بدترین هفته وال‌استریت در 30 سال اخیر

۱۳۹۴/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۰۸۱


گروه جهان بازار سهام امریکا در روز جمعه به دلیل کاهش قیمت نفت به زیر 40دلار و نیز نگرانی از اقتصاد چین کاهش یافت و به این ترتیب وال‌استریت یکی از بدترین هفته‌های خود را پشت سر گذاشت. به گزارش رویترز، کارشناسان بازار می‌گویند که دلایل و عوامل زیادی وجود دارد برای اینکه بازار انگیزه‌یی برای فعالیت نداشته باشد یا نگران باشد از کاهش قیمت نفت گرفته تا کاهش ارزش واحدهای ارزی کشورهای دیگر در برابر دلار، وضعیت اقتصادی چین و نیز کاهش تولیدات در خود امریکاست.

قیمت نفت و نیز بازارهای سهام کشورهای نوظهور، بدترین هفته خود را در 30سال اخیر یعنی از سال1986 به این سو سپری کرد. قیمت نفت امریکا درجلسه صبح به زیر 40دلار کاهش یافت اما به تدریج در طول روز توانست با 87سنت افزایش خود را در قیمت 40دلار و 45سنت تثبیت کند. قیمت نفت‌خام برنت دریای شمال هم با یک دلار، 16سنت کاهش به هر بشکه 45دلار و 46سنت رسید. به این ترتیب شاخص سهام داوجونز، 540واحد از دست داد و با 3.12درصد تنزل در جدول به واحد 16459.75 رسید. شاخص سهام استاندارد‌ اندپورز، نزدیک به 65واحد از دست داد و با 3.19درصد تنزل به واحد 1970.89 رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک نیز با از دست دادن 171 واحد یا 3.52درصد ضرر به واحد 4706.04 رسید.

تحلیلگران بازار می‌گویند که هیچ‌گونه فساد یا کسادی در چشم‌انداز اقتصاد امریکا وجود ندارد اما وضعیت جهانی باعث آشفتگی بازار وال استریت شده است که در شرایط عادی به هیچ عامل خارجی واکنش نشان نمی‌دهد و چشم به اوضاع داخلی دارد. برخی هم معتقدند که کاهش ارزش واحد‌های پول دیگر در مقابل امریکا می‌تواند غول رکود تورمی را بار دیگر بیدار کند.

با این‌همه ارزش پول اقتصادهای نوظهور در مقابل امریکا هنوز درحال کاهش است. ارزش وون کره‌جنوبی در مقابل دلار 1.8درصد تنزل یافته است. سهام در اروپا نیز بدترین هفته خود را پس از سال‌ها پشت سر گذاشت. تحلیلگران می‌گویند که سرمایه‌گذاران در اروپا نگران چشم‌انداز کوتاه‌مدت خود هستند. شاخص FTSE 300 دیروز 3.40درصد تنزل کرد و به واحد 1427.13 رسید. داکس آلمان 3درصد از دست داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر