معاون وزیر راه: پروژه‌های اولویت‌دار ۳۴۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند

۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۳۹

گروه حمل‌ونقل و خودرو

حمل‌ونقل یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه است که فعالان آن در کشور ما همواره برای تبیین جایگاه استراتژیک آن با چالش‌هایی مواجه‌اند. توسعه راه‌های کشور و تجهیزات و امکانات مکمل آن و نیز گسترش حمل‌ونقل ترکیبی که تسهیل امر بازرگانی و افزایش ظرفیت ترانزیتی را به همراه دارد، در بسیاری از مواقع معطل تخصیص بودجه‌هایی می‌ماند که تامین و صرف صحیح آنها می‌تواند زمینه‌ساز رقم‌خوردن یک جهش اقتصادی باشد. از این رو نیازمند یک عزم ملی و اراده جمعی برای تسریع تحول در تکمیل ظرفیت‌های این بخش هستیم، عزم و اراده‌یی که مقدمه آن فرهنگ‌سازی برای درک اهمیت این زیرساخت مهم در توسعه اقتصادی است. در همین راستا روز گذشته معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی در یک نشست خبری با بیان اینکه اهمیت حوزه حمل‌ونقل و مسکن بر همگان مشخص است و سهم ۴۰درصدی در زندگی مردم دارد، گفت: ارائه سرویس‌های مناسب، ایده‌آل هر دولت و تقاضای هر شهروند است. وی با اشاره به در اولویت بودن پروژه‌های اولویت‌دار برای تخصیص اعتبار، آنها را طرح‌هایی تعریف کرد که به پیشرفت بالای 80درصد رسیده باشند، امیر امینی در ادامه تعداد طرح‌هایی که به پیشرفت بالای 80درصد رسیده‌اند را 35 طرح عنوان کرد که بالغ بر 9هزار کیلومتر طول دارند و نیازمند 3هزار و 400هزار میلیارد تومان اعتبار هستند که این حجم گسترده نیاز به رویکرد جدیدی برای جذب سرمایه دارند.


3 شاخصه حمل‌ونقل پایدار

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی حمل‌ونقل پایدار را دارای3 شاخصه دانست و گفت: حمل‌ونقل پاک، ایمن و یکپارچه شاخص‌هایی است که حاصل آن بازدهی بیشتر و بهتر می‌شود. رویکرد وزیر راه‌وشهرسازی این است که حوزه مسکن با تغییر ساختار زیرنظر معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل قرار گیرد که اگر چنین مساله‌یی امکان‌پذیر باشد در تجدید ساختار وزارتخانه لحاظ خواهد شد. امینی ادامه داد: مساله‌یی که در حمل‌ونقل مورد اهمیت است قابلیت زندگی، حرکت، حفظ محیط‌زیست و تغییرات اقلیم است و بسیار اهمیت دارد که دسترسی‌های مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن با بهترین کیفیت انجام شود. در شرایط کنونی ما از نظر زیرساخت‌های حمل‌ونقلی رتبه و جایگاه مناسبی داریم اگرچه از لحاظ عملکردی ممکن است جایگاه خوبی نداشته باشیم که دلیل آن هم عدم هماهنگی‌های بین دستگاهی است و ایجاد این هماهنگی از اولویت‌های وزیر راه‌وشهرسازی است.


سرمایه‌گذاری ۴۵ هزار میلیارد تومانی در یک دهه

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی با بیان اینکه ۴۵هزار میلیارد تومان در دهه گذشته در بخش حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری شده است، افزود: سهم بخش خصوصی در این میان فقط ۱۷درصد است و این آمار نشان می‌دهد در مقوله بهره‌گیری از توان بخش خصوصی ضعف‌های زیادی داریم.

نیاز ۵۷ هزار میلیارد تومانی زیرساخت‌ها

وی با تاکید بر اینکه سالانه به بیش از ۵۷هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها نیاز داریم، گفت: از ۴۵هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در ۱۰سال گذشته ۵۱درصد آن از منابع عمومی، ۱۸درصد از منابع داخلی سازمان‌ها و شرکت‌ها، ۱۷درصد بخش خصوصی و ۱۴درصد از محل اوراق مشارکت و اوراق بدهی سیستم قرضی بوده است. امینی نیاز ۵۷هزار میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشور را نیازمند فعالیت بزرگ برای جذب سرمایه دانست و یادآور شد: همایشی در ۱۱ و ۱۲ مهرماه توسط همکاران ما در وزارت راه‌وشهرسازی برنامه‌ریزی و ساماندهی شده است و تا این لحظه ۹۸هزار و ۵۰۰میلیارد تومان بسته سرمایه‌گذاری در قالب ۱۱۸پروژه تعریف شده است.


طرح‌های با پیشرفت کمتر از ۵۰ درصد

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی با بیان اینکه ۲۷۲طرح حمل‌ونقلی در وزارت راه‌وشهرسازی موجود است که از این تعداد ۱۶۶طرح کمتر از ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشتند، گفت: برای تکمیل ۲۸هزار کیلومتر انواع و اقسام راه و ریل به بالغ بر ۱۰۴هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم. همچنین حدود ۱۰هزار کیلومتر در قالب ۶۰ طرح به رقمی بالغ بر ۱۲هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند و پیشرفت این پروژه‌ها بین ۵۰ تا ۸۰ درصد است.


نیاز 10میلیارد و 200 میلیون دلاری نوسازی ریلی و جاده‌ای

وی با بیان اینکه در پایان سال گذشته وزارت راه‌وشهرسازی موفق شد از شورای اقتصاد مجوز لازم را برای نوسازی ناوگان ریلی و جاده‌یی اخذ کند، گفت: شورای اقتصاد برای نوسازی ناوگان ریلی و جاده‌یی 10میلیارد و 200میلیون دلار اختصاص داد تا بتوانیم این سرمایه‌گذاری را برای تجهیز و نوسازی ناوگان ریلی و جاده‌یی انجام دهیم. وی با بیان آنکه ایمنی در حمل‌ونقل بار و مسافر از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است، گفت: به همین منظور هرگونه سرمایه‌گذاری در این بخش باید با اولویت‌بندی انجام شود و با ارائه بسته‌های مناسب سرمایه‌گذاری باید سرمایه‌گذاران خارجی نیز بتوانند با جذابیت بیشتری در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. وی از امضای قرارداد با یک شرکت ترکیه در زمینه احداث آزادراه بازرگان - تبریز خبر داد و اضافه کرد: امضای تفاهمنامه یک میلیارد و 400میلیون دلاری در نوع خود بی‌نظیر بوده است و اگر خوب عمل کنیم و شتابزده نباشیم با اتمام این پروژه سرمایه‌گذاران زیادی برای انجام سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل تمایل پیدا خواهند کرد. وی ادامه داد: بخش حمل‌ونقل کشور بسیار گسترده و انبوهی از تقاضاهای انباشت دارد و این نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی و منابع مورد نیاز عمومی است تا بتوانیم 10کریدوری که 16هزار کیلومتر طول دارد، به نحو مناسبی آن را توسعه دهیم. وی اظهار داشت: در طرح جامع حمل‌ونقل 16هزار کیلومتر راه در کریدور یک داریم که راه‌های شریانی و آزادراه‌های ما در این کریدور قرار دارند. در کریدور نوع دو 10 هزارکیلومتر راه وجود دارد که نقش اتصالی به راه‌های اصلی و شریانی کشور دارند و 26هزار کیلومتر راه نیز در کریدور نوع 3 قرار دارد که اغلب دسترسی‌های محلی هستند که هم‌اکنون تنها 20 درصد پیشرفت فیزیکی در آنها وجود دارد که اگر سرمایه‌گذاری آن را انجام دهیم، تمام منابع مالی ما را می‌بلعد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر