سکوت؛ بدترین صدای ممکن است

۱۳۹۴/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۰۵۲

گروه بورس علی صالحی نجف‌آبادی

وضعیت تمامی بازارهای مالی دنیا همین‌گونه است. این مطلبی است که بسیاری از کارشناسان خبره به آن اذعان دارند و آمارها نیز از آن حکایت می‌کند. به عنوان مثال، روز جمعه و در آخرین روز معاملاتی بازار سهام نیویورک، بیشترین افت چهارسال اخیر رقم خورد و شاخص صنعتی داوجونز (که مشتمل بر 30 شرکت بزرگ بازار نیویورک است) و اس‌اندپی 500 (که 500 شرکت تراز اول کشور امریکا در آن جای دارند) و معروف‌ترین و اصلی‌ترین شاخص‌های این بازار بزرگ به شمار می‌روند، همگی با افتی بیش از 3درصدی مواجه شدند اتفاقی که درچنین بازارهای سازمان یافته یک شوک محسوب می‌شود و امری طبیعی به شمار نمی‌آید.

ترس ناشی از سونامی رکودی که از چین آغاز شده است، مهم‌ترین عامل وقوع چنین ریزشی به شمار می‌آید. درکنار این مسائل اتفاقات اخیر درمورد ریزش شدید بورس چین که در عرض کمتر از 45روز و از ابتدای ماه ژوئن تا اواسط جولای، بیش از 30درصد ریزش داشت؛ نشان می‌دهد قدرت‌های اول و دوم اقتصادی جهان خود را برای یک رکود عمیق آماده می‌کنند. رشد 12درصدی تولید ناخالص داخلی کشور چین در سال2010 رفته‌رفته با افت مشخصی مواجه شده است به نحوی که این رشد در نیمه ابتدایی سال2015 به 7درصد رسیده است.

درکنار این مسائل سقوط وحشتناک قیمت جهانی نفت را نباید نادیده گرفت، آمارها حاکی از آن است که قیمت جهانی نفت در امریکا بیشترین افت هفتگی در 29سال اخیر را تجربه کرده‌اند و هر بشکه نفت برنت به مرز 45دلار رسیده است. تمام این مسائل نشان‌دهنده افت معنادار تقاضا در تمامی بازارهای جهانی است. از بازارهای کالایی گرفته تا بازار سهام و اوراق بهادار.

بازار سهام کشور ما نیز هرچند در سال‌های گذشته تاثیر چندانی از این وقایع نپذیرفته و همیشه با مسائل خاص خود درگیر بوده است اما به هیچ عنوان نمی‌توان وضعیت بازارهای جهانی و رکود در این بازارها را در آینده اقتصادی کشورمان نادیده گرفت و صدالبته بورس که آینه تمام‌نمای اقتصاد واقعی ماست. پایین آمدن حجم و ارزش معاملات بازار سهام نسبت به سال‌های گذشته، آن هم در مقیاس بسیار زیاد؛ بزرگ‌ترین نشانه این مرگ تدریجی است.

روز گذشته شاخص کل؛ این‌بار با کمک دونماد شرکت‌های ارتباطات سیار ایران و سرمایه‌گذاری غدیر، به زحمت صعودی بود و این اتفاق بازهم با ترفند معاملات بلوکی صورت پذیرفت. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بورس تهران نیز باید خود را برای تاثیرپذیری از این رکود فراگیر اقتصاد جهانی آماده کنند. موضوعی که در ماه‌های اخیر تا حدودی با چند و چون آن آشنایی پیدا کرده‌اند و آنهایی که این وضعیت برایشان غیرقابل تحمل بود، مدت‌هاست پول‌های خود را از این بازار خارج کرده‌اند.


تالار شیشه‌ای؛ خلوت مثل ورزشگاه‌ها

وضعیت این روزهای بورس را می‌توان به وضعیت فوتبال کشورمان تشبیه کرد. همان‌طور که افراد حاضر در ورزشگاه‌ها نماد مناسبی برای نشان دادن تمامی اهالی فوتبال کشورمان نیست، تالار حافظ نیز اصلا معیار مناسبی برای سرمایه‌گذاران بورسی به شمار نمی‌آید. هرچند هرچه اقبال به بازار سرمایه بیشتر شود، تالار شیشه‌یی هم شلوغ‌تر و شاداب‌تر می‌شود اما خیل عظیمی از سهامداران وفادار بورسی که بورس جزو لاینفک زندگیشان شده، شاید به ندرت به این مکان تردد کنند و از محل کار یا منزل نظاره‌گر رویدادهای روزانه باشند. نکته‌یی دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که بازار سهام برای پیشرفت و پیدا کردن عمق بیشتر لازم است که در میان اقشار عمومی جامعه جای خود را باز کند و هر ایرانی به نوعی با این بازار درگیر باشد. این مساله به رشد صنایع کشور و تولید و خدمات داخلی کمک شایانی می‌کند و جریان پول را در این مسیر قرار می‌دهد. به امید چنین روزی و روزهایی که ورزشگاه‌ها مملو از تماشاگر باشند.


آمار معاملات

در دادوستدهای روز گذشته بورس تهران شاخص کل رشدی آرام را تجربه کرد.

به گزارش سنا، در نتیجه معاملات روزی که گذشت سهامداران بیش از 446میلیون برگه سهم و حق تقدم را به ارزش یک‌هزارو359میلیارد ریال در 23هزار نوبت معاملاتی دادوستد کردند.

گفتنی است در این روز نمادهای سرمایه‌گذاری غدیر، ارتباطات سیار، پتروشیمی پردیس و خدمات انفورماتیک با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص رشد 6.7واحدی این متغیر را رقم زدند. این درحالی بود که نمادهای ملی مس، هلدینگ نفت و گاز پارسیان و پالایش نفت اصفهان بیشترین تاثیر منفی را ثبت کردند.

همچنین در این روز شاخص قیمت 2.6واحد بالا رفت. شاخص آزاد شناور 77واحد افت کرد. شاخص بازار اول هم نزولی 30واحدی داشت اما شاخص بازار دوم 209 پله بالا رفت.

همچنین در نخستین روز هفته سه گروه شیمیایی‌ها، تامین آب برق گاز و خودرو در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند.

شاخص‌های سایر معادن، محصولات چرمی و انبوه‌سازی نیز بیشترین رشد را داشتند.

بیشترین افزایش قیمت‌ها نیز در نمادهای شکر شاهرود، قند نیشابور، عمران و توسعه فارس، قند مرودشت، بین‌المللی توسعه ساختمان، صنایع جوشکاب یزد و پست بانک ثبت شد.

این درحالی بود که نمادهای سیمان تهران، لوله و ماشین‌سازی ایران، فروسیلیس ایران، لنت ترمز ایران، معادن بافق، صنایع لاستیکی سهند و سرمایه‌گذاری توکا فولاد با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

سهامداران در پایان دادوستدهای روز شنبه برای خرید برگه‌های سهم اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، قند شیرین خراسان، پاکشو، تجارت الکترونیک پارسیان، خدمات انفورماتیک، سرمایه‌گذاری غدیر و حق تقدم سیمان کرمان سنگین‌ترین صف‌های خرید را تشکیل دادند.

طولانی‌ترین صف‌های فروش هم در نمادهای نفت بهران، گلوکوزان، فولاد خراسان، پتروشیمی فارابی، سیمان اصفهان، گرانیت بهسرام و اوراق مشارکت شهرداری شیراز تشکیل شد.

در نهایت روز شنبه، پتروشیمی مبین با معامله‌یی بلوکی به ارزش 204میلیارد ریال در حجم 65میلیون سهم بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد.


فرابورس

درجریان معاملات روز پایانی مرداد در فرابورس ایران، 127میلیون ورقه بهادار در 14هزارو556 نوبت مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش فرابورس، معاملات مردادماه 1394 بازار فرابورس ایران با خریدوفروش 127میلیون و180 هزار ورقه بهادار در 14هزارو556 نوبت به ارزش 896میلیارد و200میلیون ریال به اتمام رسید. در روز گذشته، 15میلیون و630هزار سهم پالایش نفت تهران به ارزش 53میلیارد و270میلیون ریال توسط معامله‌گران دادوستد شد و بیشترین حجم و ارزش معاملات روز پایانی مرداد را به نام خود ثبت کرد.

این گزارش حاکیست، سهام نیرو سرمایه و پس از آن توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی و قند چهارمحال بیشترین افزایش قیمت را داشتند و درسوی دیگر بازار، سهام شرکت‌های پالایش نفت تهران، بیمه دی و مرجان‌کار با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند.

آیفکس در جریان معاملات دیروز یک درصد کاهش یافت و در رقم 742 واحد متوقف شد ضمن آنکه قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز افت کرد و هر برگه آن در محدوده 710 تا 730 هزار ریال مورد معامله قرار گرفت.

طبق این گزارش، نماد شرکت‌های پالایش نفت تهران، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، ذوب آهن اصفهان، بانک دی، توسعه خدمات دریایی وبندری سینا، پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و نفت ایرانول، پربیننده‌ترین نمادهای روز گذشته فرابورس بودند.

علاوه بر این در بازار ابزاهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات ETF به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با خرید و فروش 3 میلیون و 370 هزار سهم اختصاص یافت و بیشترین حجم معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت هم متعلق به معامله 43 هزار و 620 ورقه اجاره ماهانه رایتل بود.

گفتنی است، نماد معاملاتی شرکت کشتیرانی دریای خزر با توجه به ارائه اطلاعات مبنی بر تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 1394 و نماد معاملاتی شرکت آ س پ با توجه به ارائه اطلاعات نخستین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 95 و تعدیل با اهمیت پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 95 نسبت به آخرین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 94، متوقف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر