ثروتمندان جهان روی خط ضرر

۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۵۱

گروه جهان

ضعف اقتصاد چین و کاهش صادرات جهانی در طول یک هفته گذشته موجب شد تا 400نفر از ثروتمندان جهان 182میلیارد دلار از دارایی‌های خود را از دست بدهند. از سپتامبر سال2014 چنین ضرری گزارش نشده بود.

به گزارش بلومبرگ، روزجمعه به تنهایی 76میلیون دلار از ارزش دارایی‌های خالص این افراد کاسته شد. جان کالینز مدیر سرمایه‌گذاری در شرکت اسپریانت که وظیفه نظارت بر سرمایه 8میلیارد دلاری مشتریان ثروتمندش را برعهده دارد، در این باره گفت: «حتی برای کسانی که درصد خیلی کمی از جمعیت ثروتمند جهان را تشکیل می‌دهند نیز 182میلیارد دلار رقم قابل توجهی است. داشتن چنین هفته‌یی مثل هفته‌یی که گذشت، می‌تواند فاجعه باشد اما اگر چند قدم به عقب برگردیم و با دیدی باز به قضیه نگاه کنیم احتمالا دیگر احساس فاجعه بودن نسبت به این هفته را از دست

خواهیم داد.» خسارت روز جمعه باعث شد تا موقعیت400‌نفر ازثروتمندان جهان در وضعیت قرمز قرار بگیرد. ارزش دارایی کل این افراد با 76میلیارد دلار سقوط به ارزش واقعی 3.98هزارمیلیارد دلار رسیده است. کاهش ارزش دلار به تنهایی موجب ضرر 5درصدی صنایع «برکشایر هاتاوی» شد. این ضرر چیزی حدود 3.6میلیارد دلار ضرر برای این صنایع در بر داشته است.

با توجه به داده‌های بلومبرگ دارایی‌های ثروتمندان جهان چیزی حدود 63.4میلیارد دلار برآورد شده است. رکود بازار نفت از سال1986 که بی‌سابقه بوده است به تنهایی 15.2میلیارد دلار ضرر به کسانی وارد کرده که کسب‌وکارشان درحوزه انرژی است. «هارولد هام» با کاهش 9درصدی در ارزش خالص دارایی‌های خود 895میلیون دلار در این یک هفته از دست داد. «گلنکور» که شرکتی انگلیسی فعال در بخش صنایع معدنی است در طول هفته گذشته 237میلیون دلار از ضرر کرده است. این میزان ضرر برای این شرکت در طول 13 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. با توجه به این روند این شرکت با از دست دادن 41 درصد از دارایی‌های خود از ابتدای سال2015 کل دارایی‌هایش به 3.1میلیارد دلار رسیده است.

همچنین «مارک زاکربرگ» دارنده شبکه اجتماعی جهانی «فیس بوک» نیز ازجمله افرادی بود که بخش بزرگی از دلار در دسترسش را از دست داد. او فقط در روز پنج‌شنبه 2 میلیارد دلار ضرر کرد و روز جمعه نیز 1.9 دلار دیگر را از دست داد. «وارن بافِت» ثروتمند‌ترین فرد جهان نیز 3.6میلیارد دلار از دارایی‌هایش را از دست داد.

پیش از این موسسه آکسفام اعلام کرده بود که دارایی‌های 32 میلیون نفر که ثروتمندترین‌ها در دنیا هستند معادل 98.7تریلیون دلار بوده که معادل 41درصد کل دارایی‌ها در دنیاست. بر همین اساس نیمی از ثروت جهان در دست تنها یک درصد از جمعیت جهان قرار گرفته بود. مطابق با آمارهای آکسفام میزان ثروت ۸۵نفر اول لیست ثروتمندان دنیا با میزان ثروت نیمه فقیر دنیا برابر است. این یک‌درصد صاحب ۱۱۰تریلیون دلار ثروت است. مبلغ ۱۱۰تریلیون دلار ۶۵برابر مقدار پولی است که نیمه فقیر دنیا در کل دارند. ثروت نیمه فقیر دنیا با میزان ثروت ۸۵نفر اول در لیست ثروتمندان دنیا برابر است. با توجه به روند پیش آمده ممکن است درنحوه محاسبه دارایی‌های این یک درصد از جمعیت جهان تغییراتی ایجاد شود.


تاثیر کاهش ارزش یوآن در چین

دلیل عمده سقوط بازارهای جهان در روز جمعه اعلام ناگهانی کاهش ارزش یوآن ازسوی دولت چین بود که در 6سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این اقدام چین درحالی صورت گرفت که دولتش اعلام کرده بود اقتصاد آن در سال گذشته 7درصد رشد داشته است اما برخی از اقتصاددان‌ها معتقدند که این رقم پایین‌تر از آن چیزی است که دولت اعلام کرده است.

در میان هفته پرضرر گذشته کاهش ناگهانی ارزش یوآن نخستین تاثیر خود را بر ثروتمندان داخلی کشورش داشته است. در نتیجه این موضوع 26 تن از ثروتمندترین افراد چین به خاطر ضرر در بازارهای هنگ‌کنگ و کاهش ارزش یوآن 18.8میلیارد دلار را درطول هفته گذشته از دست دادند. «وانگ جیلیان» از شرکت تجاری «دالیان واندای» پکن بیشترین ضرر را متحمل شد. در اثر این موضوع او به تنهایی 3.5میلیارد دلار ضرر کرد.

با این حال 11 نفر از میلیاردهای چین این شانس را داشتند تا با استفاده از آشفتگی بازار چین به دارایی‌های خود اضافه کنند. بزرگ‌ترین برنده این آشفتگی بازار یک شرکت داروسازی چینی به نام «سان» بود که توانست بیشترین دلار را درهفته اخیر به جیب بزند. همچنین سی و نهمین فرد ثروتمند جهان نیز توانست 467میلیون دلار به ثروتش اضافه کند و سقف کل دارایی‌های‌اش را تا سقف 18.9میلیارد دلار برساند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر