حامیان استقلال اسکاتلند عقب کشیدند

۱۳۹۳/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۲۶

با نزدیک‌شدن به موعد همه‌پرسی استقلال اسکاتلند، شرکت‌های بزرگ تجاری و مالی تهدید به خروج دفاتر مرکزی خود از اسکاتلند کرده‌اند و این تهدیدات تا‌به‌امروز توانسته رای عده‌یی از اسکاتلندی‌ها را تغییر دهد.

به گزارش بلومبرگ، صف‌آرایی روسای اقتصادهای بزرگ و بانک‌ها درمقابل استقلال اسکاتلند روی نتایج نظرسنجی‌های پیش از همه‌پرسی بزرگ پنج‌شنبه آینده اثرگذاشته است. الکس ساموند نیز در واکنش به این موضوع گفت اسکاتلند زیر تهدید شرکت‌های بزرگ نفتی بزرگ، سرمایه‌داران و لندن سر خم نمی‌کند.

وی خطاب به مردم این کشور گفت، «اکنون چشم تمام جهان به شماست! شما ‌ای مردم اسکاتلند، در آستانه انتخابی سرنوشت‌ساز قرار دارید که تاریخ کشور را می‌سازد! اسکاتلند هفته آینده رای آری را به صندوق خواهد انداخت.» وی در ادامه افزود، کمپین «خیر» نمی‌تواند مردم ما را فریب دهد. اکنون زمان باور فرا رسیده است! پیروزی نزدیک است!

اقتصاددان ارشد دویچه‌بانک در این رابطه می‌گوید سیاستمداران و رای‌دهندگان از عواقب مخرب این تصمیم مطلع نیستند وگرنه چنین کمپین‌هایی را مشاهده نمی‌کردیم.

موسسه‌های نظرسنجی بریتانیایی نیز در رابطه با همه‌پرسی اسکاتلندی‌ها برای ماندن یا خروج از «پادشاهی متحد بریتانیا» به نتایج گوناگونی رسیده‌اند. آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن هستند که اکثریت شهروندان اسکاتلند با تجزیه مخالفند.

همه‌پرسی برای جدایی اسکاتلند از بریتانیا پنج‌شنبه آینده (۱۸سپتامبر / ۲۷شهریور) برگزار خواهد شد، اما از حدود یک‌هفته پیش شایعات پیروزی جدایی‌طلبان در برخی رسانه‌ها مطرح شد. علت این شایعه‌پراکنی نتایج یک نظرسنجی بود که نشان می‌داد ۵۱‌درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی با استقلال اسکاتلند موافقند و ۴۹درصد هم مخالف آن هستند.

اما اکنون نتایج تحقیقات دو موسسه ورق را برگردانده ‌است. موسسه «یو گو» با برگزاری یک نظرسنجی به این نتیجه رسیده که مخالفان جدایی اسکاتلند از بریتانیا در اکثریت هستند. براساس آمار یوگو ۵۲درصد شهروندان اسکاتلند مایل به حفظ موقعیت فعلی هستند.

روزنامه اسکاتلندی «دیلی رکورد» نیز در نظرسنجی تازه خود به نتایج مشابهی رسیده‌ است. دیلی رکورد می‌نویسد که ۵۳درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مخالف جدایی اسکاتلند از بریتانیا و ۴۷درصد خواهان استقلال هستند. به گزارش دیلی رکورد ۱۰درصد از کسانی که برای همه‌پرسی ثبت‌نام کرده‌اند، هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند. آنچه مشخص است اینکه برای اکثریت اسکاتلندی‌ها این همه‌پرسی از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است. براساس آماری که روز پنج‌شنبه (۱۱سپتامبر / ۲۰شهریور) کمیسیون انتخابات منتشر کرد، نزدیک به ۹۷درصد شهروندان بالای ۱۶سال برای شرکت در همه‌پرسی ثبت‌نام کرده‌اند. به این ترتیب ۴میلیون‌و۲۹۰هزار نفر به پای صندوق‌های رای خواهند رفت یا برگه رای خود را از طریق پست ارسال می‌کنند. تمامی ساکنان اسکاتلند بدون در نظر گرفتن تابعیت آنان حق شرکت در همه‌پرسی را دارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر