ممنوعیت واردات باعث کاهش قیمت طلا می‌شود

۱۳۹۳/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۰۱


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت با تاکید بر لزوم جلوگیری از قاچاق طلای ساخته شده به کشور، گفت: واردات این نوع طلا آسیب‌های فراوانی را به اقتصاد وارد می‌کند زیرا سرمایه مردم از کشور خارج و طلای خریداری شده در منازل و بدون استفاده ذخیره می‌شود.

غلام‌محمد زارعی در واکنش به اخبار منتشرشده مبنی بر قاچاق طلای ساخته شده به کشور، گفت: واردات هر محصولی، به نوعی وابستگی به سایر کشورها بوده و باید با آن مخالفت کرد، اما این موضوع به آن معنی نیست که تمایل به مبادلات تجاری نداریم، بلکه معتقدیم با توجه به ظرفیت‌های داخل، باید ابتدا به فکر تولید ملی و رونق آن بود.

نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی، افزود: ساخت طلا در کشور علاوه بر افزایش سهم اشتغال، باعث کاهش قیمت تمام شده و صرفه‌جویی در هزینه ارز می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: طلا یک کالای زینتی و سرمایه‌یی بوده که در بسیاری از منازل بدون استفاده ذخیره شده است، لذا اگر بنا باشد که این محصول هم به‌صورت کامل و ساخته شده وارد شود آسیب‌های فراوانی را به اقتصاد وارد خواهد کرد، چرا که ما ارز خود را هزینه خرید یک کالای بدون استفاده کرده‌ایم و آن زمان با مشکل نقدینگی مواجه خواهیم شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس نهم، افزود: اگر فرهنگ استفاده از کالای داخل نهادینه شود شاهد خروج سرمایه از کشور نخواهیم بود، چرا که خرید و ذخیره طلای ساخته شده باعث خروج سرمایه‌های فراوانی از کشور شده که به هیچ عنوان به نفع اقتصاد نیست. وی با اشاره به وجود معادن فراوان طلا در کشور، تصریح کرد: از این ظرفیت خدادادی باید به نفع رونق فضای تولید بهره برد، همچنین سازندگان بسیاری در کشور هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به خرید یک‌باره طلا و ساخت آن نیستند، از این رو انتظار می‌رود که سیاست‌گذاران کشور نیز هرچه سریع‌تر زیربنای لازم برای افزایش تولید و جلوگیری از قاچاق آن را مهیا کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه ذخیره طلای کشور بیش از نیاز کشور است، گفت: ممنوعیت واردات نه‌تنها باعث افزایش قیمت طلا در کشور نخواهد شد، بلکه به دلیل مزد پایین در ایران شاهد کاهش قیمت طلای ساخته شده هم خواهیم بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر