اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۰۰۵

کاهش پول ملی قزاقستان و شوک بزرگ به بازار اقتصادی

از اواخر هفته گذشته بخش‌های اقتصادی قزاقستان به علت کاهش پول ملی این کشور با شوک بزرگی مواجه شدند. ارزش نرخ «تنگه» پول ملی قزاقستان در برابر دلار که تا پایان روز چهارشنبه 196 بود از صبح پنج‌شنبه 255 و ارزش یورو که 210 بود 282 اعلام شد. این حرکت باعث متوقف شدن عملیات ارزی بانک‌ها و تعطیلی بیشتر صرافی‌ها شده است. به علت برخی شایعات مبنی بر ادامه کاهش ارزش پول ملی مردم خواستار تبدیل پول‌های خود به دلار و یورو شدند که بیشتر صرافی‌ها و بانک‌ها تعطیل و هیچ عملیات ارزی را انجام نمی‌دهند. همچنین بیشتر فروشگاه‌ها و مراکز بزرگ خرید نیز تعطیل شدند تا افزایش 30درصدی قیمت را بر اتیکت‌های کالاها اعمال کنند.


۷ میلیون نفر در افغانستان با کمبود غذا رو به‌رو‌ هستند

سازمان جهانی غذا (WFP) اعلام کرده است که بیشتر از ۷میلیون نفر در سراسر افغانستان به کمک‌های غذایی نیاز دارند ولی این سازمان با کمبود شدید بودجه روبه‌روست و احتمالا نمی‌تواند پیش از فرا رسیدن فصل زمستان مواد امدادی را به همه نیازمندان برساند. این سازمان تاکید می‌کند که حدود ۵۰ سال با تمام مشکلات به خانواده‌های فقیر مواد غذایی رسانده‌‌اند و پس از این هم با وجود همه چالش‌ها به این کار خود ادامه خواهد داد. ادامه خشکسالی‌ها در بخش‌هایی از افغانستان، حوادث طبیعی و نا امنی‌های گسترده در این کشور سبب شده میلیون‌ها نفر از دسترسی به مواد غذایی محروم شوند. سازمان جهانی غذا آمار این افراد را بیشتر از 7میلیون اعلام کرده است.


سقوط ادامه‌دار ارزش لیر ترکیه

ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار در پی قطعی شدن شکست مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی در این کشور و ادامه ناآرامی‌ها به پایین‌ترین نرخ در تاریخ ترکیه رسید. هر دلار امریکا در ترکیه با بیش از سه لیر معامله شد. سقوط ارزش لیر ترکیه با اعلام شکست مذاکرات احمد داود اوغلو با دیگر احزاب برای تشکیل دولت ائتلافی و قطعی شدن برگزاری انتخابات زودرس و نیز ادامه نا آرامی‌ها در مناطق کردنشین شدت بیشتری یافته است. هر دلار امریکا پیش از این تحولات در حدود 2.6 لیر ترکیه معامله می‌شد. افزایش نرخ برابر یک دلار به سه لیر ترکیه پیش‌تر از سوی اقتصاددانان به عنوان یک مرز روانی ارزیابی شده بود. ارزش لیر ترکیه در مقابل دیگر ارزهای معتبر ازجمله یورو نیز روند کاهشی داشت. کارشناسان اقتصادی معتقدند که در صورت ادامه وضع فعلی در ترکیه، ارزش لیر این کشور در هفته‌های آینده شاهد افت بیشتری در قبال ارزهای معتبر خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر