چین دچار بحران اقتصادی نیست

۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۵۲

گروه جهان

«کاهش رشد اقتصادی چین و سقوط شدید شاخص سهام در بازارهای بورس این کشور به ‌معنی بحران اقتصادی نیست بلکه تنظیماتی ضروری برای دومین اقتصاد بزرگ دنیاست.» این واکنش یک مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول نسبت به تحولات اخیر اقتصادی در چین است، تحولاتی که کارشناسان را نسبت به آغاز بحران اقتصادی در چین و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی نگران کرده است.

به گزارش رویترز، کارلو کوتارلی، یکی از مدیران اجرایی صندوق بین‌المللی پول، گفته است: «سیاست‌گذاری‌های پولی در سال‌های اخیر بسیار هزینه‌بر بوده و اجرای تنظیمات ضروری است. با این حال هنوز خیلی زود است که از وقوع بحران در چین صحبت کنیم.» کوتارلی همچنین درباره یونان که در ماه سپتامبر انتخابات زودهنگام را در پیش‌رو دارد، تصریح کرد که صندوق بین‌المللی پول ظرف دو یا سه ماه آینده درباره شرکت یا عدم شرکت در عملیات نجات بین‌المللی تصمیم‌گیری خواهد کرد. صندوق بین‌المللی پول، بحران بدهی یونان را ناپایدار می‌پندارد و بخشش قسمتی از بدهی‌های این کشور را از شروط شرکت جستن در سومین طرح کمک مالی قرار داده است.

سخنان کارلو کوتارلی درباره چین پس از آن منتشر شد که شواهد جدید دال بر کاهش رشد اقتصادی چین ضربه شدیدی به بازارهای سهام وارد کرده و باعث شده است سهام وال‌استریت شدیدترین سقوط یک‌روزه خود را در 4سال اخیر تجربه کند.

بانک مرکزی چین در هفته‌های اخیر در اقدامی کم‌سابقه ارزش یوآن در قبال ارزهای خارجی را به ‌شدت کاهش داد. این اقدام بازتاب گسترده‌یی در محافل اقتصادی و سیاسی جهان داشت. تغییر مصنوعی بهای ارز تلاشی بود از سوی مقامات این کشور برای افزایش قدرت رقابت شرکت‌های تولیدی و صادراتی خود، زیرا از این طریق، هم رونق اقتصادی دوباره شدت می‌گیرد و هم جلو افزایش بیکاری گرفته می‌شود. کوتارلی که نمایندگی کشورهایی از قبیل ایتالیا و یونان را برعهده دارد، ضمن تاکید بر پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول مبنی‌بر رشد 6.8درصدی اقتصاد چین در سال جاری گفته است: «رشد اقتصادی واقعی چین کند شده، اما این اتفاق کاملا طبیعی است. چیزی که روزهای اخیر اتفاق افتاده است، یک شوک در بازارهای مالی و طبیعی است.»

نظرسنجی یک موسسه خصوصی نشان می‌دهد که فعالیت کارخانجات گسترده چین پس از اینکه برای 6سال‌ونیم سریع‌ترین نرخ رشد خود را داشت کاهش پیدا کرده و سرمایه‌گذارانی را که نگران کاهش قدرت اقتصاد چین به این سمت سوق داده که این رکود را به معنی کاهش رشد اقتصادی جهان معنی کنند و به طلا و اوراق قرضه پناه بگیرند.

بازارهای جهان پس از کاهش ارزش یوآن، روی لبه تیغ قرار گرفته و در وضعیت نزدیک به سقوطی قرار گرفته که در اوایل تابستان امسال دچار آن شده بود. تیم کوندون، اقتصاددان موسسه آی‌ان‌جی در سنگاپور، در این باره گفته است: «بی‌اعتمادی درباره رشد اقتصادی چین، اکنون عمده مولفه نوسانی بازارهای جهانی است. داده‌های بازارهای جهان شک به رشد اقتصاد جهانی را افزایش می‌دهد.»

گفته شده، شاخص مربوط به فروش محصولات تولیدی کارخانه‌های چین به صورت روشنی از آنچه قبلا پیش‌بینی شده بود، کمتر بوده و به کمترین مقدار خود از سال 2009 تاکنون رسیده است؛ یعنی موقعی که اقتصاد جهان در عمیق‌ترین بحران مالی قرار داشت. رشد کسب و کار منطقه یورو، این ماه به طور غیرمنتظره‌یی بالا رفت اما همچنان بی‌‌شور و شوق باقی مانده است. بازار سهام جهان در هفته جاری بدترین هفته امسال را تجربه کرد و قیمت کالاها ضربه دیگری خورد. این اطلاعات ناراحت‌کننده سرمایه‌گذاران را به بازار طلا و اوراق قرضه که مطمئن‌تر به نظر می‌رسند، سوق داده است. تحلیلگران انتظار دارند که بانک مرکزی امریکا امسال نرخ سود بانکی را افزایش دهد و این احتمال وجود دارد که ماه آینده این اتفاق رخ دهد. این مساله باعث خواهد شد که دورنمای رشد اقتصادی جهان بیش از گذشته تضعیف شود. به اعتقاد کارشناسان، دولت چین با تغییر مصنوعی قیمت ارز این خطر را پذیرفت که دیگر قدرت‌های نوظهور اقتصادی جهان نیز به تغییر مصنوعی بهای ارز خود اقدام کنند و به این ترتیب در این رابطه جنگ ارزی به وجود آید. به گزارش رویترز، کارلو کوتارلی گفته صندوق بین‌المللی پول احتمالا در ماه‌های آینده درباره تصمیم پکن مبنی‌بر کاهش ارزش پول ملی، با مقام‌های این کشور گفت‌وگو خواهد کرد. به نوشته فایننشال‌تایمز، رشد ضعیف اقتصادی، نوسان در ارزش ارزها و بحران‌های سیاسی سبب شده‌اند که قدرت‌های نوظهور اقتصادی جهان که زمانی امید شکوفایی اقتصاد جهانی بودند، اکنون به معضلی برای همین اقتصاد تبدیل شوند. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران جهانی دیگر علاقه‌یی به سرمایه‌گذاری در کشورهایی نظیر برزیل، روسیه و چین ندارند. آنها به‌ تدریج سرمایه‌های خود را از این کشورها خارج می‌کنند. به طوری که در ۱۳ماه گذشته (تا پایان ماه اگوست سال جاری) حدود ۹۴۰میلیارد دلار سرمایه از ۱۹کشور که قدرت نوظهور اقتصادی جهان به‌شمار می‌روند خارج شده‌ است. گفته می‌شود، سرمایه‌یی که از این کشورها خارج شده بیشتر از سرمایه‌یی است که در جریان بحران جهانی مالی و اقتصادی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی از این کشورها خارج شده است.

روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست نیز چندی پیش با اشاره به کاهش عامدانه ارزش یوآن توسط دولت چین نوشته بود: «خطری که امریکا را تهدید می‌کند این است که تقویت دلار می‌تواند سبب کاهش صادرات امریکا شود. با این حال، این تهدید، تنها بخشی از یک مشکل به‌ مراتب بزرگ‌تر است. این چالش بزرگ‌تر، اقتصادهای ضعیف برخی از کشورهای اروپا و ژاپن و نوظهورهایی چون چین و برزیل است که دولت‌های خود را وادار به برداشتن گام‌هایی در جهات سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی می‌کنند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر