چین، مفسدان فراری را به کشور باز می‌گرداند

۱۳۹۴/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۰۷۸

گروه جهان

چند هفته مانده به سفر شی ‌جین‌ پینگ، رییس‌جمهوری چین به ایالات متحده، رسانه‌ها از عملیاتی پرده برداشته‌اند که در جریان آن نیروهای امنیتی چین در خاک امریکا مفسدان اقتصادی را شکار کرده و با توسل به زور آنان را به چین باز می‌گردانند. فساد در چین بخش بزرگ و ریشه‌داری از معضلات کشوری است که یک میلیارد و 340میلیون نفر جمعیت دارد و گروهی از مدیران ارشد آن برای کسب درآمد بیشتر، سال‌هاست به درآمدزایی غیرقانونی روی آورده‌اند. همین مساله موجب شده که از زمان روی کار آمدن شی جین پینگ، رییس‌جمهوری چین، یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های دولت وی مبارزه با فساد باشد.

به ‌نوشته نیویورک ‌تایمز، دولت امریکا درباره فرستادن ماموران مخفی با هدف بازگرداندن مقام‌های چینی که دستی در فساد این کشور داشته‌اند به پکن هشدار داده است. مقام‌های امریکایی گفته‌اند که دولت چین با توسل به شیوه‌های مختلف تلاش دارد تا مهاجران و پناهجویان چینی را به کشور بازگرداند. مقام‌های امریکایی به نیویورک‌تایمز گفته‌اند این اقدام دولت چین در سطح جهانی در جریان است.


اسم رمز: شکار روباه

نیویورک‌تایمز می‌نویسد، این برنامه دولت چین که در پکن با اسم رمز «عملیات شکار روباه» شناخته می‌شود، برنامه‌یی جدا از فعالیت‌های معمول جاسوسی چین در امریکاست. بنا بر این گزارش ماموران مخفی چین که با دستور وزارت امنیت عمومی این کشور فعالیت می‌کنند به احتمال زیاد با ویزای گردشگری یا تجاری وارد امریکا می‌شوند.

در گزارش نیویورک‌تایمز آمده، این افراد مقام‌های چینی که متهم به فساد مالی هستند را در امریکا تحت فشار می‌گذارند و در داخل چین هم اعضای خانواده آنها تهدید می‌شوند. این گزارش مدعی شده که با اجرای این عملیات تاکنون بیش از ۹۳۰ مظنون از سرتاسر جهان به چین بازگشت داده شده‌اند. گفته می‌شود، هدف اصلی عملیات شکار روباه کسانی هستند که به اتهامات فساد مالی در چین تحت تعقیب قرار دارند. این عملیات بخشی از برنامه گسترده دولت شی جین ‌پینگ در راستای مبارزه با فساد مالی در این کشور است. شی قرار است در ماه سپتامبر برای دیدار با باراک اوباما راهی کاخ سفید شود و احتمال می‌رود که این مساله دیدار وی را تحت تاثیر قرار دهد به ‌ویژه اینکه دولت چین مدعی است امریکا به خلافکاران چینی عامدانه پناه می‌دهد. طبق گزارش اشپیگل، وزارت دادگستری امریکا این اتهام‌ها را رد کرده و متذکر شده است که چین در اکثر موارد مدارک و شواهدی کافی در مورد متهمان چینی که در امریکا زندگی می‌کنند، ارائه نمی‌دهد. اشپیگل آنلاین در گزارش خود در ارتباط با این عملیات همچنین به گفته‌های لی گونگ جینگ، یکی از مقام‌های اداره مبارزه با فساد مالی و بزهکاری‌های اقتصادی در وزارت امنیت عمومی چین اشاره می‌کند. وی در نوامبر سال گذشته میلادی تصریح کرده بود: «یک فراری مانند بادبادکی در پرواز است. اگر او در خارج کشور هم زندگی کند، سر نخی که به او وصل است در چین قرار دارد و همواره می‌توان او را از طریق خانواده‌اش پیدا کرد.» دولت واشنگتن سابقه طولانی در اتهام‌زنی به دولت پکن دارد و مورد اخیر نیز در ادامه افزایش تنش‌ها بین امریکا و چین بر سر برخی از مسائلی اتفاق می‌افتد که از آن میان می‌توان به مناقشات دریای چین جنوبی، کاهش عمدی ارزش واحد پول چین در مبادلات تجاری و نیز هک کردن اطلاعات شخصی کارکنان امریکایی اشاره کرد.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد البته ایالات متحده نیز تاریخچه خود را در ارسال نیروهای مخفی برای ربودن و حتی کشتن افراد در خاک کشورهای دیگر دارد. در سال‌های پس از 11سپتامبر 2011 حملات سازمان مرکزی امریکا (سیا) گروهی از نیروهای مخفی را برای ربودن مظنونان به عضویت در گروه تروریستی القاعده به خارج از کشور اعزام کرد. اعضای این گروه مظنونان را به زندان‌های مخفی سیا منتقل کرده یا آنها را به دولت‌های دیگر برای بازجویی تحویل می‌داد. نیویورک‌تایمز نوشته که نه وزارت امنیت عمومی و نه وزارت خارجه چین به پرسش‌های این روزنامه که از طریق نمابر برایشان ارسال شده، پاسخ نداده‌اند.

دستگیری و بازجویی از 22 هزار مفسد

دستگیری مقام‌های مسوول در چین به جرم فساد مالی از اواخر سال 2012 میلادی که دولت جدید به رهبری شی جین ‌پینگ رسما شروع به کار کرد، افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد که 22هزار و 600 مقام چینی که برخی از آنها از مقام‌های ارشد این کشور هستند، دستگیر شده و تحت بازجویی قرار گرفته‌اند. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری میلادی (2015) شمار دستگیرشدگان افزایش یابد. کمیسیون مرکزی انضباطی حزب حاکم چین اخیرا با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده که با این حساب شمار مقام‌های دستگیر شده به دلیل فساد مالی از سال 2013میلادی تاکنون به بیش از 120هزار نفر رسیده است. تنها در سال 2014میلادی نزدیک به 70هزار مقام چینی مفسد دستگیر و زندانی شدند.

این افراد براساس بیانیه کمیسیون انضباطی حزب مرتکب تخلفات عمده شده و از قوانین سرپیچی کرده و چهره حزب و دولت را خدشه‌دار کرده‌اند. سوءاستفاده از قدرت، رد و بدل کردن رشوه، اختلاس، سوءاستفاده از اموال دولتی، در نظر گرفتن امتیازات ویژه برای اعضای خانواده، نادیده گرفتن قوانین و سهل‌انگاری در انجام وظیفه ازجمله موارد فساد و تخلفات انضباطی این افراد گزارش شده است. گوا بو شیانگ، معاون سابق فرمانده کل قوای چین ازجمله افرادی است که امسال به جرم فساد مالی دستگیر و زندانی شده است. جو یون کانگ، وزیر سابق امنیت عمومی هم بلندپایه‌ترین مقام مفسدی است که در پنج دهه گذشته شناسایی و به حبس محکوم شده است. مقامات قضایی چین همچنین در راستای مبارزه با فساد در نهادهای دولتی و نظامی، اواسط مرداد ماه جاری «گو جونشان» یکی از ژنرال‌های این کشور که مسوولیت بخش لجستیک ارتش خلق چین را بر عهده داشت به اعدام با دوره تعلیق دو ساله محکوم کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر