افزایش تقاضا برای ساخت آسمانخراش در پایتخت

۱۳۹۴/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۰۶۱

گروه مسکن و شهرسازی

ماجرای آسمانخراش 121طبقه‌یی و عطش سرمایه‌گذاران برای ساخت آسمانخراش یکی از موضوع‌های جنجالی هفته‌های اخیر است که بار دیگر دیروز در نشست خبری محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران مطرح شد. او در این نشست خبر ساخت آسمانخراش 121طبقه‌یی را تکذیب کرد و گفت این خبر صحت ندارد. سالاری همچنین از تقاضاهای بسیار زیاد بلندمرتبه‌سازی در تهران خبر داد و گفت: پاسخ به این تقاضاها منوط به تصویب مقررات بلندمرتبه‌سازی در مراجع قانونگذاری مربوطه است.

ساخت آسمانخراش 121طبقه در تهران و به‌کارگیری مشاور طرح تفصیلی در این پروژه یکی از سوالاتی بود که در این نشست خبری چندین بار از سوی خبرنگاران پرسیده شد. سالاری اما این خبر را رد کرد و گفت: فلسفه چنین خبری این است که یکی از مهندسان ایرانی‌الاصل مقیم امریکا از دوستان نزدیک سعیدی‌کیا رییس بنیاد مستضعفان است که به دعوت وی برای شرکت در یک سمینار درتهران شرکت می‌کندو پس از آن معاون رییس بنیاد مستضعفان در این سمینار در جمع خبرنگاران خبرساخت آسمانخراش را می‌دهد اما اساسا این خبرصحت ندارد. وی با بیان اینکه مطالعات مربوطه در خصوص ضوابط بلندمرتبه‌سازی در شهر تهران در حال بررسی نهایی است، گفت: بنیاد مستضعفان در چشم‌انداز خود ساخت آسمانخراش‌ها را دارد تا از این صنعت خود به نفع شهر بهره ببرد اما تا نهایی شدن این ضوابط اجازه ساختی صادر نخواهد شد. سالاری با بیان اینکه مشاور مربوط به نگارش ضوابط بلندمرتبه‌سازی و ارائه پیوست‌های مطالعاتی درخصوص تاثیر بلندمرتبه‌سازی بر چالش کم‌آبی، تاثیر بلندمرتبه‌سازی در وزش باد تهران، میزان جمعیت‌پذیری و... انتخاب شده است، گفت: با پیگیری‌های انجام شده ظاهرا 20روز قبل معاونت شهرسازی شهرداری مطالعاتی را آماده و به شورای عالی معماری ارائه کرده است.


سرمایه‌گذاران در رویای بلندمرتبه‌سازی

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه شاهد درخواست‌های زیادی از سوی متولیان ساخت‌وساز برای بلندمرتبه‌سازی هستیم، افزود: باید شهرداری پس از تدوین مقررات مربوطه پاسخ لازم را بدهد. با تصویب مقررات بلندمرتبه‌سازی بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. سالاری در مورد جزییات ضوابط بلندمرتبه‌سازی با نام بردن از 4 دسته اچ 1، اچ 2، اچ 3 و اچ 4 برای بلندمرتبه‌سازی افزود: پهنه اچ1 شامل ساختمان‌هایی با بیش از 300متر ارتفاع است، حالا پاسخ به این سوال که چه تعداد از این ساختمان‌ها در تهران ساخته و در چه مناطقی هستند، باید پس از تصویب ضوابط بلندمرتبه‌سازی مشخص شود اما مشابه طرح تفصیلی که روی ضوابط بلندمرتبه‌سازی نیز تحقیق می‌کند در طرح پیشنهادی خود ساختمان‌های بیش از 100طبقه را نیز مدنظر قرار گرفته اما رویکرد شورا قطعا ساختمان‌های کمتر از این خواهد بود و در حال حاضر هیچ مسوول و نهادی نمی‌تواند، ادعا کند که در این برهه زمانی که هیچ یک از ضوابط بلندمرتبه‌سازی نهایی نشده است می‌خواهد آسمانخراش بسازد.


استیضاح آخوندی مشکلات را حل نمی‌کند

موضوع استیضاح وزیر مسکن و شهرسازی در روزهایی که دولت جدید با کمبود اعتبار در تمامی حوزه‌ها روبه‌روست یکی از مهم‌ترین دغدغه رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران به شمار می‌رود. او روز گذشته در نشستی که با خبرنگاران داشت با اشاره به اینکه وزارت راه، مسکن و شهرسازی میراث‌دار اشتباهات دولت گذشته در پروژه مسکن مهر بوده است در این باره گفت: بیشتر مواردی که نمایندگان مجلس برای استیضاح آخوندی مطرح کرده‌اند به کمبود اعتبارات مرتبط است که با تغییر وزیر حل نمی‌شود و ادامه پیدا کردن استیضاح اختلالات جدی در ماموریت‌های این وزارتخانه ایجاد می‌کند. سالاری با اشاره به نزدیک بودن انتخابات سازمان نظام مهندسی توضیح داد: این سازمان در ارتقای کیفیت و نظارت بر ساخت‌وساز از اهمیت بالایی برخوردار است در حالی که پیش کشیدن بحث استیضاح منجر می‌شود تا این وزارتخانه نتواند بر این موضوع متمرکز شود. او همچنین از پروژه‌های مهم در دست اجرای این وزارتخانه نام برد و گفت: اکنون این وزارتخانه بحث مسکن اجتماعی، ساخت شهرک‌های فرودگاهی و موضوعاتی از این قبیل را در دستور کار خود دارد که موفقیت در آنها نیازمند این است که معاونت مربوطه تمام توجه و دغدغه خود را معطوف به آن کند.

ماموریت‌های کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر ارتباط بسیار زیادی با وزارت راه، مسکن و شهرسازی دارد و این عضو شورای شهر نیز با تاکید بر این ارتباط توضیح داد؛ یکی از درخواست‌های ما از نمایندگان این است که موضوع استیضاح را از دستور کار خود خارج کنند چون مجموعه دلایلی که طراحان سوال برای استیضاح مطرح کرده‌اند در مورد عملکرد نادرست دولت‌های گذشته است.


ناکامی شورا در نظارت بر شهرداری

با وجود اینکه همه اعضا برای بهره‌مندی از اختیارات کافی و برای اعمال نظارت تلاش کرده‌اند و تذکرات متعددی نیز در این رابطه در صحن مطرح شده ، اما همچنان در این حوزه موفقیتی حاصل نشده است. این جمله‌یی است که رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا درباره بحث نظارت شورا مطرح کرد که در روزهای اخیر مورد انتقاد بسیاری از نمایندگان از جمله حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورا هم بود. وی عدم پیگیری صحیح تذکرات توسط هیات رییسه را یکی از نقاط ضعف عملکرد شورای شهر در 2سال گذشته دانست و افزود: موضوعات مهمی در تذکرات مطرح می‌شود اما اغلب این تذکرات به درستی پیگیری نمی‌شود و به نتیجه نمی‌رسد.

لزوم ایجاد مرکز پژوهش‌های شورا

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به وسعت تهران معادل چند برابر برخی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس توضیح داد: قطعا مدیریت چنین عرصه‌یی نیازمند یک مرکز پژوهش‌های مستقل، مشابه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است تا کمیسیون‌های تخصصی بتوانند در جریان تصمیم‌سازی‌ها از یک ظرفیت علمی و پشتوانه کارشناسی در قالب فعالیت‌های این مرکز بهره‌مند شوند. بدون وجود چنین اتاق فکری تصمیم‌گیری‌ها ضعیف خواهد بود.


انتقاد از روند حسابرسی از شهرداری

سالاری در ادامه با انتقاد از روند حسابرسی از مجموعه‌های وابسته به شهرداری تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز شاهد هیچ تحول زیربنایی در موضوع حسابرسی‌ها نیستیم و همچنان روند ناصحیح چند سال گذشته تکرار می‌شود. به این ترتیب چگونگی پایش برنامه و بودجه‌های مصوب سالانه از دقت لازم برخوردار نیست. گزارش تفریغ بودجه سال 89 شهرداری تهران با چند سال تاخیر در سال 94 بررسی می‌شود و این اشکالی است که تاکنون بارها توسط اعضای شورای شهر از هردو جناح مطرح شده اما شاهد بهبود وضعیت و تغییر رویکرد جدی در این بخش نبوده‌ایم. وی درباره طرح‌های مشارکت مالکان باغات و اراضی گفت: در راستای ساماندهی باغات جلساتی برگزار شد که در کمیسیون ماده 5 مورد تصویب قرار گرفت و مشاوران مربوطه در حال تدوین طرح‌های لازم با مشارکت مالکان باغات و اراضی کم هستند که قطعا این طرح کاملا تحقق‌پذیر خواهد بود و مسکوت نمی‌ماند. پیشنهادی که اعضای شورای شهر مطرح کرده بودند تملک باغات کن بود ولی با توجه به محدودیت اعتبارات طی جلسات متعددی که برگزار شد، نهایتا مقرر شد قسمت کمی از باغات تملک شود این درحالی است که سعی کردیم دغدغه ذی‌نفعان نیز مدنظر قرار گیرد و طرحی قابل تحقق به اجرا درآید که شهرداری نیز با اهتمام تمام درحال پیگیری این موضوع است.


بازبینی مبحث دوم مقررات ملی ساختمان

وی با اشاره به بازبینی مبحث دوم مقررات ملی ساختمان افزود: قرار است در کل کشور روند فعلی تعیین و مهندسان ناظر و مجری مورد بازبینی جدی قرار گیرد. با توجه به اینکه کمتر از یک درصد آرای قلع بنا و تبدیل به حالت اولیه بنا در کمیسیون ماده 100 اجرایی می‌شود، یکی از ماموریت‌های ویژه کمیسیون شهرسازی شورا بررسی این روند بود که براین اساس به زودی شاهد تغییر و تحولات جدی در این حوزه خواهیم بود به عنوان مثال قرار است همه کارشناسان 10گانه این کمیسیون توسط اعضای شورای شهر معرفی شوند و نمایندگان شهرداری و دیگر نمایندگان شهرداری نسبت به انشا کمیسیون ماده 100 اقدام نکنند. همه اعضای شورا معتقدند کارشناسانی که دراین کمیسیون مشاوره می‌دهند باید به صورت مستقل از شهرداری و از سوی شورای شهر فعالیت کنند، چرا که در حال حاضر آرایی که صادر می‌شود به صورت واقع‌بینانه نیست و کارشناسان مستقل شورا تاثیرپذیری از شهرداری نخواهند داشت بنابراین آرایی تحقق‌پذیر تعیین می‌شود. وی به طرح انضباط شهری و پیاده راه‌سازی اشاره کرد و افزود: شهرداری اقدام به فعالیت‌های ارزشمندی در این حوزه کرده و دغدغه‌هایی که برخی دوستان در ارتباط با بناهای تاریخی دارند را مورد توجه قرار داده؛ علاوه براین اقداماتی به صورت زیربنایی در شورای شهر با حضور کارشناسان صاحب‌نام بررسی می‌شود که در این صورت اتفاقاتی که در منطقه 12 خواهد افتاد آن را به یکی از اقدامات ماندگار شورا تبدیل خواهد کرد.


کنترل درآمد شهرداری از طریق تغییر کاربردها

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران بررسی لایحه مربوط به ضریب K را یکی از مهم‌ترین تصمیمات کمیسیون معماری و شهرسازی شورا دانست که در فضای رسانه‌یی به خوبی تبیین نشد. او افزود: یکی از آیتم‌هایی که مربوط به درآمدهای شهری است، درآمد ناشی از تغییر کاربردهاست که با تغییر کاربری تفاوت دارد و براساس منطقه و مرغوبیت زمین طبقه‌بندی می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر