بدهکار بودن دولت همیشه بد نیست

۱۳۹۴/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۴۳۰

وزیر اقتصاد گفت: نمی‌دانیم حجم بدهی دولت چه میزان است، اینکه دولت بدهکار باشد بد نیست اتفاقا سهم بدهی‌های دولت ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی GDP بسیار پایین است و به ۳۰درصد هم نمی‌رسد، حال آنکه در کشورهای پیشرفته بالای ۱۰۰درصد بدهی وجود دارد البته بین این دو تفاوت وجود دارد؛ در آنجا دولت اگر بدهکار است، خوش‌حساب هم هست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در آخرین برنامه خود در استان فارس، در نشستی با مدیران مجموعه‌های تحت مدیریت این وزارتخانه در استان دیدار و گفت‌وگو کرد. در ابتدای این جلسه، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سیستم بانکی و مجموعه سازمان‌های همکار، توانستند در سال‌های اخیر به‌ویژه در شرایط حاد دوران تحریم وظیفه خود را به‌نحو مناسب انجام دهند.

علی طیب‌نیا تاکید کرد: فشار تحریم روی سیستم بانکی و نفتی متمرکز بود، سیستم اقتصادی ما سیستمی آسیب‌پذیر و برپایه نفت است، بنابراین دشمنان با شناسایی این نقطه ضعف، نفت را تحت فشار و محدودیت قرار دادند، نرخ ارز افزایش یافت و نیاز بنگاه‌های اقتصادی به نقدینگی بالا رفت.

در این شرایط مراجعه به سیستم بانکی برای تامین نقدینگی افزایش می‌یابد و این درحالی است که نظام بانکی در معرض شدید‌ترین تحریم‌ها قرار داشت. وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه اقتصاد ایران از بیماری‌های مزمنی رنج می‌برد که در سال‌های اخیر تشدید شد، کمبود سرمایه و مطالبات معوق را از جمله مشکلات سیستم بانکی عنوان کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر