تورم تک‌رقمی؛ رشد 8درصدی

۱۳۹۴/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۴۲۰

گروه ایران|

روز گذشته سخنان پیش از خطبه نماز جمعه شهرهای «تهران» و «مشهد» فرصتی شد تا مردان «اقتصادی» رییس‌جمهور، مهم‌ترین برنامه‌های دولت تدبیر و امید برای سال‌های پیش‌رو را تشریح کنند. از یک طرف، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور در سخنان پیش از خطبه نمازجمعه «تهران» به دستاوردهای اقتصادی دولت طی «2سال گذشته» اشاره کرد و از سوی دیگر، محمدباقر نوبخت که راهی مشهد شده بود، در نمازجمعه این شهر از اراده دولت یازدهم در مورد تک‌رقمی شدن نرخ تورم طی «2 سال آینده» خبر داد. به نظر می‌رسد دولت یازدهم بعد از حل‌وفصل نهایی پرونده هسته‌یی، تلاش می‌کند تا با ایجاد اجماع داخلی از تمام ابزارهای اجرایی و حاکمیتی به نفع توسعه اقتصادی و معیشتی مردم بهره بگیرد.

برنامه دولت ادامه راه اقتصاد مقاومتی است

محمد نهاوندیان درسخنان پیش از خطبه‌های این هفته نمازجمعه تهران با بیان اینکه، این ملت با تدبیر توانست در شرایط تحریم اقتصاد را به وضعیت مقاومتی برساند، گفت: ملت ایران در شرایط تحریم توانست از وضعیتی که تورم به بالای 40درصد رسیده بود این رقم را به کمتر از 14درصد برساند. همچنین رشد اقتصادی که 2سال پیاپی منفی بود و ارقام منفی 6.8 و منفی 1.1 را کسب کرده بود در سال 93 مثبت شد ضمن آنکه سرمایه‌گذاری نیز از روند منفی به مثبت در سال 93 بازگشت. دستیابی به ارقام یادشده نشان از امیدواری، تدبیر و هماهنگی امور دارد به نحوی که سرمایه‌گذاران بالقوه و بالفعل اقتصادی تمایل به سرمایه‌گذاری دارند که این امر می‌تواند زمینه ایجاد فرصت شغلی برای جوانان را ایجاد کند.»

رییس دفتر رییس‌جمهور با بیان اینکه آموزه دوم رویکرد تعامل بود، افزود: شواری امنیت سازمان ملل متحد که 6 قطعنامه تحریمی برای ایران تصویب کرده بود به این نقطه رسید که قطعنامه بگذارند و همه تحریم‌ها را لغو کنند و با وجودی که هنوز وارد مرحله اجرای قطعنامه نشدیم اما شرکت‌ها از سراسر جهان برای همکاری با ایران اشتیاق زیادی دارند.

سرمایه‌گذاری مشترک با رویکرد صادراتی

نهاوندیان خاطرنشان کرد: «به جای اینکه اقتصاد ایران وابسته شود باید مسیر مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک با سایر کشورها را طی کرد. همان‌گونه که ما رشد اقتصاد ایران را می‌خواهیم آنها نیز خواهان رشد اقتصادی کشور باشند. رمز موفقیت این است که دسترسی به منابع خارجی نباید واردات‌گرایانه یا رانت‌جویانه باشد بلکه سرمایه‌گذاری مشترک با رویکرد صادراتی باید انجام شود.»

عضو کابینه یازدهم درباره بند افزایش تولید داخلی و بهبود نهاده‌ها و کالای‌های اساسی در قانون اقتصاد مقاومتی گفت: «ایران در تولید داخلی کالاهای اساسی رشد خوبی داشته به نحوی که تراز منفی کشور بهبود یافت و 8میلیارد دلاری که باید صرف واردات کالا می‌شد به 5.4میلیارد دلار کاهش یافت. صادرات در سال گذشته رشد یافته و صادرات غیرنفتی می‌تواند تکاپوی واردات را کم ‌کند.»

رییس نهاد ریاست‌جمهوری با اشاره به کاهش میانگین ترخیص کالا از 26 به 4روز در گمرک، اظهار داشت: براساس آمار اتکای بودجه به درآمدهای نفتی کاهش یافته و قرار است در اقتصاد پساتحریم نیز این مسیر با تدبیر و تعامل ادامه یابد البته لازمه عدالت اقتصادی مبارزه با فساد و رانت است و باید برای رقابتی شدن اقتصاد ایران ریشه فساد را خشکاند.

نهاوندیان با بیان آنکه کسانی که تریبون در اختیار دارند باید قبل از ارائه اطلاعات راستی‌آزمایی کنند، گفت: ابتدا باید از خود سوال کرد که من برای همدلی و همزبانی چه کردم؟ یا اینکه برای افزایش سرمایه اجتماعی چه کردم؟ ایجاد شکاف، بدبینی و دامن زدن به سوءظن خلاف مصالح ملی است و سرمایه امید را باید در مسجد، دانشگاه و رسانه و شبکه اجتماعی افزایش داد.

تورم تا 2سال دیگر تک‌رقمی می‌شود

در شرایطی که رییس دفتر رییس‌جمهور در میان نمازگزاران تهرانی درباره دستاوردهای اقتصادی دولت طی 2سال گذشته صحبت می‌کرد، سخنگوی دولت در سخنرانی پیش از خطبه نمازجمعه شهر مشهد، تک‌رقمی کردن تورم را جزو برنامه‌های دولت در 2سال آینده برمی‌شمارد و می‌گوید: «دولت در تلاش است تا رشد اقتصادی را به 8درصد برساند طوری که مردم این تغییر در وضعیت اقتصادی را در سفره‌های خود احساس کنند.»

محمدباقر نوبخت با بیان اینکه هر دولتی در این نظام تلاش کرده تا اهداف ملی و کلان کشور را پیش ببرد تصریح کرد: در دولت یازدهم نیز ما در ابتدا با فشارهایی مواجه بودیم که در طول سال‌های گذشته در کشور وارد شده بود و رشد اقتصادی به زیر 6درصد تنزل پیدا کرده بود.

سخنگوی دولت به دیدار اعضای هیات دولت با مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: «رهبری در این دیدار مهار تورم از 40درصد به 14درصد و ثبات اقتصادی را از جمله اقدامات مثبت دولت ارزیابی کردند و فرمودند البته 14درصد هم برای ما قابل قبول نیست و مردم انتظار دارند که این درصد نیز از بین برود.»

نوبخت صحبت‌هایش را این‌طور ادامه داد: «موضوعی که در 2سال گذشته دولت می‌تواند اعلام کند که آن را ارزان کرده، خدمات بهداشتی و درمانی بوده است.»

ایجاد 700هزار فرصت شغلی در زمان تحریم‌ها

معاون رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ایجاد 700 هزار فرصت شغلی در کشور برای تحریم‌کنندگان بسیار مایوس‌کننده بود، تصریح کرد: «تحولات اقتصادی کشور در این 2سال در شرایطی صورت گرفت که درآمد‌های نفتی ما به یک‌چهارم تقلیل یافته بود. زمانی در کشور 120میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم، اما دولت یازدهم با کمتر از 24میلیارد دلار درآمد نفتی کشور را اداره می‌کند.»

نوبخت با اشاره به اهداف دولت برای رشد کشور گفت: «در برنامه ششم تصمیم دولت این است که منابع لازم برای هدف این برنامه که رشد 8درصدی سالانه اقتصاد است، مهیا کند و این رشد را با تامین منابع محقق کنیم. ما برنامه‌ریزی خود را برای برنامه ششم توسعه و رشد 8درصدی اقتصادی آغاز کرده‌ایم.»

سخنگوی دولت با اشاره به 3اولویت طرح‌های عمرانی اظهار کرد: «تکمیل طرح‌هایی با بیش از 80درصد پیشرفت، طرح‌هایی که به توازن منطقه‌یی کمک و در نهایت می‌توانند برنامه‌های دیگر را تکمیل کنند.» نوبخت با اشاره به اولویت‌های اجرایی کشور تا سال99 اضافه کرد: «برای مساله آب اگر برنامه‌ریزی ویژه نکنیم کشور دچار بحران می‌شود؛ محیط‌زیست نیز مساله دیگر است که باید به آن توجه ویژه داشت.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر