روزهای بد وال‌استریت و بازار سهام چین

۱۳۹۴/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۰۰۴


گروه جهان شاخص‌های سهام در وال‌استریت در روز پنج‌شنبه در نگرانی برای رشد اقتصادی چین به پایین‌ترین حد در 6ماه اخیر رسید و برای نخستین‌بار در سال جاری تمامی شاخص‌ها کار خود را برای روز در منطقه منفی به پایان بردند.

به گزارش رویترز، نگرانی برای وضعیت اقتصاد چین از آنجا شروع شد که شاخص سهام شانگهای نزدیک به 8درصد در روز جمعه آسیا کاهش یافت. به‌طور کلی بازار سهام چین در این هفته به 12درصد بالغ شد و این تردید را پیش آورد که دولت پکن قادر نیست که این شرایط را جمع و جور کند.

یکی از کارشناسان بازار می‌گوید که در واقع نگرانی بزرگ وال‌استریت این است که نمی‌دانیم وضعیت کنونی اقتصاد چین تا کجا ادامه خواهد یافت. به اعتقاد فعالان بازار، امروز روز خوبی هم به لحاظ فنی و هم بنیادی نبود. به لحاظ بنیادی نگرانی جدی در مورد رشد اقتصاد جهانی و نیز کاهش قیمت نفت وجود دارد. به لحاظ فنی نیز بازار قادر نیست که 200 روز میانگین سود خود را حفظ کند. میانگینی که شاخص‌ها را در منطقه مثبت نگه می‌داشته است.

به این ترتیب شاخص میانگین شاخص سهام صنعتی داوجونز 358 واحد از دست داد و با 2درصد تنزل به واحد 16.990 رسید. این درحالی است که در جولای سال گذشته شاخص داوجونز برای نخستین‌بار از واحد 18000 عبور کرده بود. استاندارد‌اندپورز 43 واحد یا 2.11درصد ضرر کرد و به واحد 2.035.73 رسید. از فوریه 2014 تاکنون این بالاترین میزان ضرر روزانه این شاخص به‌شمار می‌آید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک نیز 141.56 واحد از دست داد و با 2.82درصد ضرر به واحد 4877.49 رسید.

با این‌همه فعالان بازار امیدوار هستند که روز جمعه بازار به سمت ثبات بیشتری حرکت کند اما یک خطر هنوز وجود دارد و آن این است که خرید و فروش به پس از تعطیلات آخر هفته موکول شود.

وضعیت رشد اقتصاد چین بر بازار توکیو نیز تاثیر گذاشت. گزارشی از میزان فعالیت‌های صنعتی در چین نشان می‌دهد که فعالیت این بخش در ماه آگوست به پایین‌ترین حد خود در 6سال اخیر رسیده است. در واقع به نظر می‌رسد که فعالیت صنایع در چین سریع‌تر از بحران مالی 2009 دچار ضعف شده‌اند. این موضوع باعث شد که سرمایه‌گذاران در بازار توکیو نگران شوند و شاخص سهام نیکی با کاهش 3درصدی به زیر واحد 20000 کاهش یابد و به واحد 19.435 برسد. ضرر نیکی در روز جمعه در سه ماه و نیم اخیر بی‌سابقه است.

شاخص سهام توپیکس نیز 3.1درصد از دست داد و به واحد 1573 رسید. شاخص توپیکس این هفته را با 5.5درصد تنزل پشت‌سر گذاشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر