فعالان حرفه‌ای بازار سهام 20 هزار نفر هستند

۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۲۳

آخرین آمار سرمایه‌گذاران بورسی کشور با تعاریف بورس‌های بین‌المللی 20هزارنفر است، به عبارتی براساس تعاریف بین‌المللی سرمایه‌گذاران فعال بورسی به افرادی گفته می‌شود که در طول سال حداقل 250بار معامله کرده باشند.

به گزارش سنا، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق درباره تعداد سرمایه‌گذاران واقعی بورسی گفت: هم‌اکنون 20هزار معامله‌گر به‌طور میانگین روزانه یک‌بار خریدوفروش می‌کنند که این عدد برای کشور ترکیه 27هزارنفر است و در تعاریف بین‌المللی به معامله‌گرانی با این شرایط معامله‌گر فعال و حرفه‌یی بازار گفته می‌شود.

دکتر علی سعیدی در ادامه با بیان اینکه در آمارهای بورسی تعاریف مختلف وجود دارد و باید به این تعاریف توجه کرد، افزود: عدد 7میلیون که به عنوان سرمایه‌گذاران بورسی اشاره می‌شود، در واقع دارندگان کدهای بورسی هستند درحالی که سرمایه‌گذارانی که معاملات بهتری دارند، حدود یک‌میلیون نفر هستند و تعداد قابل توجهی از سهامداران ما کد دارند اما در طول سال معامله نمی‌کنند یا افرادی که به سبب سهام کارگری یا خرید اوراق تسهیلات مسکن کدی دریافت کرده‌اند و پس از آن اقدام به معامله در بورس نمی‌کنند از جرگه فعالان بورسی خارج می‌شوند بنابراین اگر بخواهیم آمارها را دقیق‌تر اعلام کنیم، تعداد سرمایه‌گذار واقعی بورس کمتر است.

وی با اشاره به تاثیر نرم‌افزار معاملات برخط در افزایش تعداد سهامداران بورسی گفت: از نظر طول سرمایه‌گذاری، بازار ما بازار جوانی است. به علت توسعه معاملات برخط در طول سال‌های اخیر این فرصت فراهم شد که به تعداد سرمایه‌گذار حقیقی و مستقیم درسهام اضافه شود البته برنامه سازمان بورس توسعه معاملات برخط روی صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس درباره جایگاه بورس ایران در مقایسه با کشورهای همسایه اظهار داشت: از حیث ارزش بازار، بورس ما در منطقه سومین یا چهارمین بورس است البته اگر کاهش ارزش ریال به دلار نبود وضعیت بهتر بود. بورس عربستان و ترکیه ارزش بازار بیشتری دارند و بعضی بورس‌ها مثل پاکستان ارزش بازار کمتر نسبت به ما دارند اما تعداد شرکت‌های بورسی‌شان بیشتر از ماست که البته شاخص بسیار مهمی در اندازه‌گیری‌های بورسی نیست. در بین کشورهای اسلامی هم رتبه 6-5 از حیث ارزش بازار را داریم چون بورس مالزی و اندونزی بورس‌های بزرگ‌تری در مقایسه با ما هستند.

سعیدی در ادامه درباره استفاده از ابزارهای جدید مالی گفت: از حیث استفاده از ابزارهای جدید چیزی کمتر از کشورهای اسلامی نداریم البته از اوراق قرضه با توجه به منع قانونی استفاده نمی‌شود اما از سال90 با طراحی و راه‌اندازی انواع صکوک‌ها شامل اوراق مرابحه و اجاره، 6هزارمیلیارد تومان در تامین مالی شرکت‌ها استفاده شده است البته این عدد در مقایسه با تامین مالی در مقایسه با کل اقتصاد کشور فاصله زیادی دارد که امیدواریم با برنامه‌های درونی سازمان بورس و برنامه‌های بیرونی کل اقتصاد موانع پیش‌روی تامین مالی از طریق بازار سرمایه هموار شود.

وی خاطرنشان کرد: با تشکیل نهادهای مختلف مالی ازجمله مشاوران سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه به استانداردهای زیر ساختی کشورهای پیشرفته دست یافتیم اما به تجارب خیلی بیشتری نیاز داریم که این نهادها اقدامات مناسبی برای عمق بخشی بازار انجام بدهند.

سعیدی با بیان اینکه در سال87 نخستین صندوق سهام راه‌اندازی شد گفت: بازار سرمایه هم‌اکنون 160 صندوق سرمایه‌گذاری با 200هزارنفر سرمایه‌گذار دارد که این صندوق‌ها نیز مانند خود بازار از افت و خیرهای متعدد به تبع نوسانات متاثر شدند با این وجود هم‌اکنون 13هزارو800میلیارد تومان دارایی صندوق‌هایی با درآمد ثابت است که در انواع صکوک و اوراق مشارکت با مجوز سازمان بورس یا بانک مرکزی سرمایه‌گذاری شده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: تلاش مدیران و مسوولان بازار سرمایه این است که در سال‌های آینده سهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام افزایش پیدا کند و این پیام را برای اکثریت سهامداران به خصوص سهامداران تازه وارد و غیر حرفه‌یی داشته باشد که به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند که مدیریت ریسک بیشتری دارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر