پیگیری اقتصاد مقاومتی در فضای جدید

۱۳۹۴/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۴۲۸

با توجه به اینکه در شرایط جدید مهم‌ترین موضوع، برقراری ارتباطات جدید در حوزه اقتصادی با کشورهای مختلف جهان قلمداد می‌شود، در حال حاضر نیز همه توجه‌ها به وضعیت بازرگانی و تجارت خارجی است که مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با هیات دولت بر این موضوع تاکید ویژه‌یی کردند. در این بین باید توجه داشت که اقتصاد مقاومتی در شرایط اخیر نیز پیگیری شود. باید توجه داشت که مدیریت واردات نیز به صورت جدی دنبال شود و در شرایطی که به دلیل حصول توافق هسته‌یی مشکلات ارتباطات بین‌المللی کشورمان مورد حل و فصل قرار گرفته است، ‌باید اجازه نداد که کشور‌های خارجی فقط به کشورمان به عنوان یک بازار مصرف نگاه کنند و فقط به کشورمان کالا صادر کنند، بلکه فقط باید اجازه ورود کالاهایی را داد که در کشورمان قابلیت تولید آن وجود ندارد یا اینکه کالاهای سرمایه‌یی، واسطه‌‌یی، مواد اولیه تولید و ماشین‌آلات صنعتی و تولیدی وارد شود. در مقابل نیز باید با اتخاذ سیاست مدیریت واردات اجازه ورود کالاهای مصرفی را نداد.

همچنین باید سرمایه‌گذارانی که در شرایط پس از تحریم به کشورمان برای سرمایه‌گذاری مراجعه می‌کنند، آنها را در ایجاد زیرساخت‌ها و احداث کارخانه‌ها به کار گرفت و زمینه صادرات محصولات تولیدی را فراهم کرد.

در شرایط جدید باید به مقوله صادرات غیرنفتی نگاه وی‍ژه‌یی شود و اگر قرار است وارداتی صورت گیرد، این واردات باید در خدمت تولید صادرات محور قرار گیرد. باید به طرفی حرکت کنیم که کشورهای صنعتی در مراوده با ما تکنولوژی و دانش روز را به کشور ما وارد کنند و در مقابل نیز با استفاده از این دانش و تکنولوژی زمینه افزایش صادرات غیرنفتی را فراهم آورد.

اینها همه نکاتی هستند که باید در فضای جدید مدنظر تصمیم‌گیران کشور قرار گیرد، به نظر می‌رسد با ادامه سیاست اقتصاد مقاومتی می‌توان به رشد اقتصادی مدنظر دست یافت و در جهت نیل به اهداف پیش‌بینی‌شده در برنامه‌های توسعه 5ساله و همچنین سند چشم‌انداز 20ساله حرکت کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر