وزیر نامه

۱۳۹۴/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۹۹۵

کاهش 350میلیون دلاری واردات دارو

وزیر بهداشت بااشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت، از وجود دست‌های آلوده که پشت تابلوهای فریبنده به مخالفت می‌پردازند، پرده برداشت.

به گزارش مهر، دکتر سیدحسن هاشمی در جمع معاونان و مدیران آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با بیان اینکه دست‌های آلوده‌یی در کار هستند، اظهار داشت: برخی افراد که پول‌های بادآورده‌یی را در گذشته در حوزه درمان به‌دست می‌آوردند از شرایط فعلی و طرح تحول سلامت ناراضی هستند. جلوی برخی درآمدهای نامشروع از واردات دارو و تجهیزات پزشکی عده‌یی گرفته شده و این افراد در پشت تابلوهای فریبنده به مخالفت می‌پردازند.

وزیر بهداشت گفت: باید هوشیار باشیم چراکه راه زیادی باقی مانده و همه بخش‌های حاکمیت باید کمک کنند تا منابع پایدار تعریف شود و این مسیر در حوزه تحول سلامت ادامه پیدا کند. وزارت بهداشت تنها بخشی از تصمیم‌سازی حوزه سلامت و تصدی‌گری را برعهده دارد. با این روند نمی‌توان سلامت مردم را تامین کرد و باید حوزه‌های دخیل و موثر در سلامت مردم هزینه‌های لازم را برای سلامت جامعه پرداخت کنند.

وی عدم گرایش سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به حوزه درمان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: نمی‌توانیم سرمایه‌گذاران را به زور مجبور کنیم تا در این بخش سرمایه‌گذاری کنند و تمام سرمایه‌گذاران خصوصی در این حوزه را پزشکان و فعالان این بخش تشکیل می‌دهند که البته کافی نیست. علت عدم گرایش سرمایه‌گذاران به این حوزه این بوده که نخواستیم قیمت تمام شده سرمایه‌گذاری را تعیین و سود‌دهی را مشخص کنیم تا سرمایه‌گذاری سود لازم را داشته باشد. هاشمی تاکید کرد: به‌علت واقعی نبودن تعرفه‌ها بیمارستان‌های دولتی نیز ورشکسته شده بودند و در حال حاضر کارهای مهمی انجام شده که نباید نادیده گرفته شود اما در ادامه مسیر نیازمند تغییر نگرش‌ها و فراهم‌ کردن زمینه برای سرمایه‌گذاری‌ها هستیم. با اجرای طرح تحول سلامت شاهد کاهش 350میلیون دلاری واردات دارو، کاهش قیمت برخی داروها تا سقف 90درصد و کاهش قیمت برخی تجهیزات پزشکی تا سقف 70درصد بودیم.


پرهیز از سیاه‌نمایی درخصوص جامعه پزشکی

به گزارش وب‌دا، دکتر سیدحسن هاشمی اظهار کرد: در گذشته شاهد کمبود پزشک متخصص، دارو و خدمات درمانی بودیم ولی امروز تاحدودی این مشکلات برطرف شده‌اند. بعد از گذشت یک سال‌ونیم از عمر دولت یازدهم، 10میلیون نفر از کسانی که فاقد دفترچه بیمه بودند به‌صورت رایگان بیمه شدند که این امر منجر به کاهش هزینه‌های درمانی مردم شد. خدمات بیمارستانی به‌گونه‌یی ارتقا یافته که لازم نیست مردم برای تهیه دارو به خارج از مراکز درمانی مراجعه کنند. حدود 370تخت طی دو سال آینده به بیمارستان شهید بهشتی افزوده می‌شود و احداث بیمارستان 400تختخوابی ویژه مادران و کودکان هم در دستور کار قرار دارد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بااشاره به زندگی 10میلیون حاشیه‌نشین در سراسر کشور خاطرنشان کرد: برای نخستین‌بار در این دولت خدمات بهداشتی در قالب پایگاه‌های بهداشت به ازای هر 12500نفر یک پایگاه، به این افراد اختصاص می‌یابد. وزیر بهداشت با تاکید بر پرهیز رسانه‌های گروهی از سیاه‌نمایی درمورد جامعه پزشکی و پرستاری خاطرنشان کرد: مجلس و دولت باید با هماهنگی یکدیگر، گام‌هایی بردارند که سرانجام به این نقطه برسیم که بیماران جز رنج بیماری، درد دیگری نداشته باشند البته این مهم با هماهنگی همه دستگاه‌ها تحقق می‌یابد. تعیین نرخ خدمات بهداشتی و درمانی براساس هزینه تمام شده، پرداخت سهم دولت و مردم از هزینه‌های درمانی و پرهیز از رفتارهای پرخطر همچون مصرف مواد دخانی ازجمله راهکارهایی هستند که به ارتقای نظام سلامت عمومی می‌انجامد.


رضایتمندی متقابل پزشک و بیمار

بالاخره این طلسم 20ساله، مهر ماه93 شکست و سیدحسن هاشمی ابلاغ کتاب جدید تعرفه‌ها را اقدام دولت درراستای حرکت به سوی عدالت در ارزش‌گذاری خدمات رشته‌های مختلف خواند و گفت که از زمان ورود به دولت با مسوولان سازمان‌های بیمه‌گر همچنین نظام پزشکی قول دادیم که در جهت حذف روش‌های غیرمتعارف و رفتن به سمت عدالت در ارزش‌گذاری خدمات در رشته‌های مختلف حرکت کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی همراهی و همکاری سازمان نظام پزشکی با برنامه‌های وزارت بهداشت، می‌گوید: برخلاف گذشته باوجود فضای سنگینی که در ابتدای شروع به کار، علیه سازمان نظام پزشکی وجود داشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تمام وجود از این سازمان محترم دفاع کرد و از همان هفته اول تشکیل دولت، مشکل صدور حکم ریاست سازمان را با موافقت رییس‌جمهور محترم حل کرد. وی تاکید می‌کند: بنابراین همه باید هوشیار باشیم در این دام‌ها قرار نگیریم. فرصت ایجاد شده در این دولت برای حوزه سلامت، بی‌نظیر است. حتما باید از افراد، گروه‌ها و شرکت‌هایی که درصدد فتنه‌گری و تقابل ما با یکدیگر هستند دوری کنیم و از گذشته درس بگیریم. فراموش نکنیم در طول بیش از دو دهه گذشته همواره این فرصت‌طلبان و افراط‌گرایان آسیب‌های جدی به صنف پزشکی، منافع ملی، حقوق مردم و خدمات بهداشتی- درمانی نظام، وارد کرده‌اند. هاشمی بار دیگر تاکید می‌کند: ما با قوت و توکل به خداوند مسیری را که انتخاب کرده‌ایم با تدبیر ادامه خواهیم داد. از همه خواهش می‌کنم راه را گم نکنند، ملی نگاه کنند نه بخشی. به منافع درازمدت مردم و صنف توجه کنند نه منافع مقطعی و تحت‌تاثیر آدرس‌های غلط قرار نگیرند. هاشمی می‌گوید: بعید می‌دانم ما کمتر از مدعیان، علاقه‌مند به منافع مردم و جامعه پزشکی باشیم. معتقدیم که مقوله رضایتمندی باید متقابل باشد؛ یعنی باید رضایتمندی پزشک و بیمار هر دو حاصل شود. جامعه پزشکی هم بسیار هوشمند و شریف است و در مقاطع مختلف نشان داده که از حق و حقوق مردم دست بردار نیست و اسیر این غوغاسالاری‌ها نخواهد شد. در عین حال کارهای زیادی بر زمین مانده زیاد است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر