اردوغان قول همکاری مشروط داد

۱۳۹۳/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۲۷

جان کری وزیر امور خارجه امریکا در ادامه تور ضدداعش خود با سفر به ترکیه سعی داشت اردوغان را نیز وارد ائتلاف بین‌المللی ضد افراط گرایی کند. همچنین وی دیروز(شنبه) با سفر به مصر با دبیرکل اتحادیه عرب دیدار کرد.

به گزارش رویترز، کری در آخرین بخش از سفر خود به منطقه خاورمیانه در قاهره با «نبیل‌العربی» دبیرکل اتحادیه عرب دیدار و با او درباره عملیات علیه داعش مذاکره کرد.

وی در سفر خاورمیانه‌یی خود حمایت 10 کشور عرب یعنی عربستان سعودی، بحرین، مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، عمان، قطر و امارات متحده عربی را برای ائتلاف علیه گروه دولت اسلامی جلب کرد. تلاش برای ایجاد یک ائتلاف منطقه‌یی علیه داعش از جایی آغاز شد که پیش‌روی‌های داعش امنیت انسانی مردم عراق و کشورهای همسایه را تهدید کرد و ترس از گسترش ناامنی قدرت‌های منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی را به تصمیمی عاجل برای نابودی این گروه ترغیب کرد. تور ضدداعش جان کری پس از این سخنرانی و رای اعتماد دولت حیدرالعبادی با سفر وی به بغداد آغاز شد.

وزیر امور خارجه امریکا روز جمعه جهت جلب همکاری بیشتر دولت ترکیه در مبارزه با داعش، با رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور و احمد داوداوغلو، وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد. ترکیه از دادن تعهد برای همکاری در این ائتلاف خودداری کرده و تاکنون اجازه نداده است از پایگاه‌های هوایی این کشور برای حمله به داعش استفاده شود. گفته می‌شود یکی از دلایل ترکیه در این مورد، ۵۰ گروگان ترک از جمله کارکنان کنسولگری این کشور در موصل است که به دست اعضای داعش افتاده‌اند. سازمان اطلاعات مرکزی امریکا، سیا نیز روز جمعه اعلام کرد گروه داعش تا ۳۰هزار جنگجو در سوریه و عراق دارد. این گروه بخش‌های قابل‌توجهی از هر دو کشور را در تصرف دارد و اعضای آن به بی‌رحمی و خشونت معروف هستند. امریکا طی هفته‌های اخیر اعضای این گروه را هدف حملات هوایی قرار داده است. باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا، روز چهارشنبه از طرح این کشور برای مقابله با داعش سخن گفت. وی گفت: «تروریست‌هایی که کشور ما را تهدید کنند، در هر جا که باشند، پیدا می‌کنیم.» آقای اوباما اعلام کرد که حملات هوایی امریکا علیه گروه دولت اسلامی محدود به عراق نمی‌ماند و امریکا در سوریه نیز به اقدام علیه آنها دست خواهد زد. روز پنج‌شنبه نیز کشورهای عربی، امریکا و ترکیه در نشست جده درباره راهبرد امریکا برای مبارزه با داعش به توافق دست‌یافته و متعهد شدند تا با همکاری یکدیگر هر یک از آنها در جنگ علیه این گروه نقش ایفا کنند.

در پایان نشست 11 کشور شرکت‌کننده در نشست جده، بیانیه‌یی صادر شد که طی آن شرکت‌کنندگان بر همکاری با یکدیگر در جنگ با داعش تاکید کردند. امریکا، 6کشور عربی حاشیه خلیج فارس، مصر، لبنان، اردن و عراق از شرکت‌کنندگان در نشست جده بودند. شرکت‌کنندگان در این نشست در بیانیه پایانی موافقت کردند که هر یک از آنها در جنگ فراگیر علیه داعش، نقش ایفا کنند که این نقش شامل جلوگیری از سرازیر شدن تروریست‌های خارجی از طریق کشورهای همسایه و رویارویی با حمایت مالی از داعش و دیگر افراط‌گرایان و مبارزه با ایدئولوژی آنکه با نفرت همراه است و مشارکت در عملیات امدادرسانی و بازسازی مناطقی که در معرض حملات داعش قرار گرفته است و حمایت از کشورهایی که با خطر بزرگ از سوی داعش روبه‌رو هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر