

امین با اشاره به اینکه یک شرکت بیمه در هنگام ارزیابی ریسک در چارچوب ضوابط شناخته شده بین‌المللی باید حق بیمه‌ها را بین خسارت‌های دوره و ذخایر آتیه تقسیم کند و ذخایر کافی را در چارچوب مقررات وضع شده در صورت‌های مالی خود لحاظ کند، اظهار داشت: اگر مدیران یک شرکت بیمه‌یی بدون رعایت مقررات و ضوابط شورای عالی بیمه و گرفتن ذخایر کافی، صورت‌های مالی خود را آرایش کنند در واقع تعهدات آتی و درآمدهای آتی خود را پیش‌خور کرده‌اند.

وی با تشریح این فرآیند غلط، تصریح کرد: این شرکت‌ها منابعی که باید به صورت ذخایر در صورت‌های مالی مطرح شود به عنوان هزینه لحاظ نمی‌کنند و در نهایت سود موهوم توزیع می‌کنند.

امین با انتقاد از مدیرانی که منابع ناشی از دریافت حق بیمه‌ها را به شکل غیراصولی از شرکت بیمه خارج می‌کنند و در زمان ایفای تعهدات دچار مشکل می‌شوند، گفت: صورت‌های مالی باید براساس اصول و مقرراتی که نهاد ناظر تعیین کرده تنظیم شود و اگر این اتفاق نیفتد، یا تصمیم‌گیرندگان آن شرکت به مقررات و ضوابط آگاهی ندارند و درک‌شان از پیامدهای عدم ذخیره‌گیری نقص دارد یا قصدشان، تامین منافع فردی و شخصی به بهای از میان بردن منافع بیمه‌گذاران است.

رییس کل بیمه مرکزی اظهار کرد: حقوق مردم وقتی ایفا می‌شود که شرکت توانگری مالی و مدیریتی داشته باشد و مدیریتی که به مشتری‌مداری بها ندهد و پرداخت خسارت را برای خود یک فاجعه بداند طبیعتا از ریسک عملیاتی رنج می‌برد.

وی با بیان این مطلب که حیات صنعت بیمه و تداوم فعالیت شرکت‌های بیمه در گرو اعتماد مردم و بیمه‌گذاران است و این اعتماد نباید خدشه‌دار شود، افزود: بیشترین رویارویی شرکت‌های بیمه با مردم، زمان پرداخت خسارت است و در این مرحله است که شرکت بیمه، واقعیت خود را نشان می‌دهد.

رییس کل بیمه مرکزی، نگرفتن حق بیمه واقعی را دلیل اصلی نپرداختن خسارت واقعی دانست و گفت: مدیری که تحلیل هزینه فایده ندارد، در تک‌تک و همچنین مجموع پرتفوها فقط دنبال سهم بازار است و به هر قیمت می‌خواهد بیمه بفروشد. این فرآیند نه‌تنها بنیان شرکت و آینده پرداخت خسارت را متزلزل می‌کند بلکه به اعتماد مردم و مسوولان به صنعت بیمه هم صدمه می‌زند.

محمدابراهیم امین، عمق نظارت بیمه مرکزی را متناسب با بلوغ شرکت‌های بیمه ارزیابی کرد و گفت: برای مثال وقتی شرکت‌های بیمه قرارداد فی‌مابین خود و نمایندگان را با چارچوب آیین‌نامه‌های شورای عالی بیمه تطبیق نمی‌دهند بیمه مرکزی باید ورود کند تا وضعیت را بسامان برساند.

وی با اشاره به این موضوع که نیروهای کارشناسی بیمه مرکزی آنقدر نیستند که بتوانند در تمام مسائل ریز و درشت شرکت‌های بیمه وارد شوند، به اولویت‌های نظارتی اشاره کرد و گفت: اولویت‌بندی ما در نظارت مالی و رصد حاشیه توانگری است و ما بر این اصل حرفه‌یی پافشاری می‌کنیم که دارایی‌های شرکت‌های بیمه باید نقدشونده و در دسترس باشد و باید قابلیت پرداخت خسارت را داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر