موافقت دولت برای واگذاری امور هیات‌های تجاری به اتاق بازرگانی

۱۳۹۴/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۰۲۶

گروه بازرگانی

ساماندهی دعوت از هیات‌های تجاری به ایران و اعزام گروه‌های اقتصادی به خارج از کشور موضوعی بود که بحث داغی در نشست اخیر کمیسیون توسعه صادرات و تسهیل تجارت داشت. مساله اصلی مطرح شده در این نشست رفت‌و‌آمد هیات‌های تجاری خارجی به کشور بود که در ماه‌های اخیر شدت بیشتری گرفته است. در حالی که در جلسات و نشست‌هایی که میان نمایندگان بنگاه‌های خارجی با شرکای ایرانی برگزار می‌شود، بخش خصوصی حضوری ندارد و در واقع دعوتی نیز صورت نگرفته است. این موضوع علاوه بر آنکه مورد انتقاد جدی فعالان اقتصادی قرار گرفته است، منجر به واکنش اتاق بازرگانی نیز شد که در نهایت بر اساس خبری که محمدرضا انصاری عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و نایب‌رییس اتاق ایران در نشست کمیسیون توسعه صادرات و تسهیل تجارت اتاق تهران اعلام کرد، دولت موافقت اولیه خود را برای واگذاری امور مربوط به اعزام و دعوت از هیات‌های تجاری را به اتاق بازرگانی اعلام کرده است. در نشست این کمیسیون پس از شور و بررسی راهکارها برای ساماندهی به تبادل هیات‌های تجاری، فعالان اقتصادی به این جمع‌بندی رسیدند که طرح واگذاری تمامی امور مربوط به این حوزه به اتاق بازرگانی را به‌طور جدی دنبال کنند و از سوی دیگر نیز با فراخوان از تشکل‌ها و انجمن‌های صنعتی و اقتصادی امکانات و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و اولویت‌ها در این بخش به صورت کتابچه به زبان انگلیسی تدوین و در اختیار هیات‌های اقتصادی و شرکت‌های خارجی قرار بگیرد.


واردات ارزان از چین

پیش از ورود اعضای کمیسیون به موضوع ساماندهی هیات‌های تجاری، آنها خبرهایی که از گوشه و کنار تجارت مطرح شده است را بیان کردند. کاشانی‌پور که به نمایندگی از اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوست و چرم در این نشست حاضر شده بود، از کاهش 40 تا 50درصدی صادرات پوست و چرم ایران طی ماه‌های اخیر خبر داد. به گفته وی، دلیل این کاهش شدید نیز اخذ عوارض سنگین از صادرات این بخش است. وی در عین حال خبر داد که تاکنون از صادرکنندگان پوست و چرم در حدود 35میلیارد تومان عوارض دریافت شده و عملا دولت توان رقابت در بازارهای صادراتی را از فعالان این بخش گرفته است. محمد لاهوتی دیگر عضو کمیسیون نیز از تشکیل کمیته‌های تدوین برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: «به این منظور 30 کمیته ایجاد شده است و نمایندگانی از اتاق بازرگانی نیز در آن حضور دارند.» عباس آرگون نیز از ارسال لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده از سوی دولت به مجلس خبر داد و اینکه اتاق بازرگانی به دقت مراحل بررسی این لایحه را رصد کند.


پیشنهادهایی برای مدیریت هیات‌های تجاری

پس از طرح موضوعات مختلف، اعضای کمیسیون وارد دستور جلسه شدند که به موضوع بررسی اولویت‌های تجاری برای دعوت از هیات‌های تجاری اختصاص داشت. رییس کمیسیون توسعه صادرات و تسهیل تجارت با اشاره به آمد و شد چندین هیات تجاری از کشورهای اروپایی به تهران گفت: «نابسامانی‌هایی در نشست‌های هیات‌های تجاری با طرف‌های ایرانی دیده شده و عملا بخش خصوصی حضور کمرنگی در مذاکرات داشته است.» به گفته وی، ساماندهی اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری خارجی موضوعی است که باید از سوی اتاق بازرگانی هدایت شود و از این رو مکاتباتی نیز در این خصوص با دولت صورت گرفته است تا تمام سازوکارهای این بخش با محوریت اتاق بازرگانی صورت بگیرد. بهرامی‌ارض‌اقدس همچنین این نکته را خاطرنشان کرد که محوریت قرار گرفتن اتاق بازرگانی در این ماموریت نیز باید مدیریت شده باشد به گونه‌یی که اولویت‌ها برای مشارکت و سرمایه‌گذاری از سوی اتاق بازرگانی مشخص و بر اساس آن کشورها و نوع هیات‌های اقتصادی تعیین شوند. محمد لاهوتی نیز معتقد است که اتاق بازرگانی باید طی همکاری با تشکل‌ها، ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در هر یک از بخش‌های اقتصادی را مشخص و برای ارائه به هیات‌ها و شرکای خارجی آماده کند. محمدرضا انصاری اما دیدگاه دیگری در این زمینه دارد. او معتقد است که نباید از نقش دولت به عنوان مدیریت در اقتصاد، غافل بود. وی بر این باور است که سرمایه‌های خارجی چه در بخش مالی و چه در حوزه کار و نیروی انسانی، باید به سمت مولفه‌های توسعه‌یی هدایت کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر