تلاش کشورهای1+5 برای لغو تحریم‌ها علیه ایران

۱۳۹۳/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۴

«ما با کشورهای1+5به توافق رسیدیم تا این کشورها در یک روز مشخص به شورای امنیت بروند و قطعنامه‌یی را مطرح ‌کنند که متضمن اقدامی برای لغو تحریم‌هاست.» این سخنان را محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در یکی از برنامه‌های تلویزیونی درخصوص سفر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران بیان کرد. او گفت: دو تفاهم داریم؛ یکی با آژانس که قبل از تفاهم با 1+5 در پاییز 1392 با حضور آقای آمانو و صالحی در تهران امضا شد و دیگری تفاهم با 1+5 که در چارچوب برنامه اقدام مشترک است و در 3 آذر 1392 به‌دست آمد و در هر دو اینها آژانس نظارت دارد.

روی خوش توافقات

از طرفی یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس که هفته گذشته به ایران سفر کرده بود تاکید کرد که تهران عمل به تعهداتش را آغاز کرده است. این سخنان در حالی بیان شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز چهارشنبه‌شب گذشته در تازه‌ترین گزارش خود تایید کرد که ایران برای اجرای تعهداتش در توافق تمدیدشده با 6‌ قدرت جهانی اقدام کرده است.

درواقع از زمان توافق اولیه ایران و گروه1+5، این آژانس ماهانه گزارشی درخصوص میزان پایبندی ایران به این توافق تهیه می‌کند. گزارش اخیر آژانس می‌گوید، ایران قرار است ذخیره اورانیوم با غلظت بالا را به سوخت تبدیل کند. براساس این گزارش، ایران 5/3 کیلوگرم از اورانیوم ۲۰‌درصدی‌اش را که اکسید کرده بود، برای تولید سوخت به کار برده است. ایران به آژانس اتمی گفته است که بیش از ۴ تن گاز اورانیوم غنی‌شده را هم به 2‌درصد میزان فعلی کاهش می‌دهد.

قرار است در زمان توافق‌شده از سوی ایران و گروه1+5 گام‌های متقابل از سوی دو‌طرف برداشته شود، بر همین اساس است که در این مدت، ایران به 8/2‌میلیارد دلار از درآمدهای نفتی مسدود‌شده‌اش می‌رسد. اما این فضای مثبت اعلام‌شده از سوی دو‌طرف به بحث هسته‌یی خلاصه نمی‌شود.

پنتاگون: دکترین نظامی ایران تدافعی است

همچنین باوجودی که جوسازی‌ رسانه‌های صهیونیستی مبنی بر اینکه برنامه نظامی ایران تهدیدآمیز است، ادامه دارد، پنتاگون اعلام کرده که دستاوردهای نظامی ایران برای اهداف دفاعی است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری پرس‌تی‌وی، در این گزارش آمده که «دکترین نظامی ایران تدافعی است و برای جلوگیری از هرگونه حمله، دفع متجاوز و تلاش برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای خصومت‌ها طراحی شده است.» به نظر می‌رسد طرفین به‌دنبال تداوم فضای فعلی بر‌اساس همکاری متقابل هستند.

توافق بر سر لغو تحریم‌های شورای امنیت

هدف نهایی که ایران در مذاکرات هسته‌یی خود در دو بخش سیاسی و فنی دنبال می‌کند، لغو تحریم‌های شورای امنیت است، تحریم‌هایی که در چند مرحله و در طول 10‌سال گذشته به تصویب رسیده است. بر این اساس، وزیر دستگاه دیپلماسی کشورمان ازتوافق کلی درخصوص لغو این تحریم‌ها با کمک گروه‌1+5 خبر داد و گفت: یکی از کارهایی که باید بر سر آن توافق کنیم این است که در یک روز مشخص 1+5 به شورای امنیت می‌روند و قطعنامه‌یی را مطرح می‌کنند که متضمن اقدامی درباره تحریم‌هاست اما درباره جزییات قطعنامه، توافق نکرده‌ایم اما اصل کار را توافق کرده‌ایم. به نظر می‌رسد که دو‌طرف تصویر روشنی از خواسته‌های یکدیگر دارند و چارچوب کلی هم تعریف شده است

به‌طوری‌که ظریف در ادامه می‌افزاید: پیش‌نویس چارچوب توافق آماده است و وقتی اقدامات دو‌طرف مشخص شود مثلا در حوزه تحریم‌ها در چه مقاطع زمانی طرف مقابل باید چه اقدامی انجام دهد، نقطه‌چین‌ها را پر می‌کنیم. به نظر می‌رسد در زمان تعیین‌شده (3آذر) بر‌اساس توافق صورت‌گرفته برای تمدید مذاکرات بین ایران و گروه1+5، دو‌طرف تلاش می‌کنند تا از بن‌بست ایجاد‌شده در یک دهه اخیر درخصوص موضوع هسته‌یی ایران خارج شوند. در این راستا و به‌زعم طرف مقابل ایران گام‌های مثبت خود را براساس توافق صورت‌گرفته برداشته است و حال از گروه1+5 این انتظار را دارد که توافقات را عملی کند.

تغییر نگاه امنیتی در سیاست خارجی

وزیر امور خارجه ایران گفت: وزارت خارجه در 30‌سال گذشته نگاه سیاسی- امنیتی به دنیا داشته و زمان آن رسیده که این نگاه تغییر کند.

محمدجواد ظریف، درباره تمرکز نداشتن وزارت خارجه بر دیپلماسی اقتصادی در سایه بحث هسته‌یی تصریح کرد: متاسفانه بحث هسته‌یی مانعی برای همکاری‌های اقتصادی ما شده است. فشار امریکایی‌ها در حوزه‌هایی که تحریم بوده و نبوده و فضاسازی‌هایی که کردند کار با ایران را هزینه‌بردار کرد. سخنان منتسب به ظریف از سوی سخنگویان وزارت خارجه ایران و امریکا تکذیب شد. به گزارش وزارت امور خارجه ایران، مرضیه افخم، سخنگوی این وزارتخانه گفت: اخبار منتشره به نقل از وزیر امور خارجه در برخی خبرگزاری‌ها مبنی بر همکاری ایران با امریکا در عراق در ازای رفع تحریم‌های ایران در شورای امنیت، صحیح نیست و چنین موضوعی طرح نشده و اخبار منتشره در این زمینه بی‌اساس است.

در همین راستا النهار گزارش داد که ماری‌هارف سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز درخصوص اظهارات منتسب به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مبنی بر آمادگی تهران برای کمک به عراق علیه داعش درصورت لغو تحریم‌ها علیه آن بیان کرد: ظریف درواقع از نیروگاه‌های هسته‌یی اراک صحبت می‌کرد نه عراق. البته سخنگوهای فارسی‌زبان دولت امریکا از این امر مطمئن شدند. بنابر گزارش النهار، هارف در ادامه با تعجب گفت که این امر را تقریبا نمی‌توان باور کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر