توسعه تجارت و سیاست، محور سفر هاموند

۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۶۲

گروه ایران محمدرضا ستاری

فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا روز گذشته وارد تهران شد تا شخصا سفارت این کشور را پس از چهار سال تعطیلی در تهران بازگشایی کند. درحالی که بلافاصله پس از توافق هسته‌یی، تهران با تردد سفرهای مقامات بلندپایه اروپایی مواجه بود، به‌زعم کارشناسان، مقامات انگلیس نیز باتوجه به فصل جدیدی که در سیاست خارجی ایران در تعامل با نظام بین‌الملل ایجاد شده، سعی بر این دارند تا از قافله همکاری‌های گسترده سیاسی و اقتصادی‌ که همتایان اروپایی آنها آغازگر آن بوده‌اند عقب نمانند. در همین راستا وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که همه دنیا به نقش سازنده ایران در منطقه و جهان پی برده‌اند و بازگشایی سفارت انگلیس نیز نشان‌دهنده همین مساله است. این واقعیتی است که ایران به‌عنوان بازیگری تاثیرگذار و منطقی در نظام بین‌الملل وجود دارد. در همین خصوص وزیر خارجه انگلیس نیز پیروزی حسن روحانی را در انتخابات سال1392، از عوامل مهم بهبود روابط دو کشور عنوان کرده و بازگشایی سفارتخانه‌ها را یک گام کلیدی در این راستا خواند.

فیلیپ هاموند قبل از ورود به تهران در مصاحبه با خبرنگاران گفت: ما خواهان این هستیم که از طریق تشویق تجارت و سرمایه‌گذاری پس از برداشته شدن تحریم‌ها، موفقیت توافق هسته‌یی را تضمین کنیم.


شروعی خوب برای روابط ایران و انگلیس

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در آغاز این کنفرانس خبری، تاکید کرد: مساله بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور، یک شروع خوب برای روابط بین ایران و انگلیس خواهد بود. روابط ما که در سالیان گذشته با فرازونشیب‌های زیادی مواجه بوده است، امروز وارد مرحله جدیدی از روابط براساس احترام متقابل و همکاری‌های مشترک شده است. در این زمینه گفت‌وگوهای مشترکی در طول دو سال گذشته در حاشیه مذاکرات هسته‌یی و مجمع عمومی سازمان ملل در سطح وزرا، معاونین همچنین رییس‌جمهوری ایران با نخست‌وزیر بریتانیا جریان داشت.

ظریف گفت: البته دیدگاه‌ متفاوت درباره بعضی موضوعات وجود دارد و برای حل این اختلافات گفت‌وگو و رسیدن به درک مشترک روش مناسبی خواهد بود. البته اشتراک‌نظرهایی هم وجود دارد ازجمله در برجام و امکانات اقتصادی که از طریق آن به‌وجود آمده است همچنین اشتراکاتی درمورد ضرورت مبارزه با افراط‌گرایی و قاچاق موادمخدر وجود دارد.

ظریف تصریح کرد: درمورد اختلاف‌نظرها گفت‌وگو خواهیم کرد ازجمله مسائل مربوط به منطقه خاورمیانه تا بتوانیم با جدیت و دقت بررسی و اقدام لازم را به‌عمل آوریم و من امیدوارم، در ارتباطاتی که در طول دو سال گذشته برقرار کرده‌ایم، ما را برای رسیدن به فهم مشترک نسبت به منافع مردم ایران و انگلستان یاری کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان امیدوار بود که در آینده بازگشایی سفارت میان ایران و امریکا نیز صورت بگیرد، گفت: درمورد بازگشایی سفارتخانه امریکا باید بگویم که وضعیت انگلستان با امریکا بسیار متفاوت است و مردم ایران نسبت به سیاست‌های امریکا همچنین روش‌های غیرمعمول آنها نسبت به ایران نگرانی دارند و این مساله قطعا نیاز به تغییر ازسوی امریکا دارد.

وی درمورد اینکه خاورمیانه نیاز به تغییری استراتژیک دارد و آیا نقش ایران در این زمینه توسط غرب پذیرفته خواهد شد، گفت: فکر می‌کنم منطقه به یک نگرش متفاوت نیاز دارد. مشکلات منطقه مربوط به یک کشور و خاورمیانه نیست، بلکه افراطی‌گری می‌تواند در تمام دنیا سرایت کند. از تمام کشورهای منطقه ایران آماده برقراری ارتباط با تمام همسایگان خود بدون هیچ استثنایی است و ما اعتقاد داریم که تمام پارادایم‌ها و نگرش‌های قبلی باید کنار گذاشته شود و باید با یک بازی برد-برد همه مشکلات منطقه را حل کرد. پیام من نیز در سفرهای منطقه‌یی این بوده است.


ایران قدرتی بزرگ با مردمی باسواد است

فیلیپ هاموند نیز در این نشست با بیان اینکه از زمان روی کار آمدن دولت آقای روحانی در روابط دو کشور شاهد یک بهبود همیشگی بوده‌ایم گفت: سال گذشته آقای دیوید کامرون و آقای روحانی در نیویورک با هم ملاقات کردند که این نخستین ملاقات پس از انقلاب اسلامی است. من و آقای ظریف روزهای زیادی را با هم در وین گذرانده‌ایم و در آنجا بود به مزایای گفت‌وگو پی بردیم. ایران یک کشور بسیار مهم در یک منطقه بسیار استراتژیک است و لازم است که گفت‌وگوها را حفظ کرده و در سایه بازگشایی سفارتخانه‌ها که عملی سمبلیک نیست، بتوانیم همکاری‌های خود را گسترش دهیم.

هاموند افزود: ما کاملا آگاهیم که با اجرایی شدن برجام چه فرصت‌های زیادی پیش روی‌مان قرار خواهد گرفت.

البته گاهی ‌اوقات اختلاف‌نظر‌هایی وجود دارد و این اختلاف‌نظرها با بسیاری از کشورها نیز برقرار است. ما درصدد هستیم که با گفت‌وگو برای منافع مشترک ایران و انگلستان همچنین در مورد ثبات منطقه و مبارزه با داعش در سوریه و عراق و نیز با چالش‌های مهاجرت‌های غیرقانونی مقابله کنیم. بنابراین امروز می‌توان گفت با این بازگشایی یک کانالی موجود است برای برقراری ارتباط بیشتر همچنین من اعتقاد دارم که تماس‌های مردمی و دانشگاهی و پارلمانی در این زمینه بسیار مهم خواهد بود.

هاموند درمورد نتایج سفر خود به تهران گفت: قبل از هر چیز مساله مهم درخصوص مسائل مختلف این است که قبول کنیم باید اختلاف‌نظرها با گفت‌وگو حل شود. مهم‌ترین مساله به نظر من بازگشایی سفارتخانه‌ها بود و قدم بعدی این است که ما خواهان روابط اقتصادی طولانی‌مدت با ایران هستیم و بازگشایی سفارتخانه‌ها برای تحقق این امر بسیار مهم بود. ما امروز جلسات بسیار خوبی داشتیم و همراهان تجاری من بسیار از این جلسات راضی بودند و برای سرمایه‌گذاری در ایران با واکنش‌های مثبتی روبه‌رو شدند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر آسیب‌هایی که با بسته شدن سفارتخانه این کشور به وجود آمده و حساسیت یک خبرنگار انگلیسی که می‌گفت هنوز اثرات شعار مرگ بر انگلیس روی دیوار سفارت وجود دارد، گفت: درمورد آسیب‌هایی که باقی مانده و هنوز یکسری از آنها برطرف نشده است قطعا با مرور زمان این آسیب‌ها را برطرف خواهیم کرد. وی تاکید کرد: ایران قدرت و اقتصادی بزرگ در منطقه است و اقتصاد آن می‌تواند سریع رشد کند. ایران دارای مردمی با سواد است و این به نفع همه ما خواهد بود که ایران نقش مسوولانه‌تری در منطقه ایفا کند. من اطمینان دارم که اعتماد می‌تواند با اجرایی شدن برجام حاصل شود و امیدوارم که در آینده بتوانیم مشکل بی‌اعتمادی را از هر دو طرف حل کنیم.

وی درمورد روند تصویب برجام و اختلاف‌نظرهایی که در امریکا درمورد آن وجود دارد، خاطرنشان کرد: نظرات ما کاملا مستقل از امریکاست و در این توافق اروپا دارای یک استقبال کلی از توافق بوده است. امریکا در این زمینه پروسه‌های خودش را دارد و ما کاملا در این زمینه آگاه هستیم و اطمینان داریم که امریکا تصمیم مناسبی خواهد گرفت و برجام را تایید خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر