ترکیه پیش از انتخابات: ناآرامی سیاسی، بحران اقتصادی و جنگ

۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۵۹


روز جمعه، رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه به طور رسمی اعلام کرد که انتخابات جدید عمومی در تاریخ اول نوامبر دوباره برگزار خواهد شد. پیشنهاد برگزاری انتخابات عمومی مجدد را روز پنج‌شنبه کمیسیون مستقل انتخابات ترکیه مطرح کرده بود. به نوشته وردسوسیالیست نت‌ورک آخرین مهلت اردوغان برای تشکیل دولت رسمی روز یک‌شنبه است. در انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن، حزب عدالت و توسعه اردوغان با از دست دادن اکثریت کامل، شکست سنگینی را متحمل شد و تاکنون قادر به تشکیل دولت نبوده است.

به گزارش ساعت 24، براساس قانون اساسی ترکیه، هم‌اکنون ‌باید دولت موقتی متشکل از تمام احزاب پارلمان تشکیل شود. اما باید در عمل دید که تا چه حد امکان تشکیل چنین دولتی وجود دارد. حزب جمهوری‌خواه خلق کمالیست و حزب راست‌گرای افراطی حرکت ملی از پیوستن به دولت اردوغان سر باز زدند. تنها حزبی که تاکنون پذیرفته است که به دولت بپیوندند، حزب حامی کردهای ترکیه، موسوم به «مردم دموکراتیک» است. وجود یک حزب سیاسی کرد در دولت، نخستین‌بار است که در تاریخ ترکیه اتفاق می‌افتد. از زمان پیروزی در انتخابات در ماه ژوئن، حزب حامی کرد مردم دموکراتیک همچون خاری در چشم اردوغان و حزب عدالت و توسعه بوده است. به‌خصوص پس از اقدامات وحشیانه ارتش ترکیه در استان‌های کردنشین در شرق و جنوب شرق کشور که به هدف تضعیف حزب حامی کردها صورت گرفت تا آنها را زیر ۱۰درصد نگه داشته و مانع ورود آنها به پارلمان شود. در حال حاضر به نظر نمی‌آید استراتژی بدبینانه اردوغان چندان موفق بوده باشد؛ برعکس، اقدامات خشونت‌آمیز علیه کردها، دخالت مستقیم در جنگ داخلی سوریه و سرکوب فزاینده هرگونه مخالفت داخلی، موجب شده است مقاومت‌ها علیه رییس‌جمهور و برنامه او برای تبدیل کردن ترکیه به جمهوری با ریاست خودش افزایش پیدا کند. نظرخواهی‌ها نشان می‌دهد که اردوغان و حزب اسلامی محافظه‌کارش به مرور در حال از دست دادن حامیان خود هستند. بر اساس گزارشی از موسسه سرشماری Gecisi، در مقایسه نتایج انتخابات با ماه جولای، حزب عدالت و توسعه با از دست دادن ۳امتیاز به ۳۹درصد رسیده است. در مقابل حزب حامی کرد مردم دموکراتیک، با به دست آوردن یک امتیاز به ۱۴درصد رسیده است. با انتخابات پیش ‌رو، وضعیت ترکیه که هم‌اکنون از لحاظ سیاسی ناآرام و دچار بحران عمیق اقتصادی و اجتماعی و جنگ است، انتظار می‌رود وخیم‌تر نیز بشود.

عناوین روزنامه‌ها در هفته اخیر از ترکیه تصویری «از هم پاشیده» و «بر لبه پرتگاه» ارائه می‌کند. با نگاهی کوتاه به عناوین خبری نشریات آلمان می‌توان به وخامت اوضاع پی برد: «جام زهر در بسفر: سقوط لیر»، «اعلام جنگ دولت اسلامی به ترکیه»، «ایستادگی در برابر داعش چه شد؟ صبر امریکا تمام شده است»، «شهرهای کردنشین و اعلام خودمختاری»، «حمله در استانبول: 6نشانه وخامت اوضاع ترکیه». از اواخر ماه جولای و هنگامی که آنکارا در سوریه به طور رسمی به امریکا در جنگ علیه دولت اسلامی موسوم به داعش پیوست، کشور بیشتر و عمیق‌تر درگیر جنجال‌های سوریه و عراق شده است. در هفته‌های اخیر تنش بین آنکارا و قدرت‌های امپریالیستی افزایش پیدا کرده است. تا چندی پیش اردوغان از نیروهای اسلامی در سوریه حمایت می‌کرده است. «جنگ علیه داعش» اردوغان در حقیقت پوششی بود که وی بتواند علیه حزب کارگر کردستان (پ‌ک‌ک) و پیروان سوری‌اش «یگان‌های مدافع خلق» و حزب «اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه» اقداماتی را انجام دهد. ایالات متحده با این گروه‌ها در مبارزه علیه داعش همکاری می‌کند. نیروهای نظامی آلمان، پیش‌مرگه‌های کرد شمال عراق را مسلح کرده و آموزش می‌دهد. به علاوه آنها به طور غیرمستقیم از کردهای سوریه نیز حمایت می‌کنند. اردوغان و حزب عدالت و توسعه در عکس‌العمل به تشدید بحران‌ها و فشار فزاینده ایالات متحده، سیاست‌های جنگی خود را تشدید کرده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر