مدیرکل صنایع ریلی وزارت صنعت با اشاره به تدوین بسته حمایتی شرکتهای حملونقل ریلی و صنایع مرتبط گفت: تلاش میکنیم این بسته حمایتی را در سال جاری به تصویب هیات دولت برسانیم. شهرام رضوی اظهار کرد: یک مشکل بزرگ در صنایع ریلی و بخش حملونقل ریلی داریم که بیشتر گریبانگیر شرکتهای حملونقل شده و آن مبحث نوسازی و توسعه ناوگان است. وی با بیان اینکه موضوع نوسازی ناوگان باید برای شرکتهای حملونقل ریلی صرفه اقتصادی داشته باشد، تصریح کرد: با توجه به نرخ حملونقل بار و مسافری که شرکتهای حملونقل در حال جابهجایی آن هستند خیلی مزیت نداشته که ناوگان نو خریداری کنند، از این رو برخی از این شرکتها به سمت خرید واگنهای دستدوم میرفتند. این اقدام با سیاستهای کشور مغایر بود و باعث شد تا خط تولید بسیاری از واگنسازان داخلی تعطیل شود. به گزارش تسنیم وی بیان کرد: برای جلوگیری از این سیاست شرکتهای حملونقلی راهآهن جمهوری اسلامی ایران یک پکیج حمایتی را تعریف کرده که قرار است در هیات دولت بررسی شود. وی با اشاره به اینکه قرار بر این است که راهآهن و وزارت صنعت این پکیج را تهیه و تدوین کنند، یادآور شد: این بسته فرازهای متعددی
دارد که یکی از آنها تامین منابع مالی و در اختیار دادن تسهیلات خرید برای شرکتهای حملونقل ریلی است. مدیرکل صنایع ریلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برخی از این تسهیلات، قدیمی بود که شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در اختیار شرکتها قرار میداد و برخی در قالب تخفیفات حقوق دسترسی به خطوط ریلی است. این برنامه شرکتها را مجاب میکند تا از تولیدات داخلی برای ناوگان خود استفاده کنند. رضوی با بیان اینکه تسهیلات خرید ناوگان ریلی تولید داخل در قالب اعطای پول نیست، افزود: بیشتر این تسهیلات در قالب ارائه تخفیفات حق دسترسی است، به هر صورت این برنامه میتواند مشکلاتی را ایجاد و مسائلی را حل کند. وی در پاسخ به این پرسش که مشکل این برنامه چیست، اظهار کرد: مشکل اصلی این است که جریان حمایتی راهآهن از شرکتهای حملونقل ریلی «پول اولیه» نیست، صنایع ریلی جزو صنایع سرمایهبری هستند و در گام اول باید یک پیشپرداختی را داشته باشند تا بتوانند با آن قطعات مورد نیازی که در داخل تولید نمیشود را خریداری کنند. وی ادامه داد: تخفیفات حقوق دسترسی بعد از کار به شرکتهای بهرهبردار اعطا میشود و این یک مشکلی را برای سازندگان به وجود
میآورد. وی با تاکید بر اینکه در حال بررسی این مساله هستیم، خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که آیا میتوانیم از تلفیق یکسری تسهیلات دیگر استفاده کنیم تا هم بحث تامین قطعات اولیه برای ساخت تجهیزات ریلی حل شود و هم اینکه بهرهبرداری به خرید داخلی ترغیب شوند. مدیرکل صنایع ریلی وزارت صنعت با بیان اینکه تمام هموغم وزارت راهوشهرسازی و صنعت عملیاتی کردن این برنامه در سال 94 است، بیان کرد: هیات دولت با این بسته موافق بوده و این مساله را به وزارت راه و شهرسازی واگذار کرده است. رضوی تصویب این بسته حمایتی را تسریعکننده فعالیت شرکتهای حملونقل ریلی دانست و با بیان اینکه مشکل سفارش شرکتهای سازنده تجهیزات ریلی برطرف خواهد شد، یادآور شد: پتانسیل تولید تجهیزات ریلی در کشور وجود دارد و بسته مذکور نوید خوبی برای فعالان بخش صنایع ریلی و هم شرکتهای حملونقلی است.