شاخص کل کانال 65000 واحدی را هم از دست داد

۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۲۲

گروه بورس علی صالحی نجف‌آبادی

مهم‌ترین خبر روز گذشته که در سکوت خبری و بسیار آرام برگزار شد، بازگشایی سفارت انگلیس در ایران پس از گذشت 4 سال بود. این اتفاق هرچند در داخل بازتاب خبری گسترده‌یی نداشت اما به نظر فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس لحظه‌یی تاریخی در روابط سیاسی 2 کشور رقم خورده است و این اظهارنظر نشان‌دهنده زوایای پنهان دیگری از این بازگشایی از طرف خارجی است.

در روزهایی که رای‌های نمایندگان کنگره امریکا برای حمایت از برجام به یکی از اصلی‌ترین خبرهای روزانه خبرگزاری‌های کشور تبدیل شده است و رفته رفته به رفع این سایه سنگین از بازار سهام امیدوار می‌شویم، این بازگشایی نیز می‌توانست حداقل از نظر روانی به کمک بازار بیاید و بازگشایی دریچه امید دیگری باشد برای رهایی اقتصاد از بندهای محدودیت. اما تاثیر این اخبار به ظاهر مثبت در بازار سرمایه ما چیزی جز ثبت بزرگ‌ترین افت 6 روز اخیر و شکستن کانال 65000 واحدی شاخص نبود.

ارزش 183میلیارد تومانی بازار هم زیاد اغواگرانه نبود و بازهم ردپای بزرگ معاملات بلوکی در این ارزش قابل توجه به چشم می‌خورد که در واقع سهم ناچیزی را به معاملات واقعی اختصاص می‌داد. اما حجم معاملات نسبت به روزهای گذشته رشد محسوسی را نشان می‌دهد و کارشناسان بر این باورند که با بازگشایی نمادهای باقیمانده پالایشگاهی، بازار سهام آخرین روزهای تیره خود را سپری خواهد کرد و دوباره رشد بازار سهام شروع خواهد شد.


صبر لبریز سهامداران شبریز

در روزی که گذشت، بازگشایی نماد پالایشگاه تبریز را نظاره‌گر بودیم. اتفاقی که باعث بیشترین تاثیر منفی روی شاخص کل در دومین روز هفته بود. نماد این شرکت پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه و عمومی فوق‌العاده برای افزایش سرمایه و با تقسیم سود ناچیز 22ریالی و همین‌طور تصویب افزایش سرمایه 100درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی و در نهایت ارائه صورت‌های مالی 3ماهه سال 94، روز گذشته با 20درصد کاهش قیمت بازگشایی شد و در قیمت 4138ریال برای هر سهم ایستاد. سهامداران این شرکت در یک روز شاهد از بین رفتن یک‌پنجم از سرمایه‌های خود در این نماد بودند. البته عدم حمایت‌های عمومی و ویژه روی این سهم از نکات مثبت این بازگشایی بود که باعث شد عرضه و تقاضای واقعی تا حدود زیادی قیمت را تعیین کند و همین مساله به روان‌تر شدن معاملات این سهم در روزهای آتی کمک می‌کند هرچند سهامداران پالایشگاهی از افت قیمت جهانی نفت و درگیری‌های داخلی بیشترین زیان را دیده‌اند و در واقع نقره داغ شدند.


آمار معاملات

در دادوستدهای روز یک‌شنبه سهامداران بیش از 628 میلیون برگه سهم و حق تقدم را به ارزش یک هزار و 836میلیارد ریال در 25هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند. به گزارش سنا، در معاملات روز گذشته سهامداران در 3گروه تامین آب برق، گاز، بانک‌ها و خودرویی‌ها بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کردند و این 3 گروه را در صدر گروه‌های برتر بازار قرار دادند. در نتیجه معاملات روز پیشین نمادهای پالایش نفت تبریز، کشتیرانی، ملی مس، هلدینگ نفت و گاز پارسیان، مپنا و بانک صادرات بیشترین تاثیر منفی را برشاخص کل بورس ثبت کردند و باعث افت 343 واحدی این متغیر شدند. این در حالی بود که نماد پتروشیمی مبین بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت.

شاخص قیمت نیز در این روز 135 واحد نزولی شد. همچنین شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 287 و 494 واحد نزولی شدند. همچنین شاخص‌های 3گروه محصولات چرمی، تامین آب، برق، گاز و قند و شکر در صدر جدول شاخص‌های صنعت قرار گرفتند. صدرنشینی بازار نیز با بیشترین افزایش قیمت متعلق به نمادهای سخت آژند، قند نیشابور، قند هکمتان، قند پیرانشهر، صنایع جوشکاب یزد، رادیاتور و سایپا شیشه بود.

همچنین بیشترین کاهش قیمت‌ها نیز در نمادهای پالایش نفت تبریز، دارویی لقمان، نوسازی و ساختمان تهران، حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، سیمان کارون، لوله و ماشین‌سازی ایران و کالسیمین ثبت شد. گفتنی است در این روز اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، پاکشو، پالیش نفت تبریز، بیمه ما، شکر شاهرود، اوراق مشارکت شهرداری شیراز و نساجی بروجرد با سنگین‌ترین صف‌های خرید به کار خود پایان دادند. این در حالی بود که نفت بهران، گلوکوزان، فولاد خراسان، سیمان دورود، گرانیت بهسرام و پتروشیمی فارابی با طولانی‌ترین صف‌های فروش مواجه شدند.

همچنین در این روز پتروشیمی مبین با معامله بلوکی 206میلیون سهمی به ارزش 648میلیارد ریالی بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد.


فرابورس

در جریان معاملات دیروز فرابورس ایران، 98 میلیون ورقه بهادار به ارزش 991 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. به گزارش فرابورس، معاملات فرابورس ایران در نخستین روز شهریورماه 1394با خریدوفروش 98 میلیون و 430 هزار ورقه بهادار در 11 هزار و 414 نوبت به ارزش 991 میلیارد و 600 میلیون ریال به پایان رسید. در روز گذشته، 16 میلیون و 800 هزار سهم پالایش نفت تهران به ارزش 5 میلیارد و 31 میلیون ریال توسط معامله‌گران دادوستد شد و بیشترین حجم و ارزش معاملات روز جاری را از آن خود کرد.

این گزارش حاکی است، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی و پس از آن، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان و فن آوا بیشترین افزایش قیمت را داشتند و در سوی دیگر بازار، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود، روان فن‌آور و سیمان لار سبزوار با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند.

آیفکس در جریان معاملات دیروز اندکی کاهش یافت و در رقم 735.64 واحد متوقف شد ضمن آنکه قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز در اغلب نمادها کاهش پیدا کرد و هر برگه آن در محدوده 700 تا 728 هزار ریال معامله شد.

علاوه بر این در بازار ابزاهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات ETF به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با خریدوفروش 310 هزار و 440 سهم اختصاص یافت و بیشترین حجم معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت هم متعلق به معامله 68 هزار و 330 ورقه مرابحه مگاموتور بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر