هر عاقلی باید در ایران سرمایه‌گذاری کند

۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۴۸

ادامه از صفحه2

درد و دل‌های عراقچی در جمع حضار

سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان در این نشست با تاکید بر اینکه اکثر انتقادها و دلواپسی‌ها از سر دلسوزی است، اظهار داشت: ما هم وظیفه پاسخگویی داریم اما برای یک جمع محدودی واقعا از حد و مرز گذشته و از جنبه انتقاد به جنبه لجاجت رسیده است. هرچه توضیح هم داده می‌شود اثر ندارد و ظاهرا هم قرار نیست، اثر کند. وی با استناد به سخنان سیدکاظم سجادپور رییس انجمن علوم سیاسی که هدف از این جلسه را تقدیر از تیم مذاکره‌کننده دانسته بود، گفت: در خیلی از جاها صحبت کردیم و هرجا صحبت می‌شود ابتدا از زحمات تیم تقدیر و تشکر می‌شود و بعد به اما می‌رسند و شروع می‌کنند تیم را کوبیدن. من از صبح منتظر رسیدن به آن اما هستم اما نرسیدیم به هر حال از همه دوستان متشکریم. به هر حال به هر چه که رسیدیم به اتکای بزرگی ملت ایران بوده است، منشا همه این دستاوردها خود مردم ایران هستند و با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و مدیریت رییس‌جمهوری به آن رسیدیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود قضیه بتون در رآکتور اراک شاهکار تبلیغاتی امریکا دانست که توانست به فضای روانی ما غلبه کند. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی اظهار داشت: امریکایی‌ها علنا می‌گفتند که به ایران آب سنگین نخواهیم داد، در توافق ژنو حاضر نشدند اسم رآکتور اراک را بیاورند و نوشتند رآکتوری که آژانس می‌گوید40 IR، اما در برجام بالاخره به آب سنگین اراک اذعان کردند‎. کسانی که مدعی‌اند دانشمند فیزیک هستند، می‌گویند اراک با برجام دیگر آب سنگین نیست چون برای سوخت به جای اورانیوم طبیعی از اورانیوم غنی شده استفاده می‌شود. می‌گوییم خود متن تصریح کرده و امریکایی‌ها هم قبول کردند چرا شما اصرار می‌کنید که آب سنگین نیست.


2سال گذشته 2سال بسیار سختی بود

مجید تخت‌روانچی در این همایش در تشریح برخی از حواشی مذاکرات تاکید کرد: همین که قدرت‌ها یک طرف نشسته باشند و ایران یک طرف نشان می‌دهد که معادله برابر نیست‎، ولی باز هم ما نظرات خود را به صراحت اعلام می‌کردیم. به عنوان مثال ما نظر خود را در خصوص تسلیحات اعلام کردیم که یکی از طرف‌های اروپایی گفت انگار جای ما عوض شده که طلبکار هستید، ما نیز در پاسخ گفتیم قطعا ما طلبکاریم چون شما تحریم‌های ظالمانه وضع کردید‎. عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی با بیان اینکه تحولات بین‌المللی نمی‌توانست نسبت به مذاکرات بی‌تاثیر بماند، اضافه کرد: عده‌یی احساس می‌کردند شاید چند دستگی به نفع ما باشد ولی ما می‌خواستیم با صدای واحدی مذاکره کنیم و یک بار مذاکره کنیم چون در ژنو دیدیم که نظرات یک کشوری روند را کند کرد اما ما اعلام کردیم در مورد چیزهایی که مذاکره کردیم دیگر مذاکره نمی‌کنیم و این مشکل آنها بود و ما نمی‌خواستیم هزینه بدهیم.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی وی یادآور شد: 2سال گذشته 2سال سختی بود اما همت و دعای مردم به همراه حمایت رهبر معظم انقلاب، مدیریت رییس‌جمهوری و زحمات آقای ظریف و یکدستی، باعث شد مذاکرات

به نتیجه برسد‎.


احقاق حق یک ملت از طریق دیپلماسی

محمد فرهادی وزیر علوم نیز در این همایش گفت: امروزه دانشگاه‌های بزرگ کشور میزبان دولتمردان و سیاست‌گذارانی است که برای کشور افتخار آفریدند و تحت حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و مدیریت بی‌بدیل رییس‌جمهوری به جهانیان نشان دادند که از طریق دیپلماسی می‌توان حقوق یک ملت را احقاق کرد. ‎ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: به نمایندگی از جامعه علمی کشور از دکتر ظریف و همکارانشان سپاسگزاری می‌کنم. ‎در راستای ماموریت‌گرا کردن علوم انسانی به نقش ویژه دانشگاه‌ها در حل‌وفصل مسائل اجتماعی و معضلات بین‌المللی اهمیت ویژه‌یی می‌دهیم. ‎ وی خاطرنشان کرد: تاکید وزارت علوم استفاده بهینه از ظرفیت‌های پژوهش در اتاق‌های فکر و حوزه‌های مختلف است. ‎


ما باید از این10 سال مراقبت کنیم

غلامعلی خوشرو نماینده ایران در سازمان ملل در نشست مذاکرت هسته‌یی و علوم سیاسی با اشاره به دستاوردهای توافق گفت: مباحثی که این روزها در امریکا مطرح می‌شود، درباره تایید برجام نیست بلکه در خصوص حوادث بعد از برجام است، مبنی بر اینکه آیا در صورت جنگ، امریکا توانایی مقابله با ایران را خواهد داشت و پولی که در اختیار ایران قرار داده است در کجا هزینه می‌شود. وی با انتقاد از کسانی که می‌گویند ایران از موضع ضعف وارد مذاکرات شده است، گفت: وضعیت جهان تغییر کرده است، شاید امریکا بتواند شهرها و روستاها را خراب کند اما دیگر قدرت اداره و بازسازی یک روستا را خارج از مرزهای خود ندارد. خوشرو گفت: امریکا به دنبال آن بود که کمر ایران را به خاک بمالد و نظام جمهوری اسلامی را از بین ببرد، اما ایران تمام قد در همان نقطه‌یی که بود، ایستاد و قدرت‌های بزرگ قدرت کشورمان را تایید کردند و به جایی رسیدیم که وزیر خارجه امریکا نیز این قدرت را مورد تایید قرار داد و گفت: اگر قرار به ترسیدن ایران بود زمانی که 150هزار نیرو در منطقه داشتیم از ما می‌ترسیدند. وی با اشاره به وضعیت ثبات‌آفرین ایران در منطقه گفت: ما دارای ثبات هستیم و برای حفظ این ثبات خود باید به ثبات دیگران کمک کنیم و به هیچ عنوان به دنبال تنش نیستیم. به گزارش ایلنا خوشرو مبارزه با تروریسم را از اهداف اصلی نظام ایران خواند و تاکید کرد: ریشه تروریسم وارد شدن امریکا به منطقه و رشد فرقه‌گرایی در منطقه است. وی با اشاره به اینکه برای کشوری که 10هزار سال تاریخ دارد، یک دهه مثل چشم‌ برهم زدن است، گفت: ما باید از این 10 سال مراقبت کنیم تا ان‌شاالله پرونده ایران از شورای امنیت خارج شود و ما برای رسیدن به این نقطه تلاش می‌کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر