انگلستان آتلانتیک محور است

۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۶۱

روابط ایران و انگلستان سال‌هاست که رنگ تیرگی به خودش گرفته است اما اگر بخواهیم این روابط را به صورت خصومت‌آمیز ادامه دهیم نه از لحاظ اقتصادی و نه از لحاظ سیاسی به هیچ عنوان به نفع 2کشور نیست. می‌توان گفت بعد از کشور سوئیس که هفته پیش تحریم‌هایش نسبت به کشورمان را برداشت، انگلیس با سفر وزیر امورخارجه‌اش نشان داد که کشور بعدی در بهبود هرچه بیشتر روابط خواهد بود. بین کشورهای اتحادیه اروپا 3موتور متحرکه به نام‌های فرانسه، آلمان و انگلیس وجود دارد که کشور انگلستان در آنها دارای قدرت زیادی است و در قدرت نرم از مهم‌ترین کشورها محسوب می‌شود.

در مشکلات اقتصادی که دامن تمام اروپایی‌ها را گرفته است نمی‌توان انگلیس را از چنین معضلاتی مبرا کرد بنابراین ایران که دارای حجم بالای مصرف است برای کشور انگلستان منافع زیادی دارد. ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران به علت شرایط خوب بین‌المللی و منطقه‌یی و نگاه مثبت‌تر دنیا به آن، یکی از کشورهای قوی برای انواع مبادلات محسوب می‌شود. کشور انگلستان برخلاف سایه کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان، بیشتر از اینکه اروپامحور باشد آتلانتیک محور است یعنی سیاست‌های آن به سیاست‌های امریکا بستگی دارد و فضای خوبی که درحال حاضر به وجود آمده در رغبت این کشور به رابطه مستدام با ایران موثر است.

باید یادآور شد که غیر از دولت انگلستان، مردم این کشور هم علاقه زیادی به رابطه با کشورمان دارند، به‌طوری که در یک‌سال گذشته بیشترین توریست‌هایی که به جمهوری اسلامی ایران وارد شدند، انگلستانی بوده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر